LDN 1251 Rotten Fish

ABakx

Stardust
Beetje onsmakelijke naam. Hij staat vlak boven de Shark's Head. Misschien dat het daar mee te maken heeft.

Een tijdje terug zag ik een opname van dit object op CN.
Ik kende dit object niet. Dan gaat het bij mij jeuken en heb ik het opgezocht.
Het is een donkere stofwolk in Cepheus. Hij staat net boven de Shark Head nevel. Een meer bekend objekt.

Eergisteravond was het hier kraakhelder, maar er was bewolking onderweg vanuit het noorden.
Toch vlug de boel opengezet en een paar uur data kunnen verzamelen.
Het eerste resultaat was niet bijster spectaculair. Er mankeerde van alles aan.
Ik kreeg de sterren niet naar mijn zin.
Maar het laat mooi zien wat je met een snelle 10" - f3 kijker voor elkaar kunt krijgen.
Het is geen 36 uur exposure zoals de Amerikanen doen, maar toch . . . .

Voor de verandering eens gestackt in APP.
L 38x120s
R 16x120s
G 19x120s
B 20x120s
Niet zo veel dus, goed 3 uur voor een dergelijk licht zwak-objekt, dus dat werd spannend.

Wel netjes nieuwe flats en dark-flats geschoten. Zonder flats was het niet te doen.

APP doet dat toch wel netjes. Alles op default laten staan.

Ik heb van de mono-masters direct de sterren apart gezet met StarXterminator.
De sterloze afbeeldingen apart bewerkt. De sterren net zo.
Daarna de 2 afbeeldingen samengevoegd.

LDN1251LRGB-V5-AF.jpg

PS: Ik moet mijn collimatie weer eens nakijken . . . .

Laatst bewerkt:

Houthans

Donateur
Ook deze is weer erg mooi, zeker met relatief weinig integratietijd. Die namen, daar moeten die Amerikanen eens mee stoppen.

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Mooi, voor relatief weinig belichtingstijd. Ik ken het object als de Hengelvisnevel (Anglerfish Nebula). Klinkt vriendelijker dan rotte vis.

Skyheerlen

Moderator
Geweldig mooie opname; de subtiliteit vd eerste vind ik mss nog wel mooier.

We hebben dit object meteen in de IDSA gezocht en vastgesteld dat het niet weergegeven wordt in deze atlas (zoals zo veel LDNs). Maar het sterpatroon is wel te herkennen, en dus heb ik het afgelopen nacht op de Llano de las Animas (La Palma) met de 13" reisdob opgezocht, en inderdaad: het is visueel, zonder filter, waarneembaar. Niet heel duidelijk, en zeker niet onder slechtere omstandigheden, maar het patroon vd donkere nevel is te zien. Verslag volgt.

Dank voor de inspiratie.

Laatst bewerkt:
Hebben jullie dat nou ook? Wanneer ik een bewerking in PixInsight nog eens overdoe dan krijg ik nooit meer hetzelfde resultaat.

Dat was deze keer wel een aangename verrassing. Toch ook de moeite waard. Veel meer detail en wat frisser.Bekijk bijlage 1490297
Altijd..
Ik kan nooit een bewerking herhalen..het is altijd anders, soms beter, soms minder goed. Maar het resultaat is altijd anders...

Bovenaan Onderaan