Juxtapositie: M69 vs. M70

TomC

Arp_244
Er waren nog twee resterende schetsen van mij recente La Palma reis (klik) die ik niet met jullie gedeeld had. Het zijn twee fijne bolhopen, uit dezelfde catalogus en beide zuidelijk in hetzelfde sterrenbeeld en nauwelijks enkele graden van mekaar gelegen. En toch verschillen ze veel van mekaar - dat is het leuke aan deepsky, ieder object is weer uniek!

DS1786_M69_detail.jpg DS1787_M70_detail.jpg

Vanuit onze streken zijn beide objecten vaak een uitdaging om zelfs te detecteren (v.b. tijdens Messier Marathon), echter op een zuidelijke locatie geven ze hun karakter volledig prijs.

TomC

Arp_244
Klopt - diameter van het beeldveld in de schets is exact hetzelfde. Het Delos 6mm oculair werd gebruikt en dat geeft een ruime 20 boogminuten effectief beeldveld.

Jef De Wit

Donateur
Ik heb m'n eigen schetsen (van vorig jaar) naast die van @TomC gelegd (met een poging tot zelfde oriĆ«ntatie en grootte). Tja... ik zal nog wat moeten oefenen :whistle: En nee, de betere hemel van Tom verklaart zeker niet alles. It's a long way to top if you wanna rock'n'roll šŸ¤˜

M69M70TomvsJef.jpg

TomC

Arp_244
Leuke vergelijking inderdaad!
De felheid van de kern bij M70 benadert in jouw schets iets meer de realiteit, dat was Ć©cht een heldere pit.

Waar zijn jouw schetsen gemaakt, quid donkerte vd hemel?

TomC

Arp_244
Beide in midden-FR gemaakt, okey dus ook een goed donkere hemel. Dat maakt de vergelijk nog correcter.

Roel

R3ndang666
Mooi, mooi! Dit zijn typisch van die objecten die ik zou overslaan tijdens zo'n zeldzame top-waarneemnacht (dan ga ik voor het Ć¼ber-obscure spul of juist de Ć¼ber-showpieces), maar na deze schetsen moet ik die mening maar eens herzien. Fraai!

• Leuk
Waarderingen: TomC
Bovenaan Onderaan