Kruisdraadoculair zoeker

Merik

Sedna
Hallo allemaal,
Voor mijn Raci zoeker ( APM ) ben ik op zoek naar een (eventueel verlicht) kruisdraadoculair. Jullie advies hierin zou ik zeer op prijs stellen.
Zelf dacht ik aan een 20-25mm oculair met een goede prijs-kwaliteitsverhouding en een prettige inkijk. Aangezien het slechts gebruikt wordt voor de zoeker hoeft het optisch niet het beste te zijn lijkt mij.

Brandpuntafstand van de zoeker is 207mm, met een 20mm oculair is dat ca. 10x vergroting en de 25mm ca. 8x vergroting.

Ik zie bijvoorbeeld deze : 70 graden 20mm APM
of deze: 55 graden 24mm APM

Het lijkt me dat de 70 graden wel prettig is bij het zoeken. Mogelijk ook comfortabeler. Maar bovenstaande 70 graden is wel een stuk duurder

Suggesties zijn welkom, ik sta bijv. ook open voor Svbony etc. als dat interessant is

*Edit: en hoe zit het met bijv. uittredepupil etc? Moet ik daar op enige wijze rekening mee houden?

Dank alvast

Groeten, Mark

Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Sta je er ook voor open om het dradenkruis helemaal te laten vervallen? Dan kun je er elk oculair instoppen, wat je maar wil. Je kunt dan ook upgraden naar een 80 graden oculair met hogere vergroting.
Mijn voorbeeld:
Ik liep onder de stadse hemel altijd te hannesen met de te lage vergroting en daardoor te lichte hemelachtergrond, gevolg objecten niet zichtbaar in de zoeker. Uit ervaring weet ik dat een hogere vergroting in de stadshemel zo'n Messier-object net uit de hemelachtergrond trekt. Ook ik heb ooit een RACI zoeker met 20 mm verlicht dradenkruis erin gekocht. Het probleem bleef natuurlijk. Totdat ik op het idee kwam om een veel hogere vergroting te gaan gebruiken; maar dan wel met behoud van een behoorlijk beeldveld.....een 80 graden oculair dus. Sindsdien zit er een 11 mm 80 graden oculair in. ( die bleef over bij de verkoop van een flinke rij van mijn oculairen) Vergroting nu bijna 19X, met een beeldveld van meer dan 4 graden. Voortaan zie ik het Messierobject in de meeste gevallen al in de zoeker, heel comfortabel mag ik wel zeggen. Gewoon in het midden zetten, dradenkruis is niet eens nodig.
Wel is het handig om er een RDF bij te hebben, voor het grove richten.
In de Sybony range zit ik dan aan zoiets te denken:https://www.svbony.com/sv154-swa-15mm-eyepiece/

Merik

Sedna
Interessante gedachte John. Goed om te zeggen is dat ik in de zoeker momenteel een normaal 25mm oculair (volgens mij een kellner, kwam standaard bij mijn dobson) heb zitten met een erg klein beeldveld. Ik zie inderdaad een object soms net wel of net niet met de vergroting van ca. 8x. Dan is het overwegen van een hogere vergroting zeker mogelijk. Goed idee!

Waar ik wel tegenaan loop zonder kruisdraad is dat het centreren niet altijd makkelijk is. Bijv. dat het object in het midden lijkt te staan van het zoekoculair maar nog niet te zien is centraal in de telescoop.

Ook goed om aan te geven is dat ik zowel visueel waarneem als EAA doe (Electronically Assisted Astronomy).
Vooral wanneer ik bezig ben met EAA is het lastig om zonder kruisdraadzoeker te werken, want dan zit er immers een camera (met een klein beeldveld ook nog) in de oculairhouder en geen oculair. Bijsturen is via de camera dan bijzonder lastig. Daarom dacht ik voornamelijk dat een kruisdraadoculair met een perfect uitgelijnde zoeker mij zeker hierbij kan helpen.

*Edit: nu ik er zo over nadenk is het eigenlijk essentieel om een object zeer nauwkeurig te kunnen centreren middels de zoeker. Dit had ik even moeten aangeven in het topic

Bestaan er ook kruisdraadoculairs in de 15mm categorie met groot beeldveld? (of eventueel 10-18mm als alternatief?)
Dan hebben we het beste van beide werelden denk ik!

Een rdf heb ik al, en gebruik ik altijd voor het grove richtwerk. Onmisbaar

Laatst bewerkt:
Als de F=207mm en je opening is 50mm, dan is je f = 207 / 50 = 4,14
Een oogpupil kan doorgaans niet verder open dan 7mm, met leeftijd zelfs 6mm .
Vermenigvuldig deze pupil met je f, om te weten tot hoever je mag gaan met een oculair. Dus 4,14 * 7 = 29. Je mag dus geen 30mm oculair pakken. En eigenlijk met een 6mm pupil heb je 4,14 * 6 = 25, dus met jouw 25mm zit je al op de grens.

ArnoM

Donateur
Wat ik merk is dat "centraal in beeld" visueel een ander middenpunt heeft dan met een camera. Op de 1 of andere manier verschuift het beeld dan toch.
Misschien kun je achterhalen wat het verschil is en daar rekening mee houden. Dat je je zoeker op 1 van beiden uitlijnt (lijkt mij uitlijnen op je camera) en je visueel met de afwijking rekening houdt met instellen.

Merik

Sedna
Goede tip Arno, dan lijkt me uitlijnen op de camera het beste inderdaad.
Resteert voor mij alleen nog de vraag, bestaan er ook kruisdraadoculairs met groot beeldveld en <20mm brandpuntafstand?
Ik kan ze niet vinden in ieder geval

Dat je meer vergroot dan 10x om de zwakke objecten toch te kunnen zien, lijkt me belangrijker dan het beeldveld. Er zijn 12mm verlichte kruisdraadoculairs van 50°. Met jouw zoeker F=200mm levert dat al een betere vergroting (200/12) van 16,6 keer. En je beeld (50/16,6) is dan zelfs nog steeds een mooie 3° ! Moest er een 70° bestaan, dan heb je maar aan de omtrek een half graadje meer.

Laatst bewerkt:

Adelaar

Donateur
Als de F=207mm en je opening is 50mm, dan is je f = 207 / 50 = 4,14
Een oogpupil kan doorgaans niet verder open dan 7mm, met leeftijd zelfs 6mm .
Vermenigvuldig deze pupil met je f, om te weten tot hoever je mag gaan met een oculair. Dus 4,14 * 7 = 29. Je mag dus geen 30mm oculair pakken. En eigenlijk met een 6mm pupil heb je 4,14 * 6 = 25, dus met jouw 25mm zit je al op de grens.
Is het niet zo dat het niet erg is om grotere uittredepupillen dan de pupildiameter te gebruiken, als je een refractor gebruikt? Inderdaad, je gooit licht weg dat niet in je oog past (in feite diafragmeer je daardoor af naar een kleinere opening - of anders gezegd, je gebruikt de maximale opening bij een gegeven pupildiameter, en krijgt dus maximale beeldhelderheid), maar je wint aan werkelijk beeldveld in combinatie met een lagere vergroting, althans voor zover je niet beperkt wordt door het maximaal haalbare beeldveld van een 1,25" dan wel 2" focusser...
Bij een kijker met centrale obstructie is er wel een beperking: bij een te grote uittredepupil krijg je een donkerder of geheel onzichtbaar centrum van het beeldveld.

je gooit licht weg dat niet in je oog past
Bij een kijker met centrale obstructie is er wel een beperking
Ja, mooi uitgelegd.

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar ik dacht dat wanneer je licht weggooit, het dan net weer moeilijker wordt om nog de zwakke objecten in je beeld te zien.

Bovenaan Onderaan