• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Komeet C/2020 F3 (NEOWISE)

giddgvb

astro.vanbuitenen.nl
SWIMMASTER mooie opnames! De gasstaart staat er wel degelijk op hoor, maar in dit beeldveld lopen ze nog niet zo ver uit elkaar. In een groter beeldveld zouden ze verder uit elkaar lopen maar dan mis je weer andere mooie details die je nu wel hebt gevangen. De nucleus vastleggen is inderdaad niet mogelijk.

SWIMMASTER mooie opnames! De gasstaart staat er wel degelijk op hoor, maar in dit beeldveld lopen ze nog niet zo ver uit elkaar. In een groter beeldveld zouden ze verder uit elkaar lopen maar dan mis je weer andere mooie details die je nu wel hebt gevangen. De nucleus vastleggen is inderdaad niet mogelijk.

Bedankt voor de aanmoediging en inderdaad ik heb een opname van 18 juli nog eens bekeken en na wat nabewerken kwam er toch een mooie gasstaart te voorschijn. Deze is genomen met een Tamron 150-600mm op 300 mm en dan heb je idd veel meer ruimte voor de gasstaart(en). Met eentje ben ik al tevreden....
Dank zij de website astro.vanbuitenen.nl die toch weer alle belangrijke info verschaft om zo een komeet op de plaat te krijgen. Ik vraag me af of de nucleus al precies is opgemeten en waaruit hij bestaat, want een groene coma lijkt me niet zo vaak voor te komen ? NEOWISE-18-JULI-2020-WEB.jpg

wvreeven

Moderator
Gisteravond hebben mijn vriendin en ik met een 135 mm Samyang lans en een Canon EOS 200D VEEL opnames van 30 seconde van Neowise gemaakt. Uiteindelijk hebben we er 100 gestackt, zowel op de sterren als op de komeet en die hebben we weer samengevoegd. Hier het resultaat. Je kunt hier en daar nog wat vage vlekken zien van waar de sterren niet goed gerejected zijn door de sigma clipping maar ik durf niet agressiever te zijn.

Bedankt voor het kijken, Wouter

Neowise_comet_with_stars_tgvd_small.jpg

Gerritsen

Donateur
Mooie platen weer hier, op pagina 17!

Ik had nog een serie liggen van de nacht van 19/20 juli vanaf een Bortle 4 locatie. 18x 10sec op 50mm (per ongeluk op f/3,2 laten staan ipv 1.8):

Autosave-11.jpg

giddgvb

astro.vanbuitenen.nl
Ik vraag me af of de nucleus al precies is opgemeten en waaruit hij bestaat, want een groene coma lijkt me niet zo vaak voor te komen ?

De nucleus meten is lastig omdat de coma in de weg zit.
Pas als de komeet helemaal niet meer actief is wordt de nucleus zichtbaar, maar dan is de afstand weer een uitdaging.
O.b.v. infrarood opnamen en de kennis van eerder kometen kan wel een geïnformeerde schatting worden gedaan.
Voor deze komeet is de diameter geschat op een forse 5km.
Dat verklaart wel waarom deze komeet de passage rond de zon heeft overleefd, in tegenstelling tot diverse kleinere kometen eerder dit jaar.
Toch valt die 5 km natuurlijk in het niet bij de enorme proporties van de coma en staart.

Een groene coma komt eigenlijk vrij veel voor. Heel veel kometen vertonen deze C2 emissie.
Er is zelfs een komeetfilter van Lumicon dat deze frequenties doorlaat en dus het contrast van de coma (van kometen die deze emissie vertonen) versterkt.
De natrium emissie die in spectra is waargenomen en de rode staart die rond de 12de op foto's stond is voor zover ik weet wel vrij zeldzaam.

De nucleus meten is lastig omdat de coma in de weg zit.
Pas als de komeet helemaal niet meer actief is wordt de nucleus zichtbaar, maar dan is de afstand weer een uitdaging.
O.b.v. infrarood opnamen en de kennis van eerder kometen kan wel een geïnformeerde schatting worden gedaan.
Voor deze komeet is de diameter geschat op een forse 5km.
Dat verklaart wel waarom deze komeet de passage rond de zon heeft overleefd, in tegenstelling tot diverse kleinere kometen eerder dit jaar.
Toch valt die 5 km natuurlijk in het niet bij de enorme proporties van de coma en staart.

Een groene coma komt eigenlijk vrij veel voor. Heel veel kometen vertonen deze C2 emissie.
Er is zelfs een komeetfilter van Lumicon dat deze frequenties doorlaat en dus het contrast van de coma (van kometen die deze emissie vertonen) versterkt.
De natrium emissie die in spectra is waargenomen en de rode staart die rond de 12de op foto's stond is voor zover ik weet wel vrij zeldzaam.

Dank u voor deze zeer interessante info. Zo gauw het weer het toelaat zou ik opnieuw willen proberen, maar ik krijg net het bericht dat de provincie Antwerpen een avondklok instelt om Covid 19 te blokken.
Aangezien Brecht, waar ik woon, nog in de provincie Antwerpen valt, zal ik dus een maand mij 's avonds niet mogen verplaatsen en van thuis uit heb ik veel last van straatverlichting.
Het kan verkeren zei Bredero.... :)

Zopas geen ideale hemel, veel sluierwolken, die wel snel voorbij bewogen, maar toch was hij nog steeds met het blote oog te zien, de kop zeker als onscherpe ster, een staartje maar net, bij momenten. Ik orienteerde mij met Xi en Nu Uma, even helder bijna. In de 10x50 bino uiteraard wel nog steeds goed de kop en de lange staart te zien die richting 11 uur ging (azimutaal).

Gerritsen

Donateur
Gezien de vele heldere nachten hier in de Vogezen heb ik gisteravond rond middernacht nog een poging gewaagd. De bijna volle maan stoorde behoorlijk, en ik kon de komeet niet met het blote oog zien, ook niet na aan het donker gewende ogen. Onderstaande foto is een iets gecropte versie van het origineel, een stack van 20x30 seconden op 800 ISO op 200mm F/4. Bewerkt in Lightroom. Wat een verschil met 12 dagen geleden zeg! Op naar de volgende komeet wat mij betreft.

Autosave_comet align.jpg

Bijlagen

• Autosave_comet align.jpg
    Autosave_comet align.jpg
    2,7 MB · Weergaven: 0
Op naar de volgende komeet wat mij betreft.
:foei

:grin: neen, vanavond kwart na elf ook nog eens met de 10x50 bino gepakt, hij staat nu knap bij de voet van de omgekeerde Y hetgeen Melotte 111 ietwat is. Hij toont nog steeds een redelijk kernpuntje, de staart is nu wel moeilijk, maar wel nog steeds te detecteren.

hij is nog 2 weken te zien, een telescoop wordt nu wellicht het volgende wapen.

Na 8 dagen bewolking kon ik de komeet vanavond weer zien met een 7x50 verrekijker. Er waren wel wat acrobatische toeren nodig (ver uit het zolderraam leunen met het gevaar naar buiten te kieperen), maar het lukte nog net. De komeet is duidelijk zwakker geworden. Door de lichtvervuiling inclusief maanlicht kon ik helaas geen staart meer zien, maar alleen de wollige kern. Ik schatte de helderheid op 5,3m. Leuke samenstand met het sterrengroepje van Coma Berenices.

Hyperion

Moderator
Ik heb hem ook nog kunnen zien met de 10x50. Door de sluierbewolking was voor mij de staart verdwenen. De kern leek wat groter dan ik verwachtte en de groenige kleur was ook nog te zien.

skyfan

over de datum
Ik heb hem gisteravond met de Mewlon 210 bekeken. De coma is flink groter geworden, wat groenig, met een felle kleine kern bij 200x, ook met deepsky- en kometenfilter was de staart nauwelijks te zien. Een heel ander gezicht als twee weken geleden. Ik kon de staart nog wel vaag met de 10x50 verrekijker zien. De maan stoorde uiteraard wel, en toen die eenmaal weg was was de komeet ook weg. Het wordt al weer lekker donker, tussen half twee en drie kon ik de melkweg tussen cas en Aquila goed zien.

Hyperion

Moderator
Vannacht was het redelijk helder in het noorden en kon ik de komeet beter zien dan de avond ervoor. Ook ik kon met de 10x50 de staart net zien. De komeet staat nu aan de andere kant van Melotte 111

ener

René
Ik kon 'm zojuist ook prima zien met de 10x50. Groene coma en het staartje lijkt wat meer uit te lopen naar de zijkanten. Tot ongeveer het sterretje linksboven de coma, kon ik nog wat van het zwakke staartje zien.

Ja, ook zopas vanavond ondanks de bijna volle maan, nog steeds in de 10x50 gemakkelijk te vinden, alvast de kop als onscherp rondje, en het kernpitje, en ook nog de staart, en hij stond terug mooi bij Melotte 111.

Zopas nog eens in de telescoop gepakt. De volle maan aan de andere kant van de horizon, maar het zijn de sluierwolken dezer dagen die roet in het eten gooien. Bij 40x was de kop wel te zien, maar de staart is zoals skyfan al zei nu heel moeilijk te zien, je begint te twijfelen. Niettemin zal het leuk blijven die kop te volgen.

Hyperion

Moderator
Met een 10x50 kon ik de staart ook niet meer zien. Hij staat wel mooi in een driehoekje van sterren. Ik vond dat de kleur ook niet meer zo groenig was maar meer grijzig. Mogelijk ook een effect van de sluierbewolking.

Bovenaan Onderaan