patrickduis
Moderator
Been there....
Me: "Let me know if I can pick up the telescope next Sunday "
Mark: "I'm afraid our factory is closed this week, we had some personal problems that will take a while to resolve, so I go to the UK."
Ik wilde met 'veel plezier' 250km (enkeltje) rijden om mijn telescoop op te halen (hij was namelijk 'klaar') maar meneer ging onverwacht weg naar de UK. En collega's konden of wilden het niet doen of waren er überhaupt niet.
Jaja, typisch Mark.
Ik ging er ook mijn L200 ophalen................was voor mij zo'n 200km rijden...was er op het afgesproken tijdstip.........heb 2 uur voor de deur gestaan voordat Mark arriveerde. Maar goed, daarna had ik mijn L200 en een hele leuke middag in de fabriek van Mark gehad.
Aangaande de controller: ik ben ook benieuwd. Ik had er de SitechII op laten zetten en er de meerprijs voor betaald. Had ik destijds ook geadviseerd aan Mark toen dat met die FreeGoto besturing flopte. Ik had al vanaf het begin mijn twijfels over die besturing. Leuk om je oude GP DX goto mee te maken..........maar om er nou serieus mee te gaan astrofotograferen.........nou nee.
Hardwarematig niet robuust genoeg en dat is de SitechII wel: dat is een echte industriele robotbesturing.
Die SitechII kan er trouwens altijd nog op, ik heb daar veel ervaring mee en kan er die later zo voor je opbouwen.
Als de mechaniek maar goed is.
Was destijds ook zo met Herman: hij zij, ik kan een mechanisch perfecte montering voor je bouwen, maar dat besturen, dat moet je zelf doen. Ik kocht er eerst de Littlefoot Elegance photo LFE besturing voor (stappenmotoren) maar ben later toch geswitcht naar de duurdere SitechII omdat dit servo's ondersteunde. Het was ook het pilotproject voor mij omdat we de SitechII ook op de zeer zware Zeiss montering van Halley gingen bouwen. Was om er ervaring mee op te bouwen.
Voordeel van servo is, dat je de afstelling van de lagers spelingvrij af kan stellen (een goede montering heeft geen speling, zoals sommige Chinese stappenmotor verkopers soms anders doen laten overkomen). Bij stappenmotoren is het vaak noodzakelijk om iets speling te hebben omdat hij anders de snelle slew (waarbij de koppel het laagst is) niet trekt (langzamer slewen helpt). Maar dat terzijde.
Als je dus een goede montering wilt: zorg er dus eerst voor dat hij mechanisch top en spelingvrij is. Dat met de besturing is al met de SitechII opgelost.