Lichtvervuiling oorzaak van de achteruitgang van insecten.

Lifesvr

Vuurbal
ik mis in heel dat verhaal toch wel input van de astronomische wereld... Jammer, en toch wel vreemd...

svdwal

Sander - Moderator
Zonder insecten heeft iedereen een probleem, zonder sterren bijna niemand. Als het donkerder moet worden wegens de insecten is de kans een stuk groter dat dat dan ook gaat gebeuren.

De volledige oproep van 25 wetenschappers (die intussen de bijnaam "Cardoso-verklaring" heeft gekregen) is hier te lezen:
Scientists' warning to humanity on insects' extinxtions .
Pagina 3: insecten die 's nachts actief zijn, zijn bijzonder kwetsbaar voor veranderingen in de licht/donkercyclus. Activiteiten raken verstoord door kunstverlichting, bijv. voedsel verzamelen, eieren leggen en interacties. Dat was al uit eerder onderzoek (2014, 2018) gebleken. Bestuiving komt in gevaar.

Eén van de mede-auteurs van de "Cardoso-verklaring" is onderzoeker Caspar Hallmann van de Radboud Universiteit. Hij werd vorige maand over dit onderwerp geïnterviewd in NRC, en noemt ook (terloops) lichtververvuiling als mogelijke oorzaak van de achteruitgang van insecten. Wat mij betreft mag dit wel grondiger worden onderzocht.

Meer informatie: "Solutions for humanity on how to conserve insects", Biological Conservation, februari 2020, hier te lezen.
Op pagina 10 staat dat het een uitdaging is de invloed van kunstverlichting terug te brengen. Ja, dat is wel herkenbaar voor ons.
Goede adviezen van de auteurs:
- lampen niet hoger hangen dan nodig is
- lichten uit doen (geheel of gedeeltelijk) tot vroeg in de ochtend
- insectenbescherming linken aan dark sky parks.
Ik zet wel vraagtekens bij hun advies om metaalhalide lampen te vervangen door natriumlampen en leds, die volgens hen minder schadelijk zijn.
De auteurs zouden zich meer moeten verdiepen in de huidige verlichtingspraktijken. Er zijn nu (in ieder geval in Nederland) veel teveel natriumlampen die onnodig veel licht naar boven en opzij uitstralen. Bijvoorbeeld lantaarnpalen met slechte armaturen (het klassieke "trechtermodel") en kassen die vol hangen met natriumlampen. Die lampen worden heet en tuinders lozen die hitte door hun ramen langdurig open te zetten. Zo komt er veel licht, warmte en CO2 naar buiten. Dat gebeurt in de praktijk vooral tussen middernacht en zonsopkomst. Insecten zullen er niet blij mee zijn.
Led is alleen een oplossing als het licht goed wordt afgeschermd en alleen daar komt waar het nodig is.

Neo

Donateur
Het oorspronkelijke artikel uit de startpost kan je hier lezen of in PDF formaat downloaden.
Op ScienceDirect vind je makkelijk meer artikelen over bv Light Pollution en effecten daarvan.

Biologen maken zich steeds meer zorgen over de gevolgen van lichtvervuiling voor insecten.

In 2015 was al een volledig themanummer van de Royal Society, Biological Sciences gewijd aan dit onderwerp:
The biological impacts of artificial light at night: the research challenge

En vorig jaar:
Kunstlicht leidt tot afname van nachtvlinders.

En nu is er een themanummer van het wetenschappelijke tijdschrift Insect Conservation and Diversity:
Impacts of artificial lighting at night on insect conservation

svdr

Uranus
Het is daarnaast ook bijzonder slecht nieuws voor mijn andere hobby, nl. vleesetende planten

Bob Slee

Pallas
De achteruitgang der insecten is inderdaad een ramp. LED-verlichting verbruikt flink minder stroom dus zullen kortzichtige beleidmakers "hun" straten beter willen verlichten, de hele nacht door. Daar moeten we dus een flinke stok voor steken.

Maarten Kalkwiek

Stofdeeltje
Ik heb de gemeente waarin ik woon aangeschreven met het verzoek om dit te agenderen. Als genoeg mensen dat doen, gebeurt er misschien iets. Van de e-mail die ik aan mijn gemeente stuurde heb ik een sjabloon gemaakt, zie hieronder:

Geachte heer / mevrouw,

Ik richt mij tot u als bezorgde [woonplaats]. Het zal u niet zijn ontgaan dat insectenpopulaties in Nederland sterk afnemen. Terwijl vroeger rondom buitenverlichting wolken insecten vlogen, is er tegenwoordig bijna geen leven mee te bekennen. De gevolgen daarvan zijn groot. Insecten vervullen immers een onmisbare rol in de voedselketen, bijvoorbeeld op het gebied van bestuiving en als voedsel voor andere dieren.

De wetenschap heeft een rechtstreeks verband gelegd tussen lichtvervuiling en afname van insectenpopulaties. Gewezen wordt bijvoorbeeld op

Ook de gemeente [naam gemeente] kan een bijdrage leveren aan een oplossing, bijvoorbeeld door straatverlichting niet hoger te hangen dan nodig is, lichten uit te doen tot vroeg in de ochtend en ‘dark sky parks’ in te richten.

Ik verneem graag of [naam gemeente] haar rol hierin wil oppakken en beleid heeft of zal maken gericht op insectenbescherming.

Terwijl vroeger rondom buitenverlichting wolken insecten vlogen....
Goed initiatief (y), maar de oplettende lezer kan zich afvragen waarom buitenverlichting nu ineens een probleem is als insecten vroeger wel rondom buitenverlichting vlogen.
De boodschap zou nog krachtiger zijn als deze zin wordt ingekort tot "Terwijl vroeger overal insecten waren, is nu....".

Ik zie ook het verschil tussen 1970 en nu 2021 en het verschil bij particulieren is ook enorm, steeds meer buiten verlichting en steeds feller. Ik woon in Dordrecht en de grijze nachten in de zomer zijn ook aanwezig in de winter want donker wordt het echt niet meer, al met al is geld/ economie veel belangrijker als veel insecten die de boel bestuiven of voedsel voor bv zwaluwen.

svdwal

Sander - Moderator
Je ziet dat gemeentes wel wat doen aan het het aantrekken van insecten, met name door het aanleggen van plekken met veel bloemen zodat er (weer) eten is. Bij-vriendelijke gemeentes, en je ziet ook dat de plaatselijke bevolking er mee bezig is. Bijenhotels, bij de tuincentra is bij-vriendlijkheid van de plant een eigenschap waarop planten ingedeeld zijn geworden.

Je zou dus een manier moeten bedenken om de lichtvervuiling op een vergelijkbare manier onder de aandacht te brengen, liefst al via de koppeling met bij-vriendlijke natuur die er al is.

Maarten Kalkwiek

Stofdeeltje
Inmiddels ontving ik een cc van een e-mail van een ambtenaar aan zijn collega met de volgende inhoud:

"Ik was benieuwd of het mogelijk is dat we een bijdrage kunnen leveren aan een oplossing, bijvoorbeeld de straatverlichting niet hoger te hangen dan nodig is, lichten uit te doen tot vroeg in de ochtend of ‘dark sky parks’ in te richten waar de bewoner het in zijn melding over heeft."

Het valt mij niet tegen dat er kennelijk serieus over wordt nagedacht.

@ Fabricius, ik ben het met je eens dat mijn concepttekst uitnodigde tot enkele nuanceringen.

• Leuk
Waarderingen: Rudy
Bovenaan Onderaan