iSPEX 2: de compacte spectro (polari-) meter voor je smartphone

nop

Norbert
Na bijna 10 jaar weer een luchtmeting (helder!) gedaan bij de bekende staalfabrikant van de IJmond. Kwam een mooi spectrum met polarisatiebanden (vooral rechts goed zichtbaar). Met een hoop rekenwerk kun je er AOD oftewel aerosol optical depth/thickness uit halen. Ik ben ook met lichtvervuilingsonderzoekers aan het kijken of we een mooie toepassing kunnen bedenken. Denk aan straatlantaarns, maar ook polarisatie door maanlicht.
4597692F-47C6-440C-B4EA-056A907104F7.jpegED981D73-84CF-474C-BEA7-C97392E1CF6A_2.jpeg

Een mooie toepassing zou zijn:
analyse van het licht dat uit kassen komt.
Veel glastuinders stoppen met energieslurpende SON-T lampen en nemen in plaats daarvan leds. Er zijn leds met verschillende lichtspectra te koop. Wel allemaal breedbandig en dat is niet fijn voor sterrenliefhebbers. Welke golflengten tref je aan in de praktijk en zijn ze nog weg te filteren?

nop

Norbert
Nog steeds problemen met de leverancier (polarisatiefolie), en daardoor nog steeds geen massaproductie in zicht. De paar units die we hebben lenen we dus uit voor calibratie en validatie-doeleinden.
Ondertussen zijn we wel druk bezig en hebben we een samenwerking met het project planktonplanet.org
Ze gaan iSPEX 2 meenemen (in een hip oculairkoffertje) en midden op zee phytoplankton te detecteren (zijn met het blote oog vaak nauwelijks zichtbaar).

IMG_9150.jpeg

nop

Norbert
Net terug van de leverancier. Er waren nog wat problemen met ghosting binnen de optische buis (verdorie, het lijkt wel een telescoop!)
Ook is het moeilijk om aan de folies te komen voor de polarisatoren.
Zoals het er nu uitziet kunnen de eerste units (alleen spectrometers) uitgeleverd gaan worden medio december.

nop

Norbert
De fabrikant had in het kader van een promotie een joekel van een iSPEX gemaakt. Werkend. Zo zie je dat het eigenlijk een klein telescoopje is, incl baffles en lensje.
In het objectief twee filters: een grating (Spectrum) en een retarder foil (Polarizer).

IMG_9386.jpeg

nop

Norbert
2607FCD6-5161-4F68-89EE-62DAF3DFE484.jpeg

Nou, het heeft even geduurd, maar de eerste honderd stuks zijn van de band gerold. Nu volgt er een flinke logistieke uitdaging. Het 'on demand' maken van adapters voor jouw type smartphone.

Mocht je interesse hebben getoond: zou je willen aangeven welke smartphone je hebt waar je een iSPEX unit op wilt zetten? Dan kunnen we je tzt van een maatwerkstukje voorzien.

thex

Black hole
Mij was het niet duidelijk, lijkt de nieuwsbief te zijn. Maar ik heb een mail gestuurd. Moet je niet ook ergens aangeven welke variant je straks hebben wil, afleveradres en afleverprijs ?
@ Zie nu dat er een veld is toegevoegd. Ik heb opnieuw ingestuurd

nop

Norbert
Ik heb het veld inderdaad net toegevoegd. @thex zo gauw de units echt in productie zijn gaan we een ordermodule live zetten. Daar kun je dan ook leveradres en dergelijke op kwijt. Tot die tijd houden we je op de hoogte via de nieuwsbrief en dit forum.
Veel dank voor jullie interesse! Het is wel spannend allemaal moet ik zeggen, voor 't eerst dat we dit echt gaan neerzetten. Komt een boel bij kijken.

Bovenaan Onderaan