Kleibrink telescoop

polaroid242

Stofdeeltje
Wie heeft informatie over telescopen gemaakt door Kleibrink Haarlem? Dit staat vermeld op zowel de standaard als oculairhouder.
De telescoop is ooit gekocht bij J.M. Schmidt's Optische Instrumenthandel (op het Rokin in Amsterdam), zie laatste foto met specificaties van de telescoop in de opberg kist.
Betreft het een omgebouwd exemplaar van Duitse of Japanse origine of is er begin/midden 1900 een telescoopfabrikant in Haarlem geweest?
Ben zeer benieuwd naar reactie om de historie compleet te maken :)

Bijlagen

• kleibrink1.JPG
    kleibrink1.JPG
    416,6 KB · Weergaven: 74
  • Kleibrink2.JPG
    Kleibrink2.JPG
    241,3 KB · Weergaven: 92
  • Kleibrink3.JPG
    Kleibrink3.JPG
    241,2 KB · Weergaven: 101
  • DSC_0622.JPG
    DSC_0622.JPG
    867,3 KB · Weergaven: 97

Erdna

Ganymedes
Ha, leuk,

Schmidt bestaat nog, prima zaak, heb je hun al gevraagd? Op de factuur ook iets van Zeiss, kun je dat thuisbrengen?

Houthans

Donateur
Ik kan je er niet mee helpen, maar het lezen van de woorden 'aardsch oculair' deed mij glimlachen.

scorpio

Donateur
Over de telescoop zelf kan ik ook niets vertellen. Maar,... met name de derde foto vind ik erg interessant.

Waar is deze foto genomen? Ik zie mineralen in een vitrine, een oude maar zeer degelijke microscoop en de hele omgeving lijkt wel een museum. :)

polaroid242

Stofdeeltje
Dank voor alle reacties. Heb inmiddels de nodige info mbt de heer
Kleibrink en Sterrenwacht Leiden.
Ik zal proberen dmv Schmidt Optiek (archief?) in A'dam te achterhalen of Kleibrink zelf optische instrumenten op de markt heeft gebracht.
Over de telescoop zelf kan ik ook niets vertellen. Maar,... met name de derde foto vind ik erg interessant.

Waar is deze foto genomen? Ik zie mineralen in een vitrine, een oude maar zeer degelijke microscoop en de hele omgeving lijkt wel een museum. :)
Foto is genomen in de woonkeuken waar een kast met mineralen verzameling staat, daarbij 3 klassieke microscopen. 😉

Ik zal proberen dmv Schmidt Optiek (archief?) in A'dam te achterhalen of Kleibrink zelf optische instrumenten op de markt heeft gebracht.
Via delpher.nl kun je wat artikelen vinden die Herman Kleibrink Jr schreef in Hemel en Dampkring. O.a. een artikel over het zelf maken van een spiegeltelescoop. En een krantenbericht over een lezing die hij gaf in Haarlem. Geen informatie gevonden over een fabriek of optische werkplaats in Haarlem die Kleibrink heette.

Erdna

Ganymedes
Succes met je verdere zoektocht! Misschien leuk om je hier nog eens te melden als je wat meer te weten komt, zoveel telescoop-bouwers waren er niet in dit kikker landje.

svdwal

Sander - Moderator
Herman Kleibrink was een bekend Leids fotograaf. Hij heeft bij de Sterrewacht gewerkt als wetenschappelijk rekenaar, en heeft daar onder andere de hoofdspiegel van de Zunderman telescoop geslepen. Dat was nog voor de WOII. Die spiegel heeft om redenen die mij niet bekend zijn nooit in de Zunderman gezeten, daar is vlak na WOII een Franse spiegel in gezet, en die zit er nog steeds in.

Een bekend boek waar Kleibrink aaan heeft meegewerkt is "De Leidse Sterrewacht, vier eeuwen wacht bij dag en nacht". Op de achterflap staat een korte bio. Daarin staat niets over andere instrumentenmakerij. Ik denk dus dat de Kleibrink van de instrumenten iemand anders is. Misschien wel familie.

Laatst bewerkt:

polaroid242

Stofdeeltje
Dank voor alle info. Inmiddels kontakt gelegd met J.M. Schmidt Optische Instrumenthandel (nu Schmidt Optiek Rokin te Amsterdam).
Er zijn ook de nodige verwijzingen naar Herman Kleibrink in het boek 'Horizonnen een biografie van astronoom Jan Hendrik Oort (door Pieter C. van der Kruit).
De zoektocht gaat verder......

Bijlagen

• 548x840.jpg
    548x840.jpg
    102,4 KB · Weergaven: 9
  • vsXMHW7TXYNDRKRvNjXP.jpg
    vsXMHW7TXYNDRKRvNjXP.jpg
    29,3 KB · Weergaven: 9

ArnoM

Donateur
Dat boek van 4eeuwen Leidse Sterrewacht komt mij bekend voor. Volgens mij heb ik die in mijn jeugd van mijn ouders gekregen. Weet niet of ik hem nog ergens heb.

polaroid242

Stofdeeltje
Dat boek van 4eeuwen Leidse Sterrewacht komt mij bekend voor. Volgens mij heb ik die in mijn jeugd van mijn ouders gekregen. Weet niet of ik hem nog ergens heb.
Het boek Horizonnen vorige week aangekocht. Het boek De Leidse Sterrewacht (gebruikt) besteld en komt deze kant op. Toch bedankt 👍

Bovenaan Onderaan