laser communicatie satellieten

ArnoM

Donateur
Weet even niet in welk deel van het forum te plaatsen, maar deze lijkt mij het meest toepasselijk.

De laatste tijd lees ik steeds meer over communicatie van satellieten mbv laser. Nu zal dat in 1e instantie tussen satellieten onderling zijn, maar er gaat geexperimenteerd worden met satelliet-grond communicatie.
Nu zijn er vele problemen om op te lossen hiervoor, maar waar ik aan zit te denken is weer een stuk lichtvervuiling.
Natuurlijk zal het afhangen van welk soort laser er precies gebruikt gaat worden, maar met satellieten in LEO heb je veel grondstations nodig om deze communicatie op te vangen. Aangezien fotografie ook vaak plaatsvindt in het frequentiegebied waar veel "onzichtbare" lasers in opereren, zou dit dan niet op de astrofoto's terechtkomen als lichtvervuiling? En door de snelheid van de satellieten krijg je een soort van waaiervorm te zien.

Is het uberhaupt mogelijk denken jullie, grond-ruimte communicatie met satellieten in LEO (denk aan bijv wolken en atmosferische storingen die dit bemoeilijken) en in hoeverre zou dit zichtbaar worden op astrofoto's?

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Daar hoef je je écht geen zorgen om te maken. Die lasers zijn infrarood (1550nm, dus erg ver van bijvoorbeeld H-alpha) precies om ervoor te zorgen dat er in de atmosfeer zo weinig mogelijk wordt verstrooid. Het gaat ook maar over 2.5 Watt per satelliet.

ArnoM

Donateur
Aha Dank Sixela. In de berichten kwam ik de gebruikte frequentie niet tegen, vandaar mijn vraag.

Bovenaan Onderaan