Leica 8,9 - 17,8 mm ASPH en Zeiss Barlow of een nog betere Barlow

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Dan doe je net wat John doet. Een Baader/Zeiss geeft dan een factor 3x en dan zit het snor met het benodigd indraaien: je diagonaal wordt “3 keer korter”.

Rijnier

Donateur
Dit is mijn volgorde:
Leica zoom 1,25" , Pierro Astro Mk 3, Zeiss Barlow splitsen en bovenste stukje gebruiken voor de montage van ADC aan
Baader Astro Amici-Prism
https://www.baader-planetarium.com/de/baader-t-2--90°-astro-amici-prisma-mit-bbhs-r-beschichtung.html?___SID=U
en dan de Zeiss Barlow aan andere hoek monteren.
Dan hoop ik op de onderste foto uit te komen.
Anders wordt het moeilijk tot ik het kan schudden.
Jullie moet mij corrigeren als ik het fout heb.
Ik wil de mogelijkheid hebben Leica 8,9 - 17,8 mm ASPH los te kunnen gebruiken.
Baader Astro Amici-Prism
https://www.baader-planetarium.com/de/baader-t-2--90°-astro-amici-prisma-mit-bbhs-r-beschichtung.html?___SID=U
Leica 8,9 - 17,8 mm ASPH erop draaien.
Is dit een goede oplossing?

sixela

Klopt, maar persoonlijk zou ik eerder een 2" versie met M48 schroefdraad nemen; je kunt die op een T2 diagonaal toch draaien via dit kleinood:

Dat is wat ik doe op mijn Luntje.

Dan heb je een oculair dat breder inzetbaar is (en later evt. makkelijker te verkopen).

sterrenboy

I have a dream....
Waarom moet erbij een Pierro Astro Mk 3 altijd een Barlow bij?
Zonder moet toch ook kunnen?
Ook bij een andere type ADC moet je een barlow ertussen hebben, het zou iets met die kleurshifting te maken hebben. Zónder barlow is een ADC ‘hulpeloos’ en werkt het niet naar behoren. En nee, ik heb er geen. Hoef het (nòg) niet, ik wacht wel tot de planeet hoog genoeg staat. Een 50cm heeft het in mijn ogen niet meteen nodig.

(Alexis: correct me if i’m wrong.) ….. Maar niet de laatste zin van de uitleg graag!

sixela

Neen, het is niet « hulpeloos », maar onder f/10 introduceert een ADC extra beeldaberraties. En op een Newton ga je de volledige lengte van de ADC moeten compenseren met extra indraaien, wat steevast niet lukt.

Op sommige Makjes kun je inderdaad gerust een ADC gebruiken zonder barlow, en op lange Kutters ook (als je rekening houdt met de lengte van de ADC). Zelfs op een f/10 SCT gaat het wel.

De vraag is: waarom zou je geen barlow gebruiken?

Een 45cm heeft een ADC alvast net even hard nodig als een kleinere kijker — proefondervindelijk vastgesteld vorige week. Uit respect voor je wensen zal ik geen uitspraak maken over een 50cm ;-).

sterrenboy

I have a dream....
Neen, het is niet « hulpeloos », maar onder f/10 introduceert een ADC extra beeldaberraties. En op een Newton ga je de volledige lengte van de ADC moeten compenseren met extra indraaien, wat steevast niet lukt.

Op sommige Makjes kun je inderdaad gerust een ADC gebruiken zonder barlow, en op lange Kutters ook (als je rekening houdt met de lengte van de ADC). Zelfs op een f/10 SCT gaat het wel.

De vraag is: waarom zou je geen barlow gebruiken?

Een 45cm heeft een ADC alvast net even hard nodig als een kleinere kijker — proefondervindelijk vastgesteld vorige week. Uit respect voor je wensen zal ik geen uitspraak maken over een 50cm ;-).
De meerderheid in Nederland en omstreken kijkt onder de f/10, toch? (Ook al is het 49% onder 51% boven)
De vraag is? Zoals uitgelegd: Ik kijk wel als de planeten -zoals iedereen dat doet en óók het beste is- hoger staan maar ook als ze laag aan de horizon staan: ze zijn niet altijd even slecht als men zegt.

(Bedankt! Vaker doen)

John Baars

Moderator
Waarom zit die ertussen?
Die heb ik op al mijn prisma's en dient om op planeten, maar ook dubbelsterren nauwkeurig scherp te stellen. Werkt als een schroefmaat. Totale focusbereik is maar 4 mm, maar ik kan wel tot zo'n 0.02 mm nauwkeurig scherpstellen. En dat is genoeg om een ster desgewenst nog fijner dan met de 1:10 vertrager scherp te stellen. Toegegeven, in de meeste Nederlandse omstandigheden is het overkill en gebruik ik het niet, maar ik vind het een leuk speeltje.

sixela

Maakt niet uit, Rijnier. De Lunt diagonaal heeft altijd T2 als uitgangsdraad, en daarop schoef je een adapter (normaliter een 1,25" adapter, zeker op B400 en B600 diagonalen). Wat ik doe is op die T2 draad een converter nar M48x0,75 zetten en dan kun je daar inderdaad 2" oculairs op schroeven.

Rijnier

Donateur
Die heb ik op al mijn prisma's en dient om op planeten, maar ook dubbelsterren nauwkeurig scherp te stellen. Werkt als een schroefmaat. Totale focusbereik is maar 4 mm, maar ik kan wel tot zo'n 0.02 mm nauwkeurig scherpstellen. En dat is genoeg om een ster desgewenst nog fijner dan met de 1:10 vertrager scherp te stellen. Toegegeven, in de meeste Nederlandse omstandigheden is het overkill en gebruik ik het niet, maar ik vind het een leuk speeltje.
Is het deze?

Laatst bewerkt:

sterrenboy

I have a dream....
Jupiter komt dit jaar op onze latitudes nooit op een hoogte die een ADC nutteloos maakt ;-).
Ik heb geen ADC, dus maakt mij dat ook niet zo veel uit. Jupiter en Saturnus komt wèl zó hoog dat het met een goede hemel foto’s zijn. En om daar een ADC voor te kopen… (misschien wel in de toekomst, als die twee planeten niet hoger komen dan ze nu zijn)

John Baars

Moderator
Bovenaan Onderaan