Laag-bij-de-grond rondje

sdn

Pluto
Het was gisteren weer eens helder. Dat wil zeggen, de maan hoog aan de hemel, genoeg vocht in de lucht, misschien al wat saharastof... De welbekende grijze soep dus weer. Volgens lichtvervuilingskaarten wordt hier 16.8 magnitude/vierkante boogseconde gemeten, dus dat hebben we nogal snel. Visueel was alpha monocerotis nog bij vlagen net onderscheidbaar en die is mag 3.94, dat geeft dus wel aan hoeveel er niet zichtbaar was. Maar wel een onbewolkte avond en nog steeds februari, dus tijd om wat open clusters te vangen voor ze weg zijn. En verder was het heerlijk weer, geen jas nodig. Wat een contrast met een weekje geleden, toen het tijdens een soortgelijke sessie 10 graden vroor.

Eenmaal buiten bleek de seeing ook nog eens ronduit slecht te zijn. Wat helderdere sterren werden geen puntjes maar discobollen, het trapezium liet 4 sterren zien en de maan leek wel van bellenblaas. Dus ik verwachtte weinig van mijn eerste twee doelwitten op het lijstje, NGC2482 en M93. Lager dan dat gaat vanuit mijn tuin niet ivm bebouwing en ik heb maar een smal tijdsslot om ze te zien, aangezien dat tussen twee huizen en een boom moet.

Mijn panoptic 27mm kon in de kist blijven, veel te licht. Delos 17,3mm was beter bruikbaar als zoekoculair. Zoeken bij 70x is niet optimaal maar het goede nieuws: ze waren beide te zien. NGC2482 kwam eigenlijk alleen maar op het lijstje vanwege de ligging vlak naast M93 en de op papier nog gunstige magnitude van 7.3. De optimale vergroting bleek 152x te zijn en dan waren er 5 sterretjes zichtbaar die net door de grijze achtergrond heen prikten. M93 ging beter maar was ook verre van spectaculair, 37 sterretjes zichtbaar bij 141x. Opvallend waren nog de paar wat helderdere sterren die het cluster goed herkenbaar maken.

Snel dus naar boven. Bij de eenhoorn was de hemelachtergrond al veel beter te doen. Ik had nog een hele lijst clusters in het gebied tussen M50 en M46/M47, die ik alle 3 ook nog wel weer eens wilde zien. Om toch een beetje opbouw te houden in de avond heb ik eerst een serie iets zwakkere gedaan. Dat waren:

- NGC2396. Hoewel dit als mag 7.4 geregistreerd staat en dus vergelijkbaar is met NGC2482, leek dit best een aardig cluster, zo'n 45 zwakke sterretjes waren zichtbaar net naast/boven een fraaie gele ster met zwakke begeleider, die denk ik een voorgrondster is. Misschien heb ik er wel wat teveel sterren toe gerekend, achteraf. Het is zo'n rijk gebied.
- Melotte 71. Een stuk zwakker, maar toch nog zo'n 20 sterren zichtbaar. Er stonden wel een aantal helderdere sterren in, horen die erbij?
- NGC2353. Goed te zien, zo'n 40 sterren zichtbaar. Ook hier lastig om te bepalen wat er nu wel en niet bij hoort. In het centrum ervan staat een prachtige dubbelster
- NGC2343. Hoewel deze op papier een grotere magnitude heeft bij mag 6.7, vind ik hem veel lastiger dan de voorgaande en zag ik er slechts zo'n 15 sterren in. Zal komen doordat 1 ster de helderheid nogal omhoog trekt.
- NGC2335. Ook deze was niet super helder, 10 sterren zichtbaar.

Hierna was ik de zwakkere clusters even zat en heb ik dus M50 in beeld gezet. Prachtig cluster, de hartvorm was mooi zichtbaar en bijna teveel sterren om te tellen! Ik zag er zeker zo'n 80. Voor dat soort clusters waardeert mijn vrouw het om even mee te kijken!

Vervolgens nog een aantal wat zwakkere in de omgeving: NGC2414, NGC2374, NGC2345. Die laatste is nog wel mooi, 11 toch nog vrij heldere sterren in een duidelijk boogje.

De avond heb ik afgesloten met M47 en M46. M47 spat het oculair uit na al dat zwakke werk, prachtig cluster. M46 is veel subtieler, meer een soort leeggestrooid zoutvaatje van minieme sterretjes, maar wel veel. En deze keer heb ik de tijd genomen om ook NGC2438 te zoeken dmv een starwalk in het cluster. Na lang kijken werd ik beloond met een mooi klein rond wolkje net naast een zichtbare ster, die moeten we nog maar eens herhalen onder een betere hemel! Al met al dus toch weer 3 uurtjes lol gehad vanuit de stad.

Laatst bewerkt:

Bobbie

Ursa Majoris
Leuk, hier en daar herkenbaar, verslag. Met name de beschrijving van de clusters M46, M47 en M50 kwamen mij bekend voor. Heb ik vorige week onder betere (maar wel koude) omstandigheden aandacht aan besteed. Prachtige clusters.
De NGC beschrijvingen vormen dan weer een mooie inspiratie voor een volgende sessie.

sdn

Pluto
Leuk, hier en daar herkenbaar, verslag. Met name de beschrijving van de clusters M46, M47 en M50 kwamen mij bekend voor. Heb ik vorige week onder betere (maar wel koude) omstandigheden aandacht aan besteed. Prachtige clusters.
De NGC beschrijvingen vormen dan weer een mooie inspiratie voor een volgende sessie.
Dat vind ik het mooie aan dat deel van de hemel, zoveel interessante clusters bij elkaar, en allemaal verschillend. Er zijn er nog meer, maar vanuit mijn tuin en met mijn 200mm dob zie ik clusters onder mag 9 over het algemeen niet meer, of hooguit 1 of 2 wat helderder sterren. En waar het bij het ene cluster vooral de voldoening van het vinden zelf is, geeft het andere een prachtig beeld. Blijft elke keer een verrassing.

Rem

Rogue planet
Altijd een uitdaging om dat soort zuidelijke objecten te vinden, zeker vanuit de stad. Mooie vangst! Die hartvorm van M50 ga ik ook nog eens opzoeken, misschien dat ik m'n vrouw dan ook nog even achter het oculair krijg :)

• Leuk
Waarderingen: sdn
Bovenaan Onderaan