La Superba, Y CVn, SAO 44317.

John Baars

Moderator
Gisteravond leek het kraakhelder. En dat was het bij vlagen dan ook. Veel wolkenvelden trokken langs soms ook vergezeld van hoge sluierbewolking. Daartussen leek het soms kraakhelder. De seeing bleek mij erg mee te vallen. De sluiers namen wel toe. De wassende Maansikkel al zakkend naar de Westelijke horizon. Maankraters op de terminator stonden er rustig bij. Gebruikte instrument was een 120mm ED f/7.5 Evostar doublet.

Even alvast "afscheid" genomen van de grote Orionnevel, wellicht wordt het pas volgend jaar voordat ik hem weer zien. Orion verdwijnt bij mij langzaam achter een heg en een huizenrij. Alnitak, Rigel, Sigma Orionis, Trapezium, M42, Sirius met zijn kleine hondje. Die kwamen natuurlijk allemaal langs. De kleine Pup kostte weinig moeite. Zelfs de Rosette-nevel mocht met laagste vergroting en UHC filter even begroet worden. Niet dat die in het oog springt. Het is eerder een subtiel zwart rondom de "paraplu"cluster NGC2244 in het midden, omrand door een ietwat grijzer, nauwelijks definieerbaar gebied. In dat gebied zijn minder sterren. Om dan min of meer vloeiend weer over te gaan in de donkere hemelachtergrond. Als je het niet weet, kijk je eroverheen.

Op naar wat lenteobjecten. Het bekende viertal in de Leeuw. M65, 66, 95 en 96 waren alle van de partij. Subtiel, hier in de stad, maar ze waren er. NGC2903, in de kop van de Leeuw, stond er prominenter bij. Als je in de Leeuw als stadswaarnemer naar stelsels zoekt mag M105 niet ontbreken, die is een klasse beter zichtbaar dan de 60-er en 90-er leeuwenbroertjes en zusjes. Beter nog: als stedeling heb je met M105 gelijk twee stelsels in beeld: NGC 3384 laat zichzelf ook zien. Het derde stelsel dat in één beeldveld past, NGC 3389 was hier althans niet te zien. Nog prominenter kwam M94 in beeld, een stelsel in de Jachthonden.

Na een korte tussenstop bij opensterrenhoopje NGC2420 en Eskimonevel: uitdaging M51, het draaikolk stelsel aangegaan. Die bleek als de wolkenvelden even weg bleven niet zo moeilijk. Duidelijk twee kernen, één van de twee beduidend "dikker". Zou het wishfull thinking zijn als ik in die dikkere vlek even iets van een helderder gebied zag? Waarschijnlijk wel. In ieder geval schemerde af en toe door dat het geen egale vlek was. Dat is in de stad met 120mm al heel wat.

Even uitrusten bij Alcor en Mizar, waar geen anderhalve meter geldt, dan een sprong omhoog naar de Uilnevel. Die was er nog. Een beetje spooky, als altijd. Meer kan ik er niet van zeggen. Dan naar beneden de Jachthonden weer in. Ik tikte SAO44317 in het schermpje van de oeroude Skysensor 2000 in. "No Data" kreeg ik als antwoord. "Hmmmm.....zeker vergeten door hoge ouderdom", bromde ik. Tikte daarna de coördinaten 12h 46m en +45° 19´ in, gehoorzamend aan de opgaven van Skysafari. Enter. ZZZZZZZZZzzzzz....pruttel... piep... Lo and behold, La Superba, zo genoemd door Angelo Secchi in de 19e eeuw.

Een adembenemend rode ster staarde mij aan. `Die is ècht ROOD, mompelde ik. En doet zijn naam eer aan.
Onderstaand een snel gecompileerde impressie, een samenraapsel van Stellarium, Paint, Gimp en eigen inbreng.

la Superba.png

Een aanrader voor stads/ en andere waarnemers. Echt zo´n ster waarbij je even uitrust van je eerdere tocht. Kent iemand dat?
Daarna nog even een minuutje of tien M3, bolhoop, als smakelijk toetje. Dat was weer even lekker!

Laatst bewerkt:

Bobbie

Ursa Majoris
Lekker verslag John. Wederom dank.
Ik trof het gisteren een stuk slechter. Na die prachtige dag en gunstige vooruitzichten voor de avond toch maar alles buiten gezet om af te koelen. Vlak voor achten nog even gecheckt. Zag er prima uit. Nog even Journaal kijken en dan gaan we los. Nou, dat heeft dan precies een kwartier geduurd en toen trok de bewolking al weer over. En dat bleef de verdere avond zo. Tegen twaalven naar bed en toen keek ik stiekem even naar buiten. t Zal toch niet? Ja hoor, mooi helder. Toch maar lekker gaan slapen.

skyfan

over de datum
Alweer een leuk verhaal uit Schiedam. Ik zat in Noordwijk, tot ca kwart voor negen mooi helder, maar toen kwamen de wolken en zat ik tot elf uur een beetje te blauwbekken, want ik kon natuurlijk niet naar huis. Maar gelukkig klaarde het tegen elf uur weer mooi op, en kon ik tot 2 uur van een mooie voorjaarshemel, met veel galaxies , genieten. Om 2 uur was ik wel genoeg doorgevroren.
La Superba komt in ieder geval op mijn lijstje!

cloudbuster

blik op oneindig
Leuk verslag en La Superba: nooit van gehoord, die zoeken we volgende keer op :)

NGC 3389 is wel een kuitenbijtertje, zie hieronder mijn schets (met de 10 inch in Dijkgatsbos) voor een impressie, wat een verschil met die andere twee!

M105.jpg

Rem

Rogue planet
Welkom in de lente, met al die mooie stelsels, leuk verhaal! Gisteren ook een poging gewaagd maar de transparantie liet me NGC2403 niet zien, dus verder niet geprobeerd.
La Superba is inderdaad indrukwekkend, goede tip om hem binnenkort weer eens op te voeren. Een mooie lente-versie van Hind's Crimson Star in Lepus.

sdn

Eris
Leuk verslag, en veel objecten die me bekend voorkomen! Gisteravond heb ik ook afscheid genomen van Orion en de leeuwstelsels, M3 en M51 opgezocht. Die laatste bleek een toch wat te grote uitdaging, ik heb hem uiteindelijk niet gezien. Had wel moeten kunnen, maar om de een of andere reden kwamen precies daar telkens wolken voorbij. 3 pogingen gewaagd, maar slechts 1 keer een vage hint van dat stelsel. Maar verder toch een heel fijne sessie.

John Baars

Moderator
NGC 3389 is wel een kuitenbijtertje
Dat is hij zeker. Ik moest flink aan de curves trekken om hem makkelijker zichtbaar te krijgen op de donkere afbeelding op mijn scherm. Knap dat je hem toch gezien hebt. Ik heb hem ooit in de tachtiger jaren gezien met de 30 cm Newton van sterrenwacht Rijswijk, maar dat waren qua lichtvervuiling betere tijden. Tegenwoordig ondenkbaar. Ook met de huidige 14 inch kijker aldaar. Heel triest.

John Baars

Moderator
ou, dat heeft dan precies een kwartier geduurd en toen trok de bewolking al weer over. En dat bleef de verdere avond zo. Tegen twaalven naar bed en toen keek ik stiekem even naar buiten. t Zal toch niet? Ja hoor, mooi helder.
Dat komt me heel bekend voor.
Om 2 uur was ik wel genoeg doorgevroren.
Zolang heb ik het niet uitgehouden. In mijn voordeel was dat de hemel steeds ruime open plekken vertoonde en ik "actief" bleef.
Welkom in de lente,
Ik realiseerde mij dat niet eens. Totdat ik gisteren muggen zag dansen boven de heg, ja die komen dan ook weer. Ach zo heeft elk seizoen wat.
M51 opgezocht. Die laatste bleek een toch wat te grote uitdaging, ik heb hem uiteindelijk niet gezien.
Dit overkomt mij hier in het feeëriek industrieel verlichte Schiedam maar al te vaak.

Bedankt voor jullie inbreng.

Sven J

Stofdeeltje
Dag John,

Bedankt voor je mooie verslag. Wat toevallig dat ik zaterdag ook naar La Superba keek.
Ik was net te laat om nog in het westen te kijken naar de Orionnevel.. al had ik die gelukkig reeds deze winter gezien.
Na mijn waarneemsessie met o.a. M44 en M67, eindigde ik met La Superba (één van mijn favoriete sterren) en het klopt wat je zegt:
Een aanrader voor stads/ en andere waarnemers. Echt zo´n ster waarbij je even uitrust van je eerdere tocht. Kent iemand dat?

Hierbij nog een schets die ik vorig jaar in mei van La Superba maakte.

La superba final.png

Skyheerlen

Aluminium rules!
Goed bezig, John, en een leuk verhaal.

Sirius B als gemakkelijk object even tussendoor .... moeten we dan toch aan de achromaat met grote openingsverhouding?

sdn

Eris
Nee, we moeten echt goede seeing hebben. De pup was gisteravond ook geen enkel probleem door de mist en nevel heen met mijn simpele dob. Gewoon een vrij stabiel puntje, was niet eens echt een uitdaging. Verder was er echt niets zichtbaar, veel te lage transparantie en al een flinke maan erbij. Dus behalve de nova in Cas en de pup heb ik vooral genoten van de maan bij goede seeing. Eindeloos veel richeltjes op kraters waar je die anders niet ziet.

John Baars

Moderator
Sirius B als gemakkelijk object even tussendoor .... moeten we dan toch aan de achromaat met grote openingsverhouding?
Nee, dit deed ik met de 120 mm f/7.5 ED doublet Evostar. Een goede lenzenkijker is altijd aan te bevelen natuurlijk. 😊
De f/5 achromaat produceert iets minder strakke sterbeeldjes, maar ook daarmee heb ik de Pup een andere keer waargenomen.

Nee, we moeten echt goede seeing hebben. De pup was gisteravond ook geen enkel probleem door de mist en nevel heen met mijn simpele dob.
Hier in Schiedam exact hetzelfde. "Even tussendoor" Sirius B meepakken was door de seeing eigenlijk geen probleem. Wederom met de 120 mm. En niet eens een uitdaging, wat hij normaliter wel is. De Maan was gisteravond inderdaad ronduit schitterend gedetailleerd.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik vond de seeing gisteravond trouwens beroerd, maar dat kon door de plaatselijke omstandigheden komen.
Er stond geen wind, en je rook de houtkacheltjes waarvan de uitstoot blijkbaar als een deken over de achtertuin lag. Na een uur maar gestopt, ik heb nu nog pijn in mijn longen ervan.

Een andere reden was dat het ook steeds heiiger werd, toen ik stopte was er een prachtige kleine kring om de Maan te zien.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Mss moet ik toch eens voor zo’n ED kijken. Ik heb een ED (een 80mm), maar mss (?) is die te klein. Met mijn 13” dob is het alleen maar te La Palma gelukt, maar dat beschouw ik als valsspelen.

Olivier

Mercurius
Vorige woensdag (niet echt transparant, Nelm is mag 4) ook La Superba waargenomen met 18". Diep oranje kleur bij 124x. Ik zag wel geen "rood". Bij 84x is de intensiteit van het oranje nog iets groter. Mooi object.

Bovenaan Onderaan