Leica 8,9 - 17,8 mm ASPH en Zeiss Barlow of een nog betere Barlow

Rijnier

Donateur
In mijn configuratie kom je op ongeveer 3X uit. Je bent vergeten dat de ADC de projectieafstand tussen barlow en oculair ook nog groter maakt.
Dit is mijn volgorde:
Leica zoom 1,25" , Pierro Astro Mk 3, Zeiss Barlow splitsen en bovenste stukje gebruiken voor de montage van ADC aan
Baader Astro Amici-Prism
https://www.baader-planetarium.com/de/baader-t-2--90°-astro-amici-prisma-mit-bbhs-r-beschichtung.html?___SID=U
en dan de Zeiss Barlow aan andere hoek monteren.
Dan hoop ik op de onderste foto uit te komen.

Rijnier

Donateur
Dan doe je net wat John doet. Een Baader/Zeiss geeft dan een factor 3x en dan zit het snor met het benodigd indraaien: je diagonaal wordt “3 keer korter”.
Dat komt door dat ik uit ga van de Pierro Astro Mk 3 en ook de mogelijkheid van zonder de ADC.
Er komt nog bij dat ASH ADC langer is dan de Pierro Astro Mk 3.
Jullie moet mij corrigeren als ik het fout heb.

John Baars

Moderator
Ja, de mijne is dezelfde, ander merk.
Er zitten verzonken kunststof boutjes in. Hierdoor kun je een 1.25 " nosepiece nog verdraaien / verschuiven / lostrekken. Er zit ook een verzonken metalen inbusboutje in, waarmee je dezelfde nosepiece desgewenst muurvast kunt zetten. Het uitwendige boutje gebruik je niet, tenminste als je de 1 mm werkhoogte wenst te benutten.

Rijnier

Donateur
Ik zou zeggen: zoek je eigen weg. En ja, als je dan geen ClickLock op de refractor kunt gebruiken maar een kortere adapter, dan is dat maar zo.
Daarvoor zou ik deze adapter willen gebruiken.

De eerste foto is de Vixen LV 30 mm. ( korte adapter wel nodig )
De tweede foto is de televue Panoptic 41 mm.
Dit is ingesteld op kijken zonder bril.
Mijn rechter oog zit op -6 zonder andere oogafwijkingen.
Die mijn linker oog wel heeft. ( -6,25 Cilinder -0,50 As 90 )
Mijn linker oog wordt voor kijker waarnemen niet gebruikt.

Ik ben er ondertussen helemaal klaar mee. Ik stel voor dat je iets beslist, in plaats van ondertussen al bijna twee maand vragen te stellen en in rondjes te draaien.
Maak je geen zorgen, de beslissing is al gevallen:
Ik volg zowel het spoor van jou als die van John Baars.

Proficiat met een bericht waarin zo weinig context is dat er helemaal niets uit te maken valt. Ik herlas al de berichten die ik schreef en ik vind geen fout, dus ik veronderstel dat je het gewoon fout leest.
Ik snap dat je mij oneindig dom vind.
Je ziet dat ik het bericht verwijderd hebt.
Je bedoelt met indraaien:
Met de scherpstelling naar de kijker toe draaien.
Als ik het weer fout heb dan gooi je mij maar van het Astroforum.
IMG_0249.JPGIMG_0251.JPG

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Je, Rijnier, met indraaien bedoel ik "de buis van de oculairhouder meer in de kijker laten zakken". Maar zonder context weet ik niet in welke zin je dat leest en hoe. Als je één enkel woord citeert en je zegt "je bedoelt het omgekeerde" dan kan niemand het beamen of ontkrachten zonder te weten wat er rond dat woord stond.

Als ik bijvoorbeeld zeg "met combinatie X heb je geen/minder problemen met indraaien", dan bedoel ik "als je problemen had omdat je niet genoeg kon indraaien, dan zijn die van de baan omdat je met die combinatie minder moet indraaien, dus meer moet uitdraaien".

Ik snap dat je mij oneindig dom vind.
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb enkel gezegd dat als je commentaar wilt op wat een zin betekent, je de hele zin moet citeren, en als het een bericht is dat wat ouder is kun je het best zelfs nog breder kaderen.

Met andere woorden, ik vond je niet oneindig dom, maar volstrekt onbegrijpelijk.

Rijnier

Donateur
Je, Rijnier, met indraaien bedoel ik "de buis van de oculairhouder meer in de kijker laten zakken". Maar zonder context weet ik niet in welke zin je dat leest en hoe. Als je één enkel woord citeert en je zegt "je bedoelt het omgekeerde" dan kan niemand het beamen of ontkrachten zonder te weten wat er rond dat woord stond.
Ik zal de volgen keer de hele zin citeren.
Je, Rijnier, met indraaien bedoel ik "de buis van de oculairhouder meer in de kijker laten zakken
Gelukkig zijn we over hetzelfde eens.

John Baars

Moderator
Aha. Je hebt de Baader gekocht. Zie ik goed dat de Baader iets hoger is?
Een M6 tappensetje was veel goedkoper geweest, maar ok, we kunnen niet allemaal tappen. Het is opgelost.
Mooi.

Rijnier

Donateur
Aha. Je hebt de Baader gekocht. Zie ik goed dat de Baader iets hoger is?
Een M6 tappensetje was veel goedkoper geweest, maar ok, we kunnen niet allemaal tappen. Het is opgelost.
Mooi.
Dat verschil is kleiner dan de bovenste draai ring.
Die er overigens eraf kan ( niet de rede voor de aankoop )
Vergis je niet in deze adapter en is maar 5 gram lichter dan de click lock!

GuusGilein

PKS 0716+71
Goede keuze!
Toen ik mijn 115 Vixen ED overnam bleek de vorige eigenaar ook deze Baader adapter erop gezet te hebben. Veel beter met drie stevige schroeven in plaats van de twee iele op de originele Vixen adapter. Het voelt veel steviger en gedempter aan.
Onlangs een Vixen SD81mm gekocht, en die had dezelfde prutsadapter. Nu heb ik de ClickLock met M60 Vixendraad gekocht voor op de 115mm (ik vind de ClickLock nog net ietsepietsie fijner maar hij is uiteraard ook een stuk hoger), en die andere Baader adapter is doorgeschoven naar de 81mm (die ook zo'n flutding had).

Vixen maakt perfecte optiek, aan de andere kant van de buis is het echter wat minimalistischer .....

Bovenaan Onderaan