Krimpkous rond Alu trusses: welk type?

PatrickB

Quaoar
De eeuwige twijfel: carbon trusses of Alu+krimpkous?
Voor mijn 16" F/4, dacht ik voor Alu tubes 16x1mm +krimpkous te gaan.

Wat werkt het makkelijkste krimpverhouding 2:1 of 3:1 (3:1 lijkt duurder)?
Moet ik dan ook 2x of 3x meer lengte kopen of krimpt dat hoofdzakelijk in radiale richting?

Vermits het nogal prijzig lijkt zou ik graag dadelijk de goede kopen.
Welk type gebruik jij?
Een link naar een webshop of type is het nuttigst.

Thx,
Patrick

kstar

newbie
Ik heb er verder geen verstand van behalve dat je nogal wat meters nodig hebt...
Een astroforum lid had mij verwezen naar AliExpress.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Krimpt in radiale righting (als je bij het verhitten begint bij beide uiteinden en 4cm extra voorziet aan elke kant), en 2:1 is goed genoeg. 3:1 is iets dat je gebruikt als je het ding eerst over iets dat nog breder is moet krijgen (vooral bij kleinere maten).

Skyheerlen

Moderator
Ik gebruik het standaard spul waarbij ik niet eens op de specs let. Dat gaat prima, ook bij trusses met diameter 50mm.

Het is niet zo kritisch.

PatrickB

Quaoar
Dank je wel allemaal voor de snelle respons.
@kstar:
Als het zo goedkoop is als hier kan ik gerust wat extra bestellen.
Bovendien vermeldt je link "Longitudinal Shrinkage <=8%" (wat @sixela ook al gezegd had in woorden).

Weer wat bijgeleerd vandaag.
Zo kan ik beter schatten hoeveel ik moet bestellen.
Thx

Houdini

Donateur
Een alternatief is zwart verven, je komt een eind met een potje schoolbordverf uit Gamma of Brico.

Brainiac

Moderator
Verf op aluminium is best lastig. Zonder etsende grondverf is het snel bekrast. En bovendien voelt het met krimpkous niet zo koud aan.

Skyheerlen

Moderator
Ik heb het allebei, afhankelijk vd telescoop. De 13" reistelescoop is een telescoop waarmee gegooid en gesmeten wordt, oa in koffers en vliegtuigen. Trusses zijn geschilderd (etsende grondverf en daarna schoolbordenverf) en ja, er komt soms een kras in de verf, maar ik ben zelf verbaasd hoe goed dit eigenlijk nog gaat. Krimpkous raakt ook bekrast, en ik weet dus nog steeds niet of krimpkous nou de voorkeur moet hebben tov schilderen. Zeker als de trusses groot zijn, is schilderen veel goedkoper (en ook minder zwaar).

Spaceman

waar is men hamer?!
Verf op aluminium: Hammerite, eerst grondverf speciaal voor aluminium en dan hammerite metaalverf erover. Gaat goed, is stevig. Heb dit ook gedaan voor enkele onderdelen op mijn telescoop.
Voor trussen zou ik idd meer geneigd zijn om ook aluminium stevige trussen te pakken en daar krimpkous 2x over! :)
Dan is het extra dik en "warm" aanvoelend :D

Btw: begin altijd aan ene kant met krimpen... Dat verschuift dan niet meer, en ga zo verder door naar onder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan