Keuze van een 150/750 Newton op EQ5 [was: Bresser Messier AR-102/1000 ervaringen]

eabe80

Meteoriet
Goedendag allen

Heeft iemand ervaring met de Bresser Messier AR-102/1000 met EXOS2 montering?
Wil deze gebruiken voor observatie en fotografie van de maan en planeten.
Deepsky gaat hier niet mee lukken maar denk observatie van sterrenhopen wel?

Josan

Maan
Visueel planeten, maan en open sterrenhopen gaat prima met deze kijker. Fotografie blijft vanwege kleurfout en f/10 behelpen.

eabe80

Meteoriet
Bedankt,
Kleurfout is ook niet te corrigeren?
Of is er een soortgelijke telescoop die beter is dan?

Josan

Maan
Voor visueel zijn er filters waarmee je de kleurfout kunt verminderen. Voor fotografie is dat lastiger. Fotografie stelt ook veel hogere eisen aan je montering en statief. Ik denk dat deze kijker vooral een voor visuele waarnemingen is.

eabe80

Meteoriet
Ik heb ook nog de Skywatcher AC 102/1000 evostar met een EQ3-2 op de lijst.
Deze zou qau kleurcorrectie beter zijn maar wrs ook beter geschikt voor fotografie.

Denebula

Stofdeeltje
Ik denk dat het niet heel veel verschil zal maken. Blijft een achromaat met dezelfde kleurfout en f-ratio.

John Baars

Moderator
De EXOS2 montering kan het dubbele draagvermogen van een EQ3-2 aan. Je mag dan verwachten dat de eerste een stuk stabieler is. Met een 10cm lenzenkijker op zijn nek zit de EQ3-2 al aan het maximum van wat hij visueel aankan. Voor toekomstige fotografie moet je ivm de stabiliteit altijd rekenen met het dubbele visuele draagvermogen wat nodig is.
Met een 10cm achromaat kun je al heel bevredigend aan visuele deepsky doen, vanuit een donkere locatie helemaal. Je moet natuurlijk niet verwachten dat hij gelijk presteert als een 30cm spiegelkijker, maar wel als een 14-15 cm aldus mijn ervaringen ermee. Ze worden schromelijk onderschat.

Zoek in Astrowiki eens bij artikelen onder "Vixen ED102 versus Orion OMC140" voor een verslagje van mijn ervaringen daarmee. Helaas zijn de spraakmakende plaatjes erbij weggevallen. Onze Astrowiki kun je überhaupt als een klein schatkamertje beschouwen.

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
In de loop van de tijd verschillende refractors van Bresser in handen gehad, en ook van Skywatcher. In alle gevallen waren die van Skywatcher beter, naar mijn mening. Mechanisch, maar ook optisch. Deze 102/1000mm ken ik niet, in de buurt komt een 90/900mm en het beeld daarvan was maar matig. Er zijn kennelijk ook wel exemplaren van Bresser die goed zijn, daar is hier op het forum wel iets over te vinden, je moet er een beetje geluk mee hebben. Er zal vast ook spreiding zijn bij Skywatcher hoe ze optisch presteren, maar als ik voor de keuze zou staan, dan toch liever de Skywatcher.

Ik denk niet dat er veel verschil is qua kleurfout, beide zijn achromaten met dezelfde opening en f-ratio, hierboven al genoemd. Het verschil tussen de kijkers van Bresser en Skywatcher die ik heb bekeken zit 'm in iets anders. Lastig te omschrijven, maar de sterbeeldjes met de kijkers van Skywatcher zijn gewoon wat "strakker".

Laatst bewerkt:

eabe80

Meteoriet
Dus met de materialen die ik aangaf zou de Skywatcher op een EXOS2 montering goed moeten werken?

John Baars

Moderator
Dat moet gaan lukken. Let op, als je eventueel motoren op de losse Exos-2 montering wil of goto, ben je alweer 249 respectievelijk 440 euro verder.
Er zit al wel een poolzoeker in. Let nog een keer op: daar komt dan nog een kijker à 422 euro bij.

Een Skywatcher EQ5 met goto zit dan in dezelfde prijsklasse: https://www.astromarket.org/equatoriaal-met-goto/skywatcher-montering-eq5-pro-synscan-goto/p,11661 Daar moet dan nog een losse kijker bovenop: https://www.teleskop-express.de/sho...--Refraktor-102-1000mm---optischer-Tubus.html En dan ben je wéér 400 euro verder.

Nou ben ikzelf een liefhebber van refractors, maar met zo'n setje zit je al dik boven de 1000 euro. Dat is niet iets wat ik een starter aan zou raden. Ik zeg het niet gauw maar nu toch wel: een 150 mm Dobson telescoop laat je evenveel zien, is zonder meer veel meer basic, maar kost vele malen minder. Als blijkt dat de hobby niet aanslaat, valt een financiële domper nog enigszins mee. Meestal kun je tweedehands je spulletjes nog wel kwijt hoor, op http://www.te-les-koop.nl/

Laatst bewerkt:

eabe80

Meteoriet
Allen dank voor de reacties.

Na alles te hebben afgewogen en contact met oa Astromarket te hebben gehad....lijkt het dat de skywatcher telescoop N 150/750 Explorer 150P met motorvolging het beste is.

Skyheerlen

Moderator
OK.

Maar leg eens uit waarvoor het beste. Een 15cm newton kan veel, maar niet alles, en op een EQ montering is het niet de gemakkelijkste telescoop om mee te werken.

eabe80

Meteoriet
OK.

Maar leg eens uit waarvoor het beste. Een 15cm newton kan veel, maar niet alles, en op een EQ montering is het niet de gemakkelijkste telescoop om mee te werken.
Ook op basis van advies vanuit Astromarket.
Deze Newton biedt mij genoeg voor visuele waarnemingen en om met fotografie te experimenteren op bv planeten of de maan.
EQ montering is uit te breiden met volgsysteem en goto, dus biedt mss weer mogelijkheden.

Gerritsen

Donateur
Neem je dan wel de EQ5 montering? Lichtere monteringen zullen veel frustratie opleveren bij fotografie. Zelf gebruik ik de combinatie al ruim 1,5 jaar en die bevalt heel goed, zowel voor visueel als fotografie. Met de juiste accessoires is het een goede allrounder.

eabe80

Meteoriet
Neem je dan wel de EQ5 montering? Lichtere monteringen zullen veel frustratie opleveren bij fotografie. Zelf gebruik ik de combinatie al ruim 1,5 jaar en die bevalt heel goed, zowel voor visueel als fotografie. Met de juiste accessoires is het een goede allrounder.
Yep,
Een EQ5 montering icm met de skywatcher telescoop N 150/750 Explorer 150P.
Ik denk dat ik hiermee lang vooruit kan.
Daarnaast nog een maanfilter en T2 voor de canon voor nu.

Skyheerlen

Moderator
Dat is een goed punt. De montering is belangrijker dan de optiek als het gaat om fotografie. Luister naar de ervaringsdeskundigen wat dit betreft, om teleurstellingen te voorkomen.

Deze Explorer 150P heeft standaard een EQ3-2.

John Baars

Moderator
Een EQ5 montering icm met de skywatcher telescoop N 150/750 Explorer 150P.
Dat is een hele geruststelling. De standaard N 150 / 750 P komt met een EQ2-3, vandaar dat je ons liet schrikken. Niet dat dat per se slecht is, maar wel veel ongeschikter voor fotografie. De EQ5 kan dat wel aan.

eabe80

Meteoriet
Dat is een hele geruststelling. De standaard N 150 / 750 P komt met een EQ2-3, vandaar dat je ons liet schrikken. Niet dat dat per se slecht is, maar wel veel ongeschikter voor fotografie. De EQ5 kan dat wel aan.
Hahaha,
Weest gerust. Ik snap heel goed dat veel materiaal niet geschikt is voor fotografie. Daarom ook heel blij met het advies om de EQ5 te nemen, wat ik ook ga doen.
Deze set up biedt mij ruimte om ook nog iets uit te breiden in een later stadium.

Het is nogal een switch, van een refractor naar een reflector. Collimatie, afkoeltijd.

Als fotografie echt zo belangrijk wordt, zou ik wel iets meer investeren en de dual speed variant nemen, dus met een 1:10 fijnafstelling op de focuser.

Maar eerlijk gezegd zou ik voor fotografie een lichtere kijker adviseren op deze montering, maar ja - daar heb je visueel minder aan. Het oude dilemma. Een eq5 is visueel goed, maar fotografisch alweer op de grens.

Overigens heb ik meerdere bresser kijkers gehad en ook de exos-2 montering. De hexafoc focuser op de nieuwere modellen is goed. Het gebruik van een eigen soort voet voor de zoeker is heel irritant. Accessoires later bijkopen (zoals volgmotoren) is heel duur, meer nog bij Bresser. Ik zou eerder de Skywatcher eq5 nemen inderdaad.

Ik zou nog even een moment nadenken. Wil je liever visueel wat dieper gaan, of is fotografie belangrijker? Ik heb niets tegen 150/750 newtons; “love them”, maar ze zijn voor visueel en fotografie op een eq5 in beide gevallen niet het beste per €.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Als manusje-van-alles om van alles te proberen vind ik inderdaad een 150/750 Newton op EQ5 inderdaad niet mis. Ja, voor elk specifiek gebruik is er wel iets beter, maar er is weinig anders dat toelaat om van alles wat te proeven.

visueel is er toch heel wat te zien, zelfs vrij grote voorwerpen passen nog in een 2" oculair, met een 5x barlow kun je aan planetenfotografie doen, op f/5 kun je ook nog aan deepskyfotografie beginnen (evt. met een comacorrector) al ga je op een EQ5 niet heel lang kunnen belichten, op 750mm kun je in het begin voor kortere belichtingstijden ook al zonder autoguiden aan de slag, enz.

Bovenaan Onderaan