Leiden - 25 september - Seeing Stars

Zegato

Atoom
Van onze gemeente Leiden ontving ik onderstaande brief:
Op zondag 25 september gaat alle verlichting in onze stad uit zodat iedereen kan genieten van een (voor Randstedelijke begrippen) mooie sterrenhemel. Een uitgekiend moment natuurlijk om de telescoop tevoorschijn te halen :)

Mocht iemand samen willen kijken: ik houd me aanbevolen!

Let op: bij bewolking wordt het event met een dag of maand verplaatst

Bijlagen

• 11360C93-F3E9-4E1B-BEB3-7DF8ED682167.jpeg
    11360C93-F3E9-4E1B-BEB3-7DF8ED682167.jpeg
    749,3 KB · Weergaven: 63

JBWS

Quaoar
Mooi initiatief. Hoop dat het bevalt zodat andere gemeenten dit ook gaan overnemen.
Zou hier in Zaandam zeer welkom zijn.

Woon zelf ook in Leiden en ben heeel benieuwd. Zal zeker mn scope en dslr opstellen!
Als je echt wilt helpen, stuur me even een pb. Ze willen verschillende citizen science dingen doen, waaronder metingen over hoe donker de lucht is. Naast punten waar mensen meer naar de ruimte kunnen kijken, o.a. met telescopen.

Hoe verliep de test van 22/23 augustus?
Was de straatverlichting echt uit en hoe reageerden de Leidenaren: blij, boos of sliepen ze door?

Bobbie

Ursa Majoris
Vandaag een compleet katern (commerciële bijlage) in de Volkskrant over Art & Science in Leiden. Pagina 3 gewijd aan “seeing stars: licht uit, sterren aan“. Lezenswaardig maar waarschijnlijk weer alleen voor abonnees.

Laatst bewerkt:

nop

Norbert
Leuk! Ik hoop je dan eens te zien in actie.
Ik vond het ook een dapper besluit, maar het lijkt net goed te 'vallen'.. Alternatief was eind oktober. Dat is statistisch helemaal niets.

Screenshot 2022-09-22 at 14.15.20.png

Hello all - I'm part of the Seeing Stars Leiden team...and indeed it was a nail biting decision to give it a green light! We are hoping that we can JUST catch the clear window before a wall of cloud decends on us later in the night.... we would always have to accept a degree of risk in the weather, so we are simply going to go for it.

Would would love to get your help with taking light pollution measurements, using the Dark Sky Meter and Loss of the Night apps that Norbert and his team have been getting updated (and translated for us). Can you also help us spread the word within your networks, especially for anyone living in or near Leiden? I have attached a bunch of communication information that you can use to help spread the word..... the more measurements the more accurate the picture of light pollution in and around Leiden!!

Bijlagen

• MEE DOEN Seeing Stars Leiden Poster.png
    MEE DOEN Seeing Stars Leiden Poster.png
    1,1 MB · Weergaven: 17
  • MEE DOEN Seeing Stars Leiden poster.pdf
    380 KB · Weergaven: 7
  • Wijkambassadeurs Communicatie Toolkit.pdf
    2,2 MB · Weergaven: 4
  • PocketScience SSL Map.png
    PocketScience SSL Map.png
    2,4 MB · Weergaven: 17
  • Wijkambassadeurs Communicatie Toolkit.pdf
    2,2 MB · Weergaven: 7

Djinh

Stofdeeltje
Als ik met telescoop uit Amsterdam zou willen komen, zijn er dan mensen die ook ergens staan waarbij ik zou kunnen aanschuiven?

nop

Norbert
Net even ClearOutside, YR.NO, 7timer, GFS+ECWMF erbij gehaald, maar die komen allemaal met volledige bewolking. :(

skyfan

over de datum
Meteociel geeft hoge bewolking tussen 22 en 24h, maar dat kan meevallen, vaak lost die op. Ik fiets wel even naar de stad met een verrekijker, sowieso bizonder om het daar eens donker te zien. En nu is het hier prachtig helder in Oegstgeest en dat lijkt het ook te blijven vanavond. Net een dag te vroeg, maaar de Mewlon staat al af te koelen :).
@Sterren kijken in de stad sta je bij de Jan van Houtbrug op het Singelpad?

Laatst bewerkt:
Meteociel geeft hoge bewolking tussen 22 en 24h, maar dat kan meevallen, vaak lost die op. Ik fiets wel even naar de stad met een verrekijker, sowieso bizonder om het daar eens donker te zien. En nu is het hier prachtig helder in Oegstgeest en dat lijkt het ook te blijven vanavond. Net een dag te vroeg, maaar de Mewlon staat al af te koelen :).
@Sterren kijken in de stad sta je bij de Jan van Houtbrug op het Singelpad?
In de zuidoosthoek van de Singel, nabij het Plantsoen, iets oostelijk van de Volière. Als we morgen de finale go krijgen.

Bovenaan Onderaan