Jupiter, 15 november 2023 - korte animatie

Extrafocaal

Donateur
Bijgaand een korte animatie van Jupiter. Opgenomen in de nacht van 15 op 16 november jl. met een ASI183MC camera, 2x barlow, UV-IR blokfilter, alles achter een 10-inch ACF.
Gezien de matige seeing had de barlow wel achterwege kunnen blijven - daarmee zou het half uur durende filmpje i.p.v. ruim 100Gb een stuk kleiner geweest zijn en sneller te verwerken geweest voor een zelfde resultaat dat ook nu een factor 2 gereduceerd is.
De data ook gebruikt voor een kort 'scheel' stereo-filmpje.

MvG,
Peter
Jup_20231115UT2250_2325_25fps_PH2red.gif

Jup20231115_stereo_PH1.gif

Mooi, ook het "schele" filmpje is goed te pruimen.
Interessant dat er een soort patroon van ruis stil over deze animaties lijkt te liggen.
Ik denk dat mijn hersenpan me daar een beetje een loer draait omdat de ruis groter is waar Jupiter minder helder is.
Dus aan de rand lijkt "stil" te liggen.

Laatst bewerkt:
Toch een leuk resultaat in deze omstandigheden waar we al weken mee te maken hebben, regen wolken en een continue gierende straalstroom.

Wat is dat donkerblauwe bonkje in de band rechtboven de rode storm?
Dit soort structuren worden i.h.a. beschreven als 'festoons' (slingers) en bestaan, voor zover ik begrepen heb (ben geen planeetwetenschapper), uit wolken welke gevormd worden door opstijgende gassen in de atmosfeer. Deze stromen vanuit de equatoriale gordels (vooral de noordelijke, 'NEB') in equatoriale richting (equatoriale zone, 'EZ').

De kleur is mogelijk te verklaren door de reflecterende eigenschappen van ammonium-hydrosulfide in afhankelijkheid van stralingsdosis en temperatuur. Ammoniumhydrosulfide vormt vermoedelijk een belangrijke component van wolken in de troposfeer van Jupiter (en andere reuzenplaneten). Bij lage temperaturen (e.g. 10-50K) varieert de kleur van oranje-geel (lage dosis) tot bruin-rood (hoge dosis) en van vrijwel kleurloos tot groenig-blauw bij hogere temperaturen (120-160K - nog steeds erg koud!).
Referentie: Loeffler, M.J. and Hudson, R.L., 2018. Coloring Jupiter's clouds: Radiolysis of ammonium hydrosulfide (NH4SH). Icarus, 302, pp.418-425.

...... en een continue gierende straalstroom.
Wees maar blij dat je niet op Jupiter woont;).

Laatst bewerkt:
Het schele filmpje lukt mij niet.
Misschien dat het beter lukt wanneer de rotatie in het horizontale vlak is en de zichthoek iets groter (ca. 12° op basis van ca. 6,5cm aftsand tussen beide ogen en ca. 45cm kijkafstand tot beeldscherm; R met rechter, L met linkeroog bekijken):
Jup20231115_CrossEyeStereo_PH2.gif

Tevens een versie te bekijken met de ogen 'parallel' - alsof naar iets in het oneindige wordt gekeken (uiteraard moet de grootte op het scherm wel zo aangepast worden dat de afstand tussen linker en rechter plaatje overeenkomt met de afstand tussen beide ogen):
Jup20231115_InfinEyeStereo_PH2.gif

Dan nog een iets meer kleurverzadigde versie van Jupiter iets na middernacht in de avond van 15 op 16 november:
Jup20231115UT2320_PH1.jpg

Het lukt mij nog sTeeds niet. Tot op heden is dat altijd gelukt (het is wel enkele jaren geleden dat ik dit heb gedaan) maar nu lijkt het niet te lukken wat ik ook doe. Meestal moest ik op de goede afstand wat scheel kijken en zag ik 1 bol met diepte. Nu zie ik er drie en lukt het niet om die twee samen te voegen. Leeftijd wellicht?

Gaaf! In die versie met de ogen "parallel" lukt het mij goed om de plaatjes op elkaar te laten vallen. Bedankt!

Het lukt mij nog sTeeds niet. Tot op heden is dat altijd gelukt (het is wel enkele jaren geleden dat ik dit heb gedaan) maar nu lijkt het niet te lukken wat ik ook doe. Meestal moest ik op de goede afstand wat scheel kijken en zag ik 1 bol met diepte. Nu zie ik er drie en lukt het niet om die twee samen te voegen. Leeftijd wellicht?
Wanneer je er drie ziet, dan is de middelste toch de samengevoegde en moet je je daar op concentreren..... je bent er bijna dat je het ziet dus. Hoop dat dit je helpt!

Zoals @Jetze al schreef, wanneer het je lukt drie bollen te zien dan is de middelste het resultaat van overlapping en zou een stereo-effect moeten oproepen.
Nu kan het zijn dat een probleem van veel visueel waarnemen met één oog er toe leidt dat dit oog sterk 'dominant' wordt. Voordeel is dat tijdens het waarnemen door een oculair je het niet gebruikte oog gewoon open kunt houden zonder dat dit de waarneming stoort - minder geoefende waarnemers knijpen vaak dit oog dicht wat tot een minder ontspannen waarnemen leidt.

Laatste poging, een kleurloos anaglyph - roodfilter voor linkeroog, cyaanfilter voor rechteroog (rood-, groenfilters werken ook maar kleuren het plaatje gelig - blauw ontbreekt dus 'blauw-complementair' = geel).
Jup20231115_RoodCyaan_anaglyph_PH2.gif

Wanneer je er drie ziet, dan is de middelste toch de samengevoegde en moet je je daar op concentreren..... je bent er bijna dat je het ziet dus. Hoop dat dit je helpt!
Weet ik want dit lukte mij vroeger wel. Het is niet de eerste keer dat ik dit zie passeren op een forum en in het verleden zijn die ook al gepost op dit forum. Zoals ik schreef lukte het tot heden maar krijg ik het niet meer voor elkaar om van drie bollen naar 1 te gaan.

Zoals @Jetze al schreef, wanneer het je lukt drie bollen te zien dan is de middelste het resultaat van overlapping en zou een stereo-effect moeten oproepen.
Nu kan het zijn dat een probleem van veel visueel waarnemen met één oog er toe leidt dat dit oog sterk 'dominant' wordt. Voordeel is dat tijdens het waarnemen door een oculair je het niet gebruikte oog gewoon open kunt houden zonder dat dit de waarneming stoort - minder geoefende waarnemers knijpen vaak dit oog dicht wat tot een minder ontspannen waarnemen leidt.

Laatste poging, een kleurloos anaglyph - roodfilter voor linkeroog, cyaanfilter voor rechteroog (rood-, groenfilters werken ook maar kleuren het plaatje gelig - blauw ontbreekt dus 'blauw-complementair' = geel).
Bekijk bijlage 1501478
Zojuist nog moeite gedaan en ik blijf steeds de drie bollen zien. Ik was toch van plan om mijn filters uit het wiel te halen en zodra ik dat heb gedaan kijk ik nog eens naar deze animatie.

De X-stereo versie lukt me ook wel, al zou het beeldenpaar - voor mij dan - iets meer tussenruimte mogen hebben.
Het geeft een sterk diepte-effect. Wat was het tijdverschil in het beeldenpaar?

... Wat was het tijdverschil in het beeldenpaar?
In de eerste set (post#1) is dit zo'n 8 minuten, in de latere versies (post#8, #12) is dit verhoogd naar 13 minuten.
Bij een volledige rotatie van Jupiter in 10 uur betekent dit voor 13 min zo'n 8° hoekverschil - dit komt, uitgaande van een oogafstand van ca. 6,5 cm, overeen met de kijkhoek op zo'n 45 cm, e.g. een redelijke afstand tot een laptopbeeldscherm (de ca.5° bij 8 minuten verschil komt meer overeen met een kijkafstand van zo'n 75cm - realistischer voor desktop).

Misschien is dat mijn probleem? Meer tussenruimte nodig?
Mogelijk, zoals ook @Neo suggereert. Ditmaal de afstand zo vergroot dat de 'flankerende beeldjes', wanneer zo'n 13 cm uit elkaar en bij een kijkafstand van ca. 45 cm, min of meer gaan samenvallen met de blinde vlek in het oog.
Jup20231115_CrossEyeStereo_BlindSpot_PH3.gif

Terug
Bovenaan Onderaan