• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Koeling C11

Neo

Donateur
Als je handig bent dan zou je een inwendige circulatie kunnen fabriceren met platte ventilatoren. Dan blijft alle lucht in het gesloten systeem maar wordt de inhoud snel homogeen gemaakt zodat je geen schlieren krijgt. Eens kijken of ik dat topic nog kan vinden... Ah, gevonden!

Een alternatief zijn bv Lymax Cat-Coolers.

Laatst bewerkt:

hugo52

Callisto
op cloudy night heb ik hierover contact gehad met iemand die ze al jaren gebruikt, dit is het vraag en antwoord:

Hello, pls advice if you still think ventilators is a good solution for a C11 edgehd?
Other peaple think it is better to isolate.
Regards Hugo Amsterdam

Yes..agreed. In my view, Tempest fans are essential for any Edge scope. They don't add vibration and they completely eliminate thermal gradients and baffle currents. Highly recommended.

John, one more question, how about Dew humidity, wth this ventilators, the inside of the ota will become thesame as outside.

The fans will simply circulate outside air through the OTA, which will equalize the humidity. After many years of running the fans on my C14 out at DSW, the main primary has a noticeable film so continuously circulating outside air can eventually cause deposits. Just remember that my scope runs virtually every single clear night with the fans going for hours at a stretch. The film on my mirror isn't so bad that I need to clean it but that's something to be aware of. In reality, the only way to keep the scope in pristine condition is to vacuum seal it and never use it so don't get too worried about that stuff.

hugo52

Callisto
je handig bent dan zou je een inwendige circulatie kunnen fabriceren met platte ventilatoren. Dan blijft alle lucht in het gesloten systeem maar wordt de inhoud snel homogeen gemaakt zodat je geen schlieren krijgt. Eens kijken of ik dat topic nog kan vinden... Ah, gevonden!
Dit durf ik niet.

AdriG

Vesta
Ben nu bezig met de X-Trem. Ik wil de strook echter ook aanbrengen tot onder de dovetail. Maar omdat de ruimte daar beperkt is en de X-Trem beschadigt als je het onder de dovetail probeert door te trekken, vroeg ik mij af of het niet eenvoudiger is om de dovetail een beetje los te halen en daarna weer vast te zetten. Immers, de strook die ik wil aanbrengen betreft in eerste instantie alleen de witte kijkerbuis zelf (en daar zitten dus geen schroeven in).
Om de voorkomen dat ik mij in een avontuur stort zonder een weg terug, wilde ik graag eerst van jullie weten of je die 4 schroeven los mag draaien zonder dat dit verregaande gevolgen heeft (lijkt namelijk alsof de schroeven aan de binnenzijde van de buis ergens uitkomen in de buurt van de correctorplaat, dus ben ik een beetje huiverig om alleen maar op mijn intuitie af te gaan).
Op een site van Celestron (https://www.celestron.com/products/dovetail-bar-kit-11-narrow) kom ik een soort van kit tegen waaruit je zou kunnen afleiden dat het (tijdelijk) verwijderen van de dovetail geen probleem is. Maar in dit geval ben ik vooral benieuwd naar jullie mening.

Bijlagen

• Dovetail.jpg
    Dovetail.jpg
    749,9 KB · Weergaven: 10

hugo52

Callisto
De dovetail losmaken, de X-Trem in het midden aan elkaar plakken.
De dovetail moet de x-term dan teveel aandrukken
Met een dremel heb ik 2 sleuven in de x-trem gemaakt (best wel diep)
Pas weer vastzetten als hij handmatig met enige druk tegen de zwarte rand zit.
Hugo

AdriG

Vesta
De dovetail losmaken, de X-Trem in het midden aan elkaar plakken.
De dovetail moet de x-term dan teveel aandrukken
Met een dremel heb ik 2 sleuven in de x-trem gemaakt (best wel diep)
Pas weer vastzetten als hij handmatig met enige druk tegen de zwarte rand zit.
Hugo
Ben op dit moment bezig met de X-Trem; alles netjes op maat gesneden. Inmiddels is bij mij het kwartje gevallen waarom je met de dremel die sleuven hebt gemaakt, aangezien ik bij het terugplaatsen (althans, een poging daartoe) merkte dat je de schroeven van de dovetail anders niet meer goed gemonteerd krijgt. Het materiaal van de X-Trem is weliswaar flexibel, maar omdat het om een relatief groot oppervlak gaat dat weerstand biedt, ook weerbarstig. Wil de boel dan ook niet forceren.
Zelf ben ik nog 'dremelloos'. Is voor deze klus een bepaald type dremel aan te raden? Op zich is het materiaal waarin gefreest moet worden erg zacht. Lijkt me dan ook dat het meer aankomt op een accesoire waarmee de diepte goed kan worden ingesteld.
Adri.

AdriG

Vesta
Neem aan dat de stofzuiger met name bedoeld is voor tijdens het klussen? Kwam er bij het afsnijden met een stanleymes namelijk al achter dat die X-Trem, vooral als je er kleine randjes vanaf haalt, al snel verbrokkelt. Kan me voorstellen dat dit tijdens het frezen helemaal een 'poederfeest' wordt als gevolg van de ronddraaiende beweging van het opzetstuk :rolleyes:. Ik zal in ieder geval een FP2 mondkapje tijdens het klussen dragen (die dingen zijn we inmiddels toch wel gewend) en de stofzuiger onder handbereik plaatsen (ik heb er een zonder slang, dus gelijk het stof afvoeren wordt een beetje onhandig). Voor de zekerheid ook maar een beschermingsbril, want dat spul wil je waarschijnlijk ook niet in je ogen krijgen.

AdriG

Vesta
Had achteraf toch geen zin om hier speciaal een dremel voor aan te schaffen; de werkkast ligt hier inmiddels toch al vol genoeg met gereedschap dat slechts zelden of nooit gebruikt wordt. Uiteindelijk heb ik maar een soort van sleuf gemaakt door een breekmes op een bepaalde diepte af te stellen (5 mm), waarbij de sleuven middels het herhaaldelijk (evenwijdig) insnijden met het mes na 30 minuten de gewenste breedte/diepte kregen. Het geheel zit nu als gegoten.
Vandaag tevens op aangeven van Sixela een dauwkap aangeschaft met verwarming om te voorkomen dat de correctorplaat straks alsnog teveel afkoelt. Morgen de finishing touch als de resterende zijkanten van de kijkerbuis worden voorzien van twee lagen radiatorfolie. Behalve de achterzijde, want dat heb ik dan weer van John Baars opgestoken. Samen met de tips van hugo52 en anderen ben ik er straks klaar voor. Zo leer je hier nog eens wat :)
En nu maar duimen voor wat helder weer (y)

Bijlagen

• Dovetail en x-trem.png
    Dovetail en x-trem.png
    586 KB · Weergaven: 15

AdriG

Vesta
Het project "isolatie" is afgerond. En ... het heeft zijn vruchten afgeworpen. Gelijk na het buitenzetten van de telescoop was het beeld namelijk al meer dan aangenaam om naar te kijken, iets dat voorheen nooit het geval was. Helaas is de seeing van de atmosfeer vandaag wederom knudde met een rietje, hooguit een 4 op een schaal van 1 tot 10. Ondanks dat ben ik nu bezig om tussen de wolken door de maan te imagen. Hopelijk wordt het de komende uren nog een beetje beter. Het beste resultaat van deze noeste arbeid zal ik hier morgen posten.

John Baars

Moderator
Het project "isolatie" is afgerond. En ... het heeft zijn vruchten afgeworpen. Gelijk na het buitenzetten van de telescoop was het beeld namelijk al meer dan aangenaam om naar te kijken, iets dat voorheen nooit het geval was.
Mooi zo! Goed gedaan!
Zo zie je dat de praktijkervaringen van diverse leden hier meer waard zijn dan de theoretische scepsis van die enkele leunstoelastronoom die het een "controversieel probleem" vond. Maar dat vermoedde je zelf allang natuurlijk. Forum Powerrr!šŸ™‚

hugo52

Callisto
Dit is een onscherpe foto van polaris na 1 uur ventilators en X-Tram isolatie.
Graag wil ik weten of dit beter zou kunnen.
ventilators.jpg

Bovenaan Onderaan