Lightroom of photoshop? is dit voldoende voor de nabewerking

AnnCeline

Stofdeeltje
Hallo,

Ik ben me dus aan het toeleggen wat ik allemaal precies nodig heb van software voor de astrofotografie. Ik heb photoshop en lightroom. Is dit voldoende voor de nabewerking. Ik lees allerlei andere software specifiek voor astrofotografie maar ik ga er van uit dat het met photoshop/lightroom ook gaat. Nu heb ik ook ergens gelezen dat er een plugin bestaat voor photoshop speciaal voor astrofotografie. Heeft daar iemand ervaring mee?

Groeten Ann Vm

meegja

Chaoot
Hoi
Tot een half jaar terug deed ik ook alles met Photoshop. Maar er zijn inderdaad dingen die het makkelijker en/of beter maken.
Als voor-bewerking maak ik gebruik van SiriL. Dit is een gratis apart programma. De stack sla ik op als FITS, open dat met Siril. Hier doe ik minimaal de basis stretch mee en vaak (afhankelijk van filter) ook een photometric color calibration. En indien nodig "groen verwijdering"
In Photoshop heb ik ik een aantal filters die ik gebruik.
Van Pro Digital Software heb ik 2 dingen.
- het filter AstroFlat Pro. Een verassend goede tool om evt overgebleven kleurzwemen etc mee aan te pakken.
- de action set Astronomy Tools. Heel veel mogelijkheden met dit. Bevat 34 actions specifiek gericht op astro.
Beide zijn niet gratis maar gewoon wel heel betaalbaar. Volgens mij hebben ze een combi korting en op diot moment hebben ze ook een Spring Sale

AnnCeline

Stofdeeltje
Hoi
Tot een half jaar terug deed ik ook alles met Photoshop. Maar er zijn inderdaad dingen die het makkelijker en/of beter maken.
Als voor-bewerking maak ik gebruik van SiriL. Dit is een gratis apart programma. De stack sla ik op als FITS, open dat met Siril. Hier doe ik minimaal de basis stretch mee en vaak (afhankelijk van filter) ook een photometric color calibration. En indien nodig "groen verwijdering"
In Photoshop heb ik ik een aantal filters die ik gebruik.
Van Pro Digital Software heb ik 2 dingen.
- het filter AstroFlat Pro. Een verassend goede tool om evt overgebleven kleurzwemen etc mee aan te pakken.
- de action set Astronomy Tools. Heel veel mogelijkheden met dit. Bevat 34 actions specifiek gericht op astro.
Beide zijn niet gratis maar gewoon wel heel betaalbaar. Volgens mij hebben ze een combi korting en op diot moment hebben ze ook een Spring Sale
bedankt voor de info, is de voorbewerking ook mogelijk met Deepskystacker, ik heb momenteel dit op mijn laptop staan. Ik ben zeer goed geholpen nu, ik dacht zoal iets dat ik die plugins nodig heb.

Groeten Ann Vm

Bovenaan Onderaan