Knoop doorgehakt: OGEM mount

andrevdhoeven

astro-photo.nl
Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en besloten de nieuwe OGEM mount van JTW aan te gaan schaffen. De specs zijn heel goed. Natuurlijk is het altijd een beetje afwachten, maar ik heb hier echt vertrouwen in. Kijk er echt naar uit. Het wordt de versie met absolute encoders en RVS discs. Hiermee hoop ik eindelijk ook weer eens met mijn C11 aan de deepsky te kunnen gaan... :)

Dit zijn wat specs:

"A 100 kg capacity friction drive mount with turnkey delivery worldwide, free 3D printed dust covers, a free pier/tripod adapter - even if it is custom. Includes also a localised power supply, cables, software, ASCOM driver & 24 month warranty. Choice of Vixen, Losmandy or custom dovetail.

The OGEM has come through testing with flying colours. We can guarantee tracking error of < 0.2 arcseconds with guiding and if you upgrade to absolute encoders you will get this same performance without guiding. Mount functions as GOTO and can also be used as a push-to with the absolute encoders. The mount will never lose it's position with the absolute encoders fitted."

ogem_1.jpg

ogem_2.jpg

patrickduis

Moderator
Prachtige montering Andre. Ik ben zeer benieuwd naar je resultaten.
Dat zo'n frictiemontering werkt blijkt uit de resultaten die mensen boeken met een vergelijkbare montering van Mesu, ook is de besturing van deze montering modern. Dat is toch met de FreeGo2? Of niet?

Smokie

Rhea
Een paar hoeklijntjes en wat geprinte onderdelen on dan ziet t er zo uit:razz:

weet niet hoe je opname's er nog beter en mooier moeten maar dit "gereedschap" zal ongetwijfeld meewerken

veel plezier met dit stukje vakmanschap en vormgeving
gr Henk

ABakx

Stardust
Waar zitten de vetnippels? :cool:

Voor een techneut een plaatje om naar te kijken.
Geen poespas. Puur.

andrevdhoeven

astro-photo.nl
Kijk er ook echt naar uit. Hier zijn wat specs die ik doorkreeg:

FEATURE LIST
• 100 kg max, 75 kg advised payload
• Servo motors
• Kinematc friction drive, automatically compensates for thermal expansion of drive wheel
• Dust covers around drive surfaces
• 270 mm diameter high grade steel drive wheel
• Option to upgrade to stainless steel drive wheel for outdoor or tough environment (heb ik gekozen)
• Hardened drive pin
• Backlash free belt drive from motor to drive pin
• 50 mm structural steel (S235J) axles
• Tapered bearings
• 39 kg total weight, 12 kg base and 27 kg body
• 30 kg, 3x 10 kg counterweights provided, enough for 50 kg payload
• < 0.2 arcsec tracking error
• Absolute encoder option gives 24 bit resolution (0.08 arcsecond resolution) (heb ik gekozen)
• GOTO and remote operation possible, push-to is possible with absolute encoder upgrade
• Absolute encoder upgrade means position is never lost
• 5 degrees per second slewing speed
• 0 – 90 degree latitude adjustment
• 12 v power system
• 0.15 ampere current pull during tracking
• 0.8 ampere maximum current, both axes slewing full speed
• Anti-snag cable management
• Open source control system
• Windows and Apple support
• Laptop, computer, smartphone, tablet or local control over mount
• Wireless communication via Bluetooth
• Open source mount controller to encourage community spirit contribution
• Aerospace grade aluminium, high grade structural steel used throughout
• Full metal construction except for seals and electronics
• Long term outdoor grade finishes used on all materials
• Environmentally friendly finishes used mount is almost 100 % recyclable

ArnoM

Donateur
Gaaf zo'n montering. Hoop dat je er veel plezier van gaat hebben. Zie nu al uit naar je foto's.

andrevdhoeven

astro-photo.nl
Mochten er trouwens mensen van plan zijn zo'n montering aan te willen schaffen neem dan even contact met me op :) We kunnen dan nog wat extra korting krijgen...

Steem

Donateur
Hey gaaf, een montering waar je de kleur kan kiezen. Ik vind het ook een redelijk bedrag voor wat je krijgt. Welke kleuren hebben ze allemaal? (niet dat ik er 1 wil, gewoon nieuwsgierig)

Gefeliciteerd in ieder geval. :)

japz

Stofdeeltje
Ik heb er ook eentje besteld :D

In eerste instantie alleen met de RVS-wielen, al denk ik dat daar voordat hij geleverd word nog encoders en een tripod bijkomen. Ik heb nog geen kleur gekozen, maar daar heb ik nog eventjes tijd voor.

playstari

Callisto
Ziet er echt oerdegelijk uit Andre ,verwacht dat je daar heel gelukkig mee wordt:goedgedaan
Shit ,dat klinkt of het een vrouw is ,lol !
Anyway , als je er maar blij van wordt

Bovenaan Onderaan