Is voor het visueel waarnemen van Venus, Mars, Jupiter en Saturnus, het gebruik van een kleur filter nuttig?

Dirkv7

Donateur
Na eerder advies van Sixela aan het sparen voor het UHC filter van Astronomik.

Maar ik heb nog een vraag over het filter gebruik voor planeten.

Is voor het visueel waarnemen van Venus, Mars, Jupiter en Saturnus, het gebruik van een kleur filter nuttig?

Je moet al echt grote interesse hebben op planeten om een keurfilter op een planeet te willen toepassen, om een specifiek detail te willen zien. Eigenlijk is het zelfs alleen maar op Mars waar men zo graag kleurfilters op toepast, want Mars is al een klein bolletje, maar de structuren op Mars zijn wel boeiend.
Neen, meestal ligt het probleem bij een "te heldere" planeet, als je met een gewone grijsfilter of polarisatiefilter het licht dempt, ga je ook al veel beter de details zien, bijvoorbeeld schaduwovergangen op Jupiter is ook een mooi voorbeeld, ga je ook veel beter zien.

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Het gebruik van kleurfilters kán inderdaad op de planeten een contrastverhogende werking hebben, zo heb ik vorige maand veelvuldig gebruik gemaakt van een oranje filter om Mars te bekijken. Hieronder een link die je verteld waarvoor de verschillende kleurenfilters geschikt zijn

skyfan

over de datum
Voor Mars werkt het Moon&Skyglowfilter van Baader zeer goed, het verschil was gisteravond weer duidelijk te merken. Dat filter werkt ook heel goed voor sterclusters, je komt er dieper mee en de hemelachtergrond is donkerder.

Ja, Moon&Skyglow haalt de vuile kleuren uit het licht, het verhoogt dus het contrast, niet alleen voor deepsky dus, ook voor maan en planeten, maar nog steeds dempt het niet veel van het licht. (Uiteraard is het ook niet een lichtpollutie filter).

Dirkv7

Donateur
Dankjewel voor de reacties. Inderdaad was Mars de reden dat ik er naar vroeg. Ik heb slechts een blauw filter en een grijs filter. En toen ik het grijze filter gebruikte zag ik al meer details, dus was ik benieuwd naar meer zeg maar. Daar de goede UHC filters bijvoorbeeld prijzig zijn vallen de kleurfilters relatief mee. Dus leek het mij een leuke uitbreiding. Ik zal de link even goed doorlezen Manuel 👍🏻

Edit: Voor een UHC filter werd mij afgeraden om voor een goedkope te gaan van Omegon en er 1 van Astronomik te nemen. Voor kleur en polarisatie filters, is dat hetzelfde laken en pak?

Houdini

Donateur
Ja, voor zowat alle astronomiemateriaal geldt de regel dat kwaliteit niet goedkoop is... maar dan wel vele jaren meegaat.
Voor kleurfilters gebruik ik de set van Baader https://www.baader-planetarium.com/en/baader-color-filter-set-moon-and-planetary-(6-colors).html
Niet goedkoop, maar als je ze 25 jaar kunt gebruiken, dan valt dat nog wel mee.
Ik gebruik oranje en rood vooral op Mars, geel en blauw vooral op Jupiter.

Merk op dat kleurfilters niet zaligmakend zijn, je moet geen mirakels verwachten. Een rustige atmosfeer is veel belangrijker dan welke kleurfilter ook...

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Edit: Voor een UHC filter werd mij afgeraden om voor een goedkope te gaan van Omegon en er 1 van Astronomik te nemen. Voor kleur en polarisatie filters, is dat hetzelfde laken en pak?
Je zult zien dat kleurenfilters doorgaans niet zo duur zijn als bijvoorbeeld UHC of OIII filters. Ik zou alleen de kleurenfilters aanschaffen die je verwacht te gebruiken. De allergoedkoopste zou ik dan vermijden, de iets duurdere zijn meestal beter gepolijst en kosten nog steeds niet de hoofdprijs (per filter)

EdwardB

Donateur
Hier een artikel over het gebruik van filters bij Mars: http://alpo-astronomy.org/mars/articles/FILTERS1.HTM

Met een geelfilter (van Baader) heb ik afgelopen oppositie veel profijt gehad op Mars. Aangezien ik met 75mm opening keek en altijd minstens 100x maar vaak ook tot 200x (zoals gisteren nog) vergrootte vind ik een geelfiter het fijnst. Oranje en vooral rood maakten het beeld vaak te donker. Rood wordt aangeraden voor het benadrukken van oppervlaktestructuren en is handig als je telescoop een grote opening heeft waarbij je met voldoende vergroting toch nog een helder beeld kan hebben. Het roodfilter tempert dan het felle licht. Een bijkomend voordeel van oranje- en meer nog roodfilters is dat je de nadelige seeingeffecten van de kortere golflengten wegfiltert.

Aangezien ik een achromaat gebruik, heb je voor bepaalde kleuren nog verschillende brandpuntsafstanden (secundair spectrum). Daardoor moet ik bij gebruik van filters vaak wat aan de focuser draaien voor het scherpste beeld. Haal ik het filter er weer uit, dan is het beeld weer onscherp en moet ik weer bijfocusen.

Een blauwfilter is bij Jupiter handig om de GRS te benadrukken. Vaak kon ik bij slechte seeing nog net de GRS ontwaren waar ik zonder filter nauwelijks wat zag.

Het kan zijn dat mijn goede ervaringen met kleurfilters 'gekleurd' zijn doordat ik een achromaat gebruik. Anderen die meer vergelijkingservaring met spiegelkijkers hebben, hebben misschien minder grote verschillen gezien.

Het kan zijn dat mijn goede ervaringen met kleurfilters 'gekleurd' zijn doordat ik een achromaat gebruik. Anderen die meer vergelijkingservaring met spiegelkijkers hebben, hebben misschien minder grote verschillen gezien.
Dat kan wel kloppen bij reflectors. Met kleurfilters zie je de planeet meteen in een overtuigend andere kleur, en dan is het zaak erop te letten of je een bepaald detail stukken beter ziet. Maar dat is het zeker niet in overgrote mate. Neen, zoals Dirkv7 al ervaarde, gewoon de felle planeet met een grijsfilter dempen doet al wonderen. Een kleurfilter dempt natuurlijk ook veel licht, maar je zit dus meteen met een planeet dat helemaal naar 1 kleur overgaat, en misschien is maar 1 detail een beetje duidelijker.

Dirkv7

Donateur
Ik gebruik een 4"f13 achromaat en een 12"f5 newton. Die Baader Moon&Skyglowfilter klinkt wel interessant.

Vooral op de maan moet ik met de DOB vaak het blauwe filter + de grijze gebruiken omdat het anders tè fel is.

Maar ik zie dat er polarisatiefilters te koop zijn die variabel zijn. Is dat nog iets om rekening mee te houden? Die Moon&Skyglowfilter, is dat ook een polarisatiefilter dan? Die niet variabel is?

Het zijn 2 polarisatiefilters die op elkaar zitten en je tegenover elkaar kan verdraaien, zo heb je inderdaad een mooie regelbare lichtdimmer.
Moon&Skyglow is een filter die enkele kleuren uit het spectrum uitschakelt en zo het contrast verhoogt, dus zowel voor deepsky als planeten. Het laat wel nog steeds veel licht door. Maar waarom dan niet combineren met een polarisatiefilter (3 filters op elkaar heb je dan), dat zal ook een mooi resultaat leveren!

Dirkv7

Donateur
Hebben jullie nog suggesties voor een goed variabel polarisatie filter?

Ik gebruik voornamelijk 2" oculairen

Dirkv7

Donateur
ik heb deze een poos gebruikt en was hier zeer content mee

Heb oculairen en barlows van ES en de kwaliteit valt me echt tegen. Als mijn portemonnee het toe laat mijd ik dit merk liever. Soms heb je dat met een merk, dan is het klaar.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Als “de kwaliteit” ven het beeld je tegenzit met ES oculairs dan ligt het meestal aan iets anders, hoor. Samen met Kunming United Optics is ES de kwalitatief beste oculairenmaker uit continentaal China.

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Heb oculairen en barlows van ES en de kwaliteit valt me echt tegen. Als mijn portemonnee het toe laat mijd ik dit merk liever. Soms heb je dat met een merk, dan is het klaar.
Vreemd, de oculairen en ook de focal extenders van E.S .staan als goed bekend. Anyway , Omegon verkoopt hetzelfde filter ook onder eigen naam. Vijwel dezelfde prijs met identiek opschrift, grote kans dat het filter uit dezelfde fabriek komt.
Je kunt ook nog eens naar onderstaand filter kijken:

- edit- ik zag dat @sixela al een soortgelijke reactie had gestuurd

Dirkv7

Donateur
Ik vind ze niet fijn kijken in ieder geval. Ik had beter het woord kwaliteit niet kunnen gebruiken. Ik kijk liever door de Oberon van Omegon dan de 82° van ES bijvoorbeeld.

Dus het zal eerder iets persoonlijks zijn.

Ik zal even naar dat Filter van Baader kijken, bedankt voor de tip Manuel 👍🏻

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Als je oculairs met grote oogafstand verkiest, dan vind je oculairs met kortere oogafstand minder fijn.

82° oculairs worden duurder naarmate de oogafstand vergroot — de nodige lenzen worden namelijk breder en breder naarmate de oogafstand vergroot. Vandaar dat vele mensen het houden bij 70° oculairs.

De 82° van ES hebben voor de kortere exemplaren inderdaad een vrij korte oogafstand. Voor de rest vind ik ze beter dan de Oberon, en iets minder goed dan de moderne Kunming United Optics en uiteraard dan de Naglers, de APM 84°, Docter 84° en de Nikon Nav-HW.

Explore Scientific heeft trouwens uitstekende 92° met grote oogafstand, maar schrik niet van de prijs!

Laatst bewerkt:

Dirkv7

Donateur
De 70°swa en de Oberon's van Omegon bevallen mij uitstekend. Zit voor de kortere brandpunt afstanden te twijfelen om de LE planetary van Omegon aan te schaffen. Dan heb ik het voor mijzelf compleet wat oculairen betreft.

Ik kan mijn hele leven nog "upgraden" als ik dat zou willen.

Maar we dwalen een beetje af 😇. Bedankt voor de tips 👍🏻

Bovenaan Onderaan