KIC 9832227, een bijna voorlopig toch niet nova - 17 juli 2021

Extrafocaal

Donateur
Misschien hoort het volgende onder 'deepsky astrofotografie' of het (nog?) niet bestaande topic 'Onveranderlijke Sterren' - toch maar hier geplaatst.

KIC 9832227 in de Zwaan is een binair stelsel ('eclipsing binary', Vm 12,4), waarvan beide partners steeds sneller (exponentieel verval) om elkaar heen lijken te draaien. Op grond van metingen hieraan voorspelden Molnar en medewerkers in 2017 dat in 2022 een versmelting (= fusie hypothese) zal plaatsvinden resulterend in een nova met een schijnbare magnitude rond de 2!!!
Molnar LA, Van Noord DM, Kinemuchi K, Smolinski JP, Alexander CE, Cook EM, Jang B, Kobulnicky HA, Spedden CJ, Steenwyk SD. Prediction of a red nova outburst in kic 9832227. The Astrophysical Journal. 2017 Apr 26;840(1):1.

Vond dit spectaculair, dus leek het wel aardig wat pre-nova fotonen te vangen nu het nog kan - de nova fotonen zouden al onderweg moeten zijn.
Echter als amateur houd ik de literatuur niet goed in de gaten dus, na het opnemen, nog wat verder gelezen - blijkt dat reeds een jaar later Socia et al. na evaluatie van eerdere metingen tot de conclusie moesten komen dat:
"... De zeer grote onenigheid tussen de Vulcan- en NSVS-eclipstijden (met WASP, ed.) en een exponentieel vervallend model, dwingt ons om de fusie hypothese te verwerpen."
Socia QJ, Welsh WF, Short DR, Orosz JA, Angione RJ, Windmiller G, Caldwell DA, Batalha NM. Kic 9832227: Using vulcan data to negate the 2022 red nova merger prediction. The Astrophysical Journal Letters. 2018 Sep 7;864(2):L32.

Om de 'inspanning' toch nog te 'redden', maar weer een vergelijk met een oude Palomar DSS plaat gemaakt (POSSI-E; PLATEID 07W1; copyright STScI/AURA).
Er blijkt een behoorlijk beweeglijke dubbelster in het beeldveld gevangen (KIC 9771200; Gmag 11,1 ) met een schijnbare eigenbeweging van 198,1 mas/y - dus goed voor zo'n 13,5" tussen 1953 en 2021 (eigen meting 13,2"; http://vizier.u-strasbg.fr/viz-bin/VizieR-5?-info=XML&-out.add=.&-c=292.09192569535 46.52423069365&-c.rs=0.1&-source=I/350/gaiaedr3&Source===2128311261890110592).

Opgenomen in de nacht van 17 op 18 juli 2021 met een ASI294MM camera en IDAS LPS-D1 filter - achter een tot f/8 gereduceerde 10" Meade ACF. Totaal ca. 60 min belicht in subs van 2 minuten (gain 117, @-10°C; SharpCap). DF kalibratie in Nebulosity, afwerking in FIJI en Photoshop. Centrum opname (RA H:M:S, Dec D:M:S) = (19:29:15.386, +46:37:18.404). (FOV 31,5'x21,5'; 0,46"/px; noord boven, oost links). Helderste ster linksonder, HD 184086 met een Vm 9,0.

MvG,
Peter
KIC9832227_20210717_PH1.jpg
KIC_1953vs2021_70prcPH3.gif
KIC_1953vs2021_detail_double_PH1inv.gif

Laatst bewerkt:

astrosun

Pluto
Dit systeem een drietal jaren gevolgd in 4 kleuren, dan maar gestopt in in 2020 naar aanleiding van negatieve berichten rond de juistheid van de berekeningen.

Knipsel.JPG

Extrafocaal

Donateur
Dit systeem een drietal jaren gevolgd in 4 kleuren, dan maar gestopt in in 2020 naar aanleiding van negatieve berichten rond de juistheid van de berekeningen.
Wat een werk en verloren tijd, het oorspronkelijke paper had misschien beter ge-reviewed moeten worden voor publicatie - maar ja, uiteindelijk corrigeert de wetenschap zichzelf toch. En 'voorspellen blijft moeilijk, vooral als het de toekomst betreft'.

Huubke

Uranus
Ik hoopte toen ook op vuurwerk maar toen het vervolgpaper verscheen heb ik ook alle hoop opgegeven. Het is toen nog groot uitgesmeerd geweest in de kranten.

Molnar c.s. maakten er vier jaar geleden een sensationeel verhaal van (rode nova in 2021!).
Zie dit eerdere topic.
Op 8 januari 2017 zette ik al vraagtekens bij hun voorspelling:
Fabricius zei:
Het is een grondig onderzoek, maar toch ben ik nog niet helemaal overtuigd dat deze doodgewone contact binary een nova zal worden.
Men klampt zich vast aan één voorbeeld (V1309 Sco = Nova Scorpii 2008) en de korter wordende periode van de eclipsen sinds 2003.
Oudere surveys zijn niet in dit onderzoek meegenomen, terwijl ze wel toegankelijk zijn voor professionals (Harvard, Sonneberg, Sternberg, Tycho, NSVS).

Toch vind ik dat het geen verloren tijd is om deze ster in de gaten te blijven houden (doe ik zelf ook nog steeds; visueel zijn lichte variaties te zien).
Zo kan beter worden bepaald hoe de periode verandert op de lange termijn. Ook als de professionals al lang hun aandacht hebben verloren.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Extrafocaal

Donateur
Kennelijk heb ik destijds iets compleet gemist en daardoor een oude koe uit de sloot gehaald - zal wel iets met al die wateroverlast van de laatste 2 weken in Limburg te maken hebben.

Zoals Fabricius al kennelijk in een vroeg stadium heeft opgemerkt werden destijds oudere en voor een ieder toegankelijke data niet meegenomen. Een reviewer had hier op moeten wijzen en om uitleg vragen - een hypothese postuleren die niet in overeenstemming is met andere (ook wetenschappelijk verantwoorde) data verdient extra toelichting want of de hypothese is onvolledig of de data deugen niet (of zijn minder betrouwbaar/nauwkeurig dan de gebruikte om aanwijsbare redenen - en dus daarom niet meegenomen). In het artikel van Socia wordt wel een verklaring gezocht waarom één en ander niet in overeenstemming is. Het lijkt mij een beetje van "better to be the first and wrong than the second and right".

Tenslotte, en omdat ik duidelijk niet alles kan volgen, zijn er nog andere voorspellingen m.b.t. waarneembare sterren (zeg helderder magn. 18) welke binnen de komende paar jaren verwacht worden te kunnen exploderen?

Ja, recurrente novae, maar het tijdstip van de volgende uitbarsting is niet nauwkeurig te voorspellen:

T CrB - had uitbarstingen in 1866 en 1946. Het zou me niet verbazen als de volgende uitbarsting binnen 10 jaar komt.
RS Oph - had uitbarstingen in 1898, 1933, 1958, 1967, 1985 en 2006
U Sco - uitbarstingen in 1863, 1906, 1936, 1979, 1987, 1999 en 2010.

En een ster die vroeger werd aangemerkt als recurrente nova, maar nu het prototype van een eigen subklasse (trage cataclysmische variabele) is:
WZ Sge - uitbarstingen in 1913, 1946, 1978 en 2001.

Huubke

Uranus
T CrB, daar wacht ik nog op. Gemiddeld om de 80 jaar :cool:
RS Oph heb ik ook in uitbarsting waargenomen en enkele opflakkeringen meegepikt. WZ Sge in 2001 heb ik ook nog visueel gevolgd.

Extrafocaal

Donateur
Dank, zal deze recurrente novae-gerelateerde sterren op m'n to-do fotolijstje zetten. Het is tenslotte veel leuker om in het geval van een eventuele uitbarsting - mocht het zover komen dan lees ik dat zeker wel op dit forum - een vergelijk te kunnen maken met een eerdere eigen opname.

... Gemiddeld om de 80 jaar ...
.... met n = 1! WZ Sge lijkt dan toch iets voorspelbaarder, maar waarschijnlijk niet binnen nu en tien jaar.

Huubke

Uranus
Ik heb in het verleden jaren niks anders waargenomen dan recurrente novae. Het was altijd kicken als ik een zeldzame uitbarsting als eerste kon melden. Zo heb ik ho Del als eerste in 2003 waargenomen terug in superuitbarsting (was 2 jaar geleden). In 2008 heb ik als eerste na 11 jaar V1251 Cyg in uitbarsting waargenomen. Dat was pas kicken :giggle: Ha, ik mis die tijd 😌

markus17

Ganymedes
Vier jaar geleden las ik ook zo'n artikel, het jaar 2022 moest ik even onthouden. Vandaag weet ik het weer en zoek naar een 'rode nova in 2022', dan vind ik het wikilemma over 9832227, dit draadje, en een dikke teleurstelling!

Top dat men de data opnieuw heeft bekeken, en dus de eerdere conclusie de prullenbak in kan. Maar wanneer gaat 'ie dan wel?!

Alvast bedankt.
Gr. M.

Bovenaan Onderaan