Lenzen voor Sky-Watcher SKYMAX-127mm (AZ-GTi) WIFI Maksutov

Ummelke

Stofdeeltje
Hallo mede-liefhebbers.

Ik heb zojuist mijn eerste telescoop aangeschaft. Hij zal volgende week arriveren en ben zeer benieuwd.

Nu heb ik het een en ander gelezen en zie dat je meerdere lenzen kan monteren.

Welke raden jullie me aan? Standaard zitten er 10mm & 25mm lenzen bij.

Of is een barlow ook al goed?

Bedankt alvast

Laatst bewerkt:

markus17

Ganymedes
Hoi,

Speciaal voor die kijker heb ik een 40mm Plössl gekocht om een zo laag mogelijke vergroting te krijgen. Het is niet een heel fraai oculair, maar het doet z'n werk.

Verder zou ik voorlopig spelen met de oculairs de bij de kijker komen, met die dingen kun je alvast prima de planeten bekijken. Helaas komen de planeten op dit moment in de Belenux nog heel laat in de nacht op, of je moet vroeg opstaan. Ook staat de maan op dit moment heel laag, maar die kun je zeker goed bekijken met die kijker en de geleverde oculairs.

Veel plezier alvast!

Josan

Callisto
Eens met Markus17. Een oculair met maximaal echt beeldveld (TFOV) is wat je als eerste nodig hebt. In dit oculairformaat bereik je dat al met een 32mm plossl. Daarna zou ik een beter 10mm met meer kijkcomfort en betere coatings kopen.

Rudy

Donateur
Wat de anderen hierboven al zeggen. Een 32mm Plossl geeft hetzelfde ware beeldveld dan een 40mm van dit type, maar dan wel met een groter schijnbaar beeldveld. Als je een bril draagt, ook tijdens het waarnemen, let dan op de eye-relief van een nieuw oculair. Een 10mm geeft een mooie vergroting voor bv. Jupiter met deze kijker, andere objecten kunnen meer vergroting verdragen onder goede omstandigheden. Zou later dan 'ns kijken naar een oculair rond 7mm.

Doordat het een maksutov is, heb je een grote brandpuntsafstand van 1500 mm. Dit zorgt ervoor dat je oculairs met groot brandpunt nodig hebt om tot lage vergrotingen te komen, want ook deze heb je beslist nodig om objecten te zoeken.
Jouw 10 mm levert dus 1500 / 10 = 150 keer.
Jouw 25 mm levert dus 1500 / 25 = 60 keer.
Je zou dus iets moeten hebben rond 40 keer.
Je kan kiezen voor een 32mm of een 40mm oculair. Het is gekend dat deze twee enkel in het Plossl type (basis type) beschikbaar zijn. Maar daarom zeker niet slecht, vooral omdat het voor lage vergrotingen is. Voor hoge vergrotingen komt het nadeel van oogafstand bij de Plossls naar voren. Juist dan is het interessant om een kwalitatiever oculair te kopen. Dat zijn ze bijna allemaal, zolang het niet de gewone Plossl is, de oogafstand is vooral stukken aangenamer. En oculairs met groot beeldveld hoeven ook niet, die zijn doorgaans veel duurder.

Je zou dus iets moeten hebben rond 40 keer.
Waarom?
Een Mak is een maan en planteten kijker, die zien met 60x ook wel in beeld te krijgen (als je zoeker goed is afgesteld)
Dan zou ik eerder gaan voor een oculair voor een hogere vergroting.
Volgens mij zijn Plossl's juist geschikte oculeiren voor maan en planeten of heb ik dit mis?

Verder eens met de opmerking om eerst aan de slag te gaan met de bijgeleverde oculairs

Je kan zeker ook deepsky doen, dan is een lage vergroting leuk om te hebben.
Bij gewone Plossls voor hoge vergrotingen wordt het inkijkgaatje snel kleiner en je oog moet er haast tegen plakken. Alvast tot bijna 200x kan je gaan voor een mooi planeetbeeld. Wat dus zeker al veel aangenamer gaat worden: een 8mm dat niet een gewone plossl is.

Rudy

Donateur
Bij gewone Plossls voor hoge vergrotingen wordt het inkijkgaatje snel kleiner en je oog moet er haast tegen plakken.

Ja, en ik heb ook het gevoel dat de kwaliteit van Plossls minder is wanneer je naar de echt korte brandpuntsafstanden gaat, optisch gezien. Maar kan zijn dat dit een neveneffect is omdat je minder comfortabel kijkt met zo'n Plossl en het daardoor lijkt dat het minder goed is? Het is in elk geval niet echt een aanrader zo'n korte Plossl. Maar dan toch dit. :giggle:

Ummelke

Stofdeeltje
Dank voor jullie tijd.
Het moment komt steeds dichterbij. Maandag zal ik de telescoop ontvangen.

Ik voel me net een kind die een cadeau met kerstmis krijgt :p.

• Leuk
Waarderingen: Rudy
heb je de manual van de app?
Daarin staat volgend stukje bij het begin van je waarneemavond:
--eerst je kijker in de zogenaamde Home positie zetten (richting poolster)
--go to Alignment menu, choose 'Brightest star alignment' and follow the prompts. You will be prompted to use the buttons to center the star in the field of view. Before you can confirm the centering, the last buttons you press must be the RIGHT and UP buttons. The right and up buttons will blink to remind you of this.
(de sterren die hij zegt vind je uiteraard op een sterrenkaart)

John Baars

Moderator
Mooi is dit hè, om te zien?
Dit is toch ongelofelijk leuk?
Ik zeg: "Goed gedaan!" (y)
Ga zo door!

Overigens, jouw aanduiding "lenzen" noemen we gewoon "oculairen". 😊

Ummelke

Stofdeeltje
Beste mensen

Ik heb net saturnus in mijn vizier gekregen maar helaas alleen een stipje. Geen details, niks.

Ik heb de standaard 10mm oculair gebruikt.

Kans ik überhaupt details gaan zien met mijn skywatcher en welke mm heb ik dan nodig?

Bovenaan Onderaan