Is voor het visueel waarnemen van Venus, Mars, Jupiter en Saturnus, het gebruik van een kleur filter nuttig?

Dirkv7

Donateur
Heb dit topic gevonden en geïnteresseerd gevolgd, ben je nog voor de Skywatcher 180mm gegaan @Dirkv7 ? Ben erg benieuwd!
De prijsstijgingen hebben ervoor gezorgd dat de aankoop is uitgesteld.

Ik ga absoluut een bericht plaatsen na de eerste ervaringen 😇👍🏼

Ik ben zelf ook nu net 3 maanden vader geworden dus ik sta op dit moment ook weinig nachten in de tuin. Het is qua bewolking ook niet echt een feestje de laatste tijd. Maar de aankoop staat gepland na september dit jaar. Dat is de planning.

Dirkv7

Donateur
Nee, maar je bent er na het werk wel druk mee. En ik werk gemiddeld genomen van 6 tot 18. Dus om een beetje slaap over te houden en mijn werk er niet onder te laten lijden is deze hobby op een laag pitje komen te staan. Kwestie van prioriteiten stellen.

Die van ons slaapt gelukkig wel 's nachts dus dan kan ik dat zelf ook mooi doen 😇

Komt wel weer 👍🏼👍🏼👍🏼

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Dirkv7

Donateur
Heb dit topic gevonden en geïnteresseerd gevolgd, ben je nog voor de Skywatcher 180mm gegaan @Dirkv7 ? Ben erg benieuwd!
Even een snelle update. Vandaag via te-les-koop.nl een Meade LX200 EMC maksutov 7" weten te bemachtigen. Prachtig instrument. De verkoper was ook zeer behulpzaam daar ik weinig tot geen ervaring heb met GoTo. Ik was eigenlijk alleen op zoek naar de OTA maar het is nu dit geworden. Hopelijk kan ik snel wat bevindingen posten 😇

Bijlagen

• IMG_20210818_004734.jpg
    IMG_20210818_004734.jpg
    7,9 MB · Weergaven: 12

NVDW

Lave System
Aaaah jij hebt hem gekocht.
Mogen we weten voor hoeveel? Had hem ook gezien en vroeg me af wat die er van wou :)

John Baars

Moderator
Mooi spul! Gefeliciteerd! Dat is een oude bekende. Bekend om zijn zeer goede beelden!
Één opmerking. Omdat er zoveel glas voorin zit, plaatste Meade destijds een metalen tegengewicht achter de hoofdspiegel, vanwege balansproblemen. Niets bijzonders, die vind je ook in sommige refractors.
Maar juist omdat hij zo dicht tegen de hoofdspiegel aanzit verhindert dit dikke stuk metaal heel lange tijd het op temperatuur komen van de hoofdspiegel. Gedurende de afkoeltijd (uren) heb je geen topbeelden op planeten. Op deepsky zul je het nauwelijks opmerken.
Dit leidde ertoe dat vele bezitters dat tegengewicht verwijderden en de balans uitwendig oplosten. Toch wel belangrijk om te weten lijkt mij, als je je afvraagt waarom afkoelen zo lang duurt. Toch even navragen bij de eerste bezitter of dat tegengewicht er al uit is.

Een andere oplossing is om de telescoop permanent op buitentemperatuur op te slaan, dus niet binnen.

Dirkv7

Donateur
Dag John. Ja, ik heb me goed ingelezen dus ik ben bekend met dit gewicht wat erin zit.

Ik heb op YouTube al heel wat filmpjes zien staan hoe deze te verwijderen. Maar ik ga er voorlopig niks aan doen. Ik ben bezig met een klein schuurtje in de tuin. De Meade zit in een grote aluminium kist dus die zou daar dan ideaal opgeslagen kunnen worden.

Maar bedankt voor de tip 👍🏼😇

Dirkv7

Donateur
Ik moet alleen nog een adapter hebben voor naar de diagonaal. Volgens de vorige eigenaar is dit een SC aansluiting.

Ik heb een 2" en een 1,25" diagonaal.

Zou ik als ik de baader clicklock erop zet SC-2" erop zet met eventuele focus problemen komen als ik vervolgens er weer een 2-1,25" adapter in plaats?

Ik zie ook dat er diagonaal spiegels te krijgen zijn met SC aansluiting. Maar dan gaat het wel weer wat meer kosten. Maar als ik daarmee geen problemen krijg is het me wel wat waard.

Weet iemand daar iets van?

John Baars

Moderator
Zou ik als ik de baader clicklock erop zet SC-2" erop zet met eventuele focus problemen komen als ik vervolgens er weer een 2-1,25" adapter in plaats?
Nee, catadioptrische systemen zoals deze hebben een enorm focusbereik omdat je met de hoofdspiegel focust. Ik heb geen Meade, maar een OMC140 en een 102mm Skywatcher Mak, die geven geen problemen met een baader clicklock, een twee inch zenitspiegel en een 45mm Altair Kitakaru oculair. De OMC140 zit dan wel tegen zijn einde aan. Ook mijn oude C8 telescopen slikten dit zonder problemen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Het is inderdaad de "kleine" SC draad, 2" met 24 tpi. Ik zou er persoonlijk een ClickLock op zetten en je 2" diagonaal op steken (als die goed is). 2"-1,25" adapters zijn er met een profiel van 1mm, dus dat hoeft echt geen probleem te zijn.

Bovenaan Onderaan