Dat is net bullshit:
The effect is an overall increase in the diffuse brightness of the night sky
De Sluiernevel zie ik inderdaad als een nevel omdat de hoekresolutie van mijn oog niet goed genoeg is om die individuele waterstofatomen te zien. Dat betekent nog niet dat de Sluiernevel "increases the diffuse brightness of the night sky". Daarvoor moet je een sensor gebruiken die
doelbewust een
minimale hoekresolutie heeft, met andere woorden een SQM-meter.
Dat een SQM-meter door de aanwezigheid van sterren, de melkweg en satellieten inderdaad een hogere waarde aangeven voor de geschatte hemelachtergrondhelderheid klopt als een bus.
Maar als je kijkt naar een stuk hemel waar de satelliet niet staat, dan klopt hun berekening gewoon niet.
Slechts een heel klein deel van het licht van een ster of een satelliet is diffuus, tenzij je door mist of een dik pak wolken kijkt (en dan is een satelliet niet echt je grootste zorg). De rest komt gewoon vanuit een kleine plek, en als je een ander stuk hemel bekijkt heb je er nauwelijks last van.
Natuurlijk, voor fotografie met lange belichtingstijden is het andere koek. Als er te veel satellieten zijn dan krijg je er gehaaid af en toe eentje in beeld die je beeld verpest (al kun je soms bij het stacken de bijdrage van de satelliet verwerpen).
De sterren zelf zorgen dus ook voor een minder donkere hemel.
Dat klopt dus niet als je definitie van de hemelachtergrond is "de helderheid van de hemel in je veld als er geen voorwerp op die plek staat".
Ik heb al onder Bortle 1 hemels gestaan, en ik kan je verzekeren dat de melkweg inderdaad schaduwen werpt, en dat als je kijkt naar een object in de buurt van de Gegenschein het inderdaad een negatieve invloed heeft op het contrast met objecten die je bekijkt met een telescoop.
In die hemels zijn de grootste stoorzenders voor visueel observeren eigenlijk niet satellieten -- die gaan voorbij. De planeten is andere koek, en je moet vaak een oog dichtdoen als je je gezicht wat te lang in de richting van Jupiter houdt (laat staan Venus, die in hun winter ook pittig hoog boven de horizon kan komen als de astronomische donkerte begint).
Maar "de hemelachtergrond" is wat je ziet buiten de melkweg en de zodiacale band, en die is inderdaad ook nog te zien.