Knoop doorgehakt: OGEM mount

sixela

Alexis - moderator
Die persoon mist ook gewoon, denk ik, realisme in het opmaken van een planning. Niets gaat zoals het hoort te gaan. Het is net zoals coderen - je spendeert drie keer meer tijd om iets te coderen dan je zou denken, en het testen duurt nog eens drie keer zo lang...

Als je dan bij je originele 'dat moet op X dagen kunnen' blijft steken en daar beloftes aan hangt...

Het gekke is dat je zaken kunt verkopen op langere termijn, dus je kunt ook een business bouwen op wat meer realistische plannings.

Mijn zoon heeft een bordspel gekocht die in ontwikkeling is. Het wordt gecrowdfund en ook al zijn er prototypes en mensen die het spelen, het wordt waarschijnlijk in juli 2021 verscheept. En zo trek je klanten aan die effectief kunnen wachten.

patrickduis

Moderator
Ach, JTW is gewoon een klein eenmansbedrijfje, en Mark is een echte techneut. Ik ben het zelf ook en daarom is communicatie echt niet mijn ding.
Ik ken Mark persoonlijk en het is een erg toffe hardwerkende vent die de astro wereld een erg groot hart toedraagt en daar apparatuur voor wil ontwikkelen die ook nog eens betaalbaar is.
Er is bij JTW geen geld voor personeel en al helemaal niet voor projectmanagers. Ok, hij heeft dat wel gehad, maar dat liep iedere keer uit op een fiasco.
Vergeet niet dat er in de astro wereld veel mensen rondlopen die enorm hoge eisen hebben (want astro optiek&mechaniek is zeer complex) en niet begrijpen dat het erg veel tijd kost om aan die enorm hoge eisen te voldoen. Ook willen die mensen niet veel betalen voor erg complexe apparatuur. Als je dat professioneel zou laten ontwikkelen gaan de bedragen richting de 50.000 euro voor een montering, maar een amateur-astronoom vind het al een enorm bedrag als hij daar 5000 voor moet betalen.
Zo zit de amateur astro wereld nou eenmaal in elkaar.
Spreek maar eens met mensen als Herman ten Haaf van Astrosystems, Ad Matthijs van Astrotechniek, Harrie Rutten of Lucas Mesu. Die zullen je allemaal hetzelfde verhaal vertellen: erg complexe apparatuur, hoge eisen en er te weinig voor betaald krijgen.
Veel astro-apparatuur (Astrosystems/Astrotechniek/Mesu) of astro optische ontwerpen (Harrie Rutten), worden ontwikkeld omdat ze de amateur-astro wereld een groot hart toedragen.
Bel die mensen maar eens op, het is echt geen vetpot.
Je kan wat dat betreft als je geld wilt verdienen beter bij een grote engineering firma gaan werken, die hebben wel geld en projectmanagers.
Maar of die echt doen wat hun passie is? Dat is natuurlijk de vraag.
Kijk, en daar zit hem nou de kneep: de mensen die astro mechaniek en optiek ontwikkelen: die hebben die passie nu even -WEL-.
Dat is het verschil.
En als je dat begrijpt, dan snap je ook dat het lang duurt om complexe apparatuur voor eigenlijk te weinig geld te ontwikkelen+bouwen. Als die mensen zo heel af en toe een klus hebben die -wel- iets oplevert, dan moeten ze die nou eenmaal voor laten gaan.

sixela

Alexis - moderator
Klopt, maar dat betekent niet dat je de mensen (en nog belangrijker: jezelf) constant een rad voor de ogen moet laten draaien.

patrickduis

Moderator
Ja, dat is nou eenmaal het gevolg als de middelen (tijd en geld) beperkt zijn...............
Bijna alle astro-firma's in de Westerse wereld die de meer complexe high end astro mechaniek en optiek ontwikkelen lijden hier wel aan: dat het lang duurt.
De eisen zijn enorm hoog, en omdat niet wordt getornd aan de kwaliteit duurt het vaak erg lang en zijn de levertijden ook lang.
Bestel maar eens een APO bij Christensen..........die gaat pas de deur uit als hij 100% op en top in rode is.
Bestel maar eens een 300mm Honders-Busack astrograaf bij OS........duurt ook lang.

Ikzelf heb ook enkele jaren moeten wachten op mijn ASH montering, maar daarna ben je erg blij dat je zo lang had gewacht.

Het heeft namelijk geen zin om iets dan niet 100% af is de deur uit te doen omdat iedereen dan blij is dat het op tijd is. Zo denken de meeste managers altijd: snel de deur uit zodat ik de factuur kan sturen. Helaas betaalt de klant dan de factuur niet omdat het niet werkt. En ook nog een hele boze klant.
Nee, dan kan je er beter langer op wachten, maar dat het daarna ook gewoon werkt.
Zeker met een montering. Die werkt wel (sterretjes rond) of niet (sterretjes niet rond).

SereN

Pluto
Patrick,

Dat begrijp en accepteer ik, maar zeg dan in het begin: "Ik zoek minstens 10 mensen die me €5.000 willen geven om een montering te ontwikkelen die aan X,Y en Z voldoet, op een onbepaalde termijn". (en dan denk ik dat die €50.000 nog zeer sterk onderschat is).

Dan kiezen die mensen er zelf voor om die €5.000 te parkeren voor een tijdje, met de belofte daar ooit iets moois voor in de plaats te krijgen, en daar is niks mis mee.

Maar hier gaat het verhaal wel anders, hier zijn er klanten die op deze montering zitten te wachten (zelfs hun huidige montering al van de hand deden) en ondertussen al heel lang in de kou blijven staan. Dat is niet ok.

patrickduis

Moderator
Je hebt wel gelijk dat die voorfinanciering wel een groot verschil is. Ikzelf had dat niet gedaan, dat voorfinancieren, want dat voert de stress op om maar te willen leveren. Ik ontwikkel zelf ook erg veel software en zoiets voorfinancieren is moeilijk omdat je gaandeweg vaak veel meer problemen tegenkomt dan die van origine waren ingeschat.

50.000 euro valt an sich wel mee, want Mark heeft al veel professionele veel zwaardere monteringen gebouwd. Hetzelfde geld voor ASH toen ik daar mijn montering liet bouwen. Hermen en Mark hebben al zo ontzettend veel ervaring met het bouwen van monteringen, dat zit wel goed. Ze weten precies hoe dat moet.
Het ontbreekt ze vaak aan tijd, dat is vaak het hele euvel.

svdwal

Sander - Moderator
Bij software heb je zoiets als een minimal viable product. Dat hoeft niet perfect te zijn, het kan zelfs heel slecht gemaakt zijn.

Als het maar een bestaand gebruikers probleem oplost, voor gebruikers die er voldoende geld voor over hebben.

Hier lijkt het gebruikersprobleem te zijn dat de gebruiker het geld niet heeft voor een bijna perfecte bestaande montering. Dat lijkt me een enorm moeilijk probleem om op te lossen. Je kan namelijk alleen maar goedkoper zijn dan de duurdere bestaande monteringen, en als die monteringen niet goedkoper gemaakt kunnen worden heb je geen levensvatbaar product.

Ofwel, begin er als bedrijf niet aan.

Han.K

Han
Het is niet alleen het falen van planning en management. Als je hun about us pagina leest dan pretenderen ze/hij veel meer dan ze werkelijk zijn. Ze verkopen zonder blikken of blozen met een leugen. Een extreem geval van zelfoverschatting of bewust overdrijven?

We have in-house optical, electronic, software and mechanical engineers as well as in-house production capacity that allows us to build telescopes of up to 1.2 meter aperture without needing to outsource to sub-contractors. This leads to great savings for our customers. Our company was founded five years ago by a team of engineers with a passion for astronomy and in that time we have gone from providing machining services & camera modifications for amateur astronomers to contributing to professional projects.

We delivered equipment and services to such big names as NASA, ESA, BBC, Warwick University & TU Delft. We have mainly operated as an OEM supplier to more established companies who have resold our work as their own. Despite this we've gone from strength to strength and have started to build our own name.

Observer

Uranus
Belofte maakt schuld. Een man een man, een woord een woord.

Ik denk dat het technisch allemaal wel goed zit maar dat de financiering van dit project heel slecht is uitgevoerd. Waarschijnlijk is nu gewoon het geld op.

RobRob

Donateur
Dat is mijn vermoeden ook: telkens als hij weer ergens wat aan heeft verdiend bouwt hij weer verder of kan hij weer een batch met de benodigde spulletjes kopen om deze klus uiteindelijk met heel veel vertraging af te ronden. Je zou er een hoop hoofdpijn van krijgen...

Laatst bewerkt door een moderator:

RobRob

Donateur
Weer nieuws:

Hi Everyone!

Can everyone please confirm shipping details for their mount? There are two delivery options

a) UPS - Two boxes, Ra and Dec come separately, assembly is pretty straight forwards - Hook up some cables and tighten 8 bolts.

b) Pallet - This is dependent on address and may or may not require a minor additional payment as it costs more. The benefit being the mount will come in one piece.

Now for the surprise. The Trident is running on our own controller. It has sprouted an antenna for use with wifi, has ASCOM & INDI support as well as an Android and iOS app for operation via mobile device.

I know we blew the August deadline, the new schedule is to get them shipped out within the next two weeks.

Greetings!
Mark

patrickduis

Moderator
zelf ophalen, anders komt er weer een excuus dat de verzender het fout heeft gedaan.
Kan je ook meteen die gave fabriek van Mark zien, want dat is wel indrukwekkend, al die CNC verspaningsmachines...........

Wat mij nu opvalt is dat niemand zich nu afvraagt hoe dat dan zit met die "nieuwe controller".
Ik dacht dat ze allemaal uitgerust zouden worden met een Sidereal Technology besturing.
Ben benieuwd of iedereen nu ook nog een proefkonijn gaat worden met deze controller.

RuudOnline

Uranus
Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
Ik zou de mount zelf ophalen. Straks is er weer wat met het verzenden....
dat ben ik ook van plan...

Been there....

Me: "Let me know if I can pick up the telescope next Sunday "

Mark: "I'm afraid our factory is closed this week, we had some personal problems that will take a while to resolve, so I go to the UK."

Ik wilde met 'veel plezier' 250km (enkeltje) rijden om mijn telescoop op te halen (hij was namelijk 'klaar') maar meneer ging onverwacht weg naar de UK. En collega's konden of wilden het niet doen of waren er überhaupt niet.

andrevdhoeven

astro-photo.nl
Wat mij nu opvalt is dat niemand zich nu afvraagt hoe dat dan zit met die "nieuwe controller".
Ik dacht dat ze allemaal uitgerust zouden worden met een Sidereal Technology besturing.
Ben benieuwd of iedereen nu ook nog een proefkonijn gaat worden met deze controller.

Ik vind dit ook wel vaag om eerlijk te zijn. Waarom niet de beloofde Sitech? Zijn die er ook uitgestapt?

Bovenaan Onderaan