Lens spacing veranderen

Neo

Donateur
Voldoening ja, dat overheerst nu absoluut nadat alle hobbels uit de weg geruimd zijn en deze oude achromaat weer als nieuw presteert. Een offline discussie met John heeft hier in belangrijke mate aan bijgedragen. (y)

De spacers bestaan nu uit plaatjes aluminiumtape, 2 laagjes tegen elkaar geplakt. Het materiaal is zachter en plooibaarder dan messing shim sheets van die dikte. Ze zijn ook vanaf de voorzijde zichtbaar - zoals gewoonlijk bij dit kijkertype - maar in het diffractiebeeld is er geen spoor van terug te vinden.

Rood (Ha) lijkt in ieder geval zo goed als maar mogelijk is met deze kijker.
Vooraf was ik niet zeker over R2 en R3 (de lensradii die de luchtspleet vormen) of die wel gelijk waren, of zodanig dat je ongestraft ultradunne spacers kon gebruiken, maar 50 micron bleek net een brug te ver.

Sieg; de kijker is een SkyWatcher StarTravel 150 mm f/5 van een paar generaties terug toen lichtblauw nog de huiskleur was.

Neo

Donateur
- Spacers...
Ze zijn ook vanaf de voorzijde zichtbaar - zoals gewoonlijk bij dit kijkertype - maar in het diffractiebeeld is er geen spoor van terug te vinden.
Voortschrijdend inzicht; Door de korte afstand van de kunstster (7 meter) moest er een flink verlengd worden voor de camerapositie. Dit resulteert er in dat de baffeling relatief gezien wat krapper wordt en waarschijnlijk niet meer de volle 150 mm opening 'gezien' wordt. Dat zal het resultaat vast een beetje geflatteerd hebben. Soit...

TomB

Donateur
Leuk topic, dit.
Met kennis van zaken, durf en overleg kan je heel ver komen. Dat blijkt maar weer.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Een kunstster op 7 meter geeft je trouwens een pak sferische aberratie die je op een echte ster niet gaat zien.

bart1805

Donateur
Is het een kunstster van 50 micron? Helpt een kunstster met een kleinere diameter je wellicht? Of de kunstster op de kijker plaatsen en dan 7 meter verder een spiegel plaatsen?

Josan

Mimas
Probeer eens een lenselement een kwart slag te draaien t.o.v. de ander. Geen garanties, maar het zou kunnen dat het astigmatisme daarmee vermindert.

Neo

Donateur
Ideaal is het zeker niet, binnen testen met een te kleine afstand maar voor nu lijkt het te voldoen. De grootste problemen lijken verholpen en een afsluitende test kan dan buiten onder de echte sterren gebeuren.

Klopt Bart, de Geoptik heeft een 50 micron fiber.
Een spiegel heb ik wel overwogen maar ik ben er te weinig mee vertrouwd om te kunnen beoordelen of daarmee weer andere problemen ingebracht worden. Ik heb ooit enkele bolle spiegeltjes op e-bay besteld die helaas geen first surface spiegels bleken.

Josan, het astigmatisme is er al uit. De lensdelen hebben trouwens nog steeds de originele positie t.o.v. elkaar (zie #22).

Bovenaan Onderaan