Leica 8,9 - 17,8 mm ASPH en Zeiss Barlow of een nog betere Barlow

Rijnier

Donateur
Hallo Astroforummers, John Baars en Sixela

Ik overweeg de Leica 8,9 - 17,8 mm ASPH te kopen.
Daarvoor wil ik eerst als John het goed vindt met mijn twee telescopen
naar Sterrenwacht Rijswijk of naar Schiedam.
Ik wil met mijn eigen ogen zien hoe goed de Leica 8,9 - 17,8 mm ASPH met of zonder Zeiss Barlow is.
Dit wil ik pas in september doen omdat juli en augustus te lang licht is.

De Leica 8,9 - 17,8 mm ASPH wordt verkocht met een 1,25 inch( John Baars heeft deze uitvoering ) of met 2 inch versie.
Ik heb zelf de voorkeur voor de 2 inch versie dat scheelt voor mij een extra adapter voor 1,25 inch.
In het uiterste geval koop ik gewoon 1,25 inch versie erbij.

De opmerking ven die betere Barlow
Slaat op deze uitvoering en als het goed is deze 2 inch.

Die twee telescopen zijn:
Vixen
TS

Ik lees met graagte jullie antwoorden. :love:

Veel heldere nachten en groeten, Rijnier

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Een FFC is nutteloos: hij is geen zier beter dan een Baader/Zeiss voor dat gebruik. Het voordeel van de FFC dat je enorme fotosensoren volledig kunt gaan verlichten, maar gezien de vrij nauwe effectieve veldstop van een Leica zoom ben je daar absoluut niets mee.

De Zeiss werkt uitstekend tot 4x maar dan moet je de combinatie wel erg lang maken. Door de aparte bouw kun je geen factoren onder de 2x implementeren (het element staat op een vrij lange 1,25" neus).

De andere erg goede barlow, de 2" Astro-Physics BarAdv werkt ook, maar enkel goed vanaf 1,8x en de combinatie is lomper dan een Baader/Zeiss en niet beter (ik had een BarAdv gekocht voor kleinere barlowfactoren maar dat werkt minder goed dan een Baader VIP).

Ik gebruik de zoom vaak samen met ofwel een Baader/Zeiss (meestal met ADC, en dan heb je een factor 2,6x) ofwel een Baader VIP. De Baader VIP heeft het voordeel dat je kleinere factoren (rond 1,5x-1,6x) ook kunt gaan gebruiken. Minder kan fysiek zelfs ook nog, maar dan tem je op snelle kijkers (onder f/7) niet het randastigmatisme van de Leica (integendeel, op 1.3x komt er randastigmatisme bij).

Hier is de Leica in "planetair" jasje: Leica zoom, ADC, en dan het element van de Baader/Zeiss in een 2"-1,25" adapter van Baader:

ADC_zoom.jpg

Laatst bewerkt:

sixela

En hier heb je een Baader VIP als opschroefbarlow voor de Leica (in een adapter die Pierro Astro verkoopt):
LeicaVIP.jpg

In deze configuratie heb je 1,5x, en de factor vergroot met 1x per 66mm extra aan 2" tussenringen (of T2 ringen).

Laatst bewerkt:

sixela

Als je wilt gaan barlowen raad ik je alvast de 2" versie aan van het oculair (als je hem bestelt kun je hem met een 2" of een 1,25" neusstuk bestellen, die op de bestaande vatting past. Heb je een 2" oculairhouder, dan heb je geen baat bij de 1,25" neus, en zeker niet als je barlows met T2 verbinding wilt gaan aanpassen).

Laatst bewerkt:

sixela

John Baars

Moderator
Er moet sowieso een adapter op, het oculair zelf heeft een Leica bajonetvatting.
De erbij aan te schaffen 1,25 inch adapter kun je tevens als 2 inch adapter gebruiken. Met dien verstande dat er in het laatste geval dan altijd een 1.25 inch nosepiece uitsteekt. Losse 2 inch adapters ( zonder het 1.25 inch nosepiece) zijn ook aan te schaffen. Je hoeft dus niet twee Leica's aan te schaffen, hooguit twee adapters.

Mijn ervaringen met de Leica staan hier. De twee gelinkte reviews daarin en de ervaringen van Sixela met het oculair waren destijds voor mij voldoende om hem aan te schaffen. Zonder te beweren dat je de hemel in huis haalt is het wel duidelijk dat hij goed genoeg was/ is voor geoefende buitenlandse en Benelux waarnemers om een aantal overbodig geworden top-oculairs in de verkoop te zetten.

Rijnier

Donateur
Hier is de Leica in "planetair" jasje: Leica zoom, ADC, en dan het element van de Baader/Zeiss in een 2"-1,25" adapter van Baader:
Wil je mij de delen los van elkaar laten zien? ( bij voorbaar dank! )
Voor mij is de Baader/Zeiss onzichtbaar geworden.
Ik gebruik deze baader adapter.
474FD519-BD4A-40D5-BDDA-3A5268601651.jpeg

sixela

Die Leica+ADC+barlow is bij mij 2". Dan heb je uiteraard geen 2"-1,25" adapter. Mijn Leica heeft trouwens ook een 2" insteekbuis.

sixela

Wil je mij de delen los van elkaar laten zien? ( bij voorbaar dank! )
Neen, we zijn je slaafjes niet en je kunt écht wel zelf wat moeite doen.

Ik kan je wel vertellen wat het is, en ik heb het eigenlijk al gedaan.

Onderaan heb je de Zeiss in een Baader adapter waarvan je nota bene het part number kunt zien (en dus opzoeken), met onderaan wat extra ringen om 2" filters niet tegen de Baader barlow te laten kletsen (die zijn irrelevant, ik had wat liggen).

Het gaat hier enkel over de Zeiss _zonder_ zijn T2 ClickLock adapter, en hij steekt er enkele mm uit.

Dat deel heeft T2 draad en daar zit een T2 ring van 5mm op (er is nog een M48 ring op de T2 draad om de barlow ook nog makkelijk op andere oculairs te schroeven zonder ADC), dan de ADC (met een regelknop), en dan heb je een T2->M48 adapter en een 2" ring (dat kun je óók zelf zien, want die ring is even breed als de buis van de Leica, bij mij 2") en dan de Leica.

Wat betreft de focuspositie ten opzichte van waar hij ingestoken wordt: het hoofdvlak van de Zeiss zit net op het einde van de #2408151. Het brandvlak van de Leica ligt op het rode puntje.

Het effectieve brandvlak van de combinatie krijg je zo: meet de afstand van het hoofdvlak van de barlow tot het brandvlak van het oculair (weet je de schaal niet? De 2" instekbuis van het oculair meet 50,8mm...). Deel dat door 66mm (de absolute waarde van de brandpuntsafstand van de barlow), en tel er eentje bij. Dat geeft je de barlowfactor M. Het effectieve brandvlak van de combinatie staat ten opzichte van de barlow op 1/M van de fysieke afstand tot het brandvlak van de Leica.

Als je dat allemaal doet, dan zul je merken dat het brandvlak ter hoogte van het einde van de Leica zit, ongeveer 6mm hoger dan tot waar het geheel in de 2" focuser verdwijnt.

Dus vereist dit 3-4mm minder indraaien dan een 21mm of 17mm Ethos (die het brandvlak op 9mm van de schouder hebben, in het oculair). Je Pan 24 in zo'n ClickLock heeft zijn brandvlak ongeveer tot waar je de ClickLock kunt insteken, dus heeft die combinatie ongeveer 6mm meer indraaien nodig dan een Pan 24 in een ClickLock adapter.

Als je wat van die ringen verwijdert die er nu te veel in zitten (als je telescoop minder 'snel' is dan de mijne kan dat) dan is het verschil iets kleiner, pakweg 4mm.

Laatst bewerkt:

sixela

Maar er zijn andere combinaties mogelijk, natuurlijk. Ik heb die 2408151 net gebrukt omdat dat de combinatie bijna parfocaal maakt met sommige andere oculairs die ik heb, en het nog perfect in een Paracorr werkt.

Je kunt ook de Zeiss "naakt" aan een T2->M48 adapterring hangen (er zit er in mijn beeld al eentje op), dan een korte M48 ring gebruiken, en dan terug naar T2 naar de ADC, en dan kun je het geheel tot aan de ADC insteken, en dan vergt het een pak minder indraaien dan een Pan 24. Maar of je dat dan diep genoeg in een diagonaal kunt steken op een refractor is een ander verhaal...

Ik zou zeggen: zoek je eigen weg. En ja, als je dan geen ClickLock op de refractor kunt gebruiken maar een kortere adapter, dan is dat maar zo.

sixela

Die zijn allebei goed, maar ASH maakt ze niet meer.

De ene regelknop bij de PA Mk3 is erg handig: je verschuift die om wat anders het « midden » van de twee hendeltjes zou zijn in te stellen, en je draait eraan om de afstand tussen de hendeltjes op de andere te vergroten/ verkleinen. Duurder en fragieler (een ASH of PA Mk2 haal je zo zelf uit elkaar en je monteert hem zonder problemen terug in elkaar, moet je bij een Mk 3 niet proberen) maar handiger.

wat betreft je kijkers: een refractor heeft meestal een pak meer indraaireserve dan een Newtonkijker, zeker een Alkaid. Als je het omgekeerde beweert heb je meestal weinig ervaring met Newtonkijkers.

En je hebt een antwoord over waar mijn combinatie focuseert ten opzichte van een Pan 24 in een Baader Clicklick 2”-1.25” adapter: je hebt 4-6mm extra indraaien nodig. Dus als je een Pan 24 insteekt kijk je gewoon of je nog 6mm kan indraaien…en dan weet je of je die 2” ClickLock kunt gebruiken of niet.

John Baars

Moderator
Deze foto's had ik nog op mijn computer staan
In elkaar
DSC02661 (640x426).jpg
Uit elkaar
DSC02660 (640x426).jpg

Vlnr:
Oculair, ASH ADC, Helical focusser, Baader prisma, Vip barlow, 1,25-->2 inch adapter. Voor het Brandon oculair kun je uiteraard ook de Leica invullen.

sixela

Makes sense: je kunt op een refractor inderdaad de diagonaal als spacer gebruiken tussen de barlow en de ADC.

Rijnier

Donateur
Oculair, ASH ADC, Helical focusser, Baader prisma, Vip barlow, 1,25-->2 inch adapter. Voor het Brandon oculair kun je uiteraard ook de Leica invullen.
Het ziet er naar uit dat het een combinatie van beide wordt.
Maar voor dat ik begin moet ik eerst iets toelichten.DSC05100.JPG
Scherpstellen met en zonder bril onmogelijk!

DSC05101.JPG
Scherpstellen met en zonder bril altijd mogelijk!

Dit is mijn volgorde:
Leica zoom 1,25" , Pierro Astro Mk 3, Zeiss Barlow splitsen en bovenste stukje gebruiken voor de montage van ADC aan
Baader Astro Amici-Prism
https://www.baader-planetarium.com/de/baader-t-2--90°-astro-amici-prisma-mit-bbhs-r-beschichtung.html?___SID=U
en dan de Zeiss Barlow aan andere hoek monteren.
Dan hoop ik op de onderste foto uit te komen.
Anders wordt het moeilijk tot ik het kan schudden.
Jullie moet mij corrigeren als ik het fout heb.

wat betreft je kijkers: een refractor heeft meestal een pak meer indraaireserve dan een Newtonkijker, zeker een Alkaid. Als je het omgekeerde beweert heb je meestal weinig ervaring met Newtonkijkers.
Dat heb ik inderdaad niet!

Bovenaan Onderaan