Lichtende nachtwolken 10 juni 2021: wat een felle pluk!

Roel

Totaal niet relevant
Vanavond zag ik voor de eerste keer dit seizoen een prachtige verschijning van lichtende nachtwolken. Vaak zijn het langgerekte slierten laag boven de horizon, maar deze keer viel met name een compacte pluk in het noordwesten op: rond 23:15u of z'n helderst. De helderste delen waren echt opvallend fel, volgens mij de grootste "oppervlaktehelderheid" die ik tot nu toe zag. Ik heb er snel een fotootje van gemaakt:

DSC_0329web.jpg

De heldere stippen zijn van links naar rechts: Mars, Pollux en Castor. Hopelijk een voorbode voor meer!

John Baars

Moderator
Ook waargenomen vanuit westelijke regionen: Schiedam en ik las op een Whatsapp ook Zoetermeer. Leuk! Hier dezelfde soort sfeerplaat, alleen dan met huizen op de voorgrond.

EdwardB

Donateur
Inderdaad was het een zeer felle wolk. Een moment twijfelde ik ook of het wel een NLC was nu het nog zo vroeg in de schemering was, maar die twijfel was snel weg.

De helderste delen hadden de vorm van een 8 en dreven daarna snel uit elkaar. Nou ja snel, na een minuut of tien.

Tegen 12 uur is de hemel in noord nog meer donkerblauwer, de witte gloed van de nlc's is dan nog beter op te merken, om dan ook zeker te zijn dat het echte zijn.
Was ik dan gefopt? Waren het gewoon vliegstrepen? Tja, post corona, we zijn ze niet meer gewoon...

Neo

Donateur
De NLC's hebben daar in ieder geval niet op gewacht :cool:
Maar we zijn nu al gelukkig met een enkele felle pluk. Herinner je vorig jaar nog toen ze opeens de hele noordelijke hemel bestreken tot 40+ graden...

Prachtige symmetrische opname aan het water @Houthans (y)

Houthans

Vesta
Dank je, Neo. Ik heb ook opnames met veel meer wolken, inderdaad vrijwel de gehele noordelijke hemel tot halverwege het Zenit.

Bovenaan Onderaan