Is R CrB eindelijk terug?

Gisteravond de laatste(?) waarneming van dit jaar gedaan, want R CrB verdwijnt in de schemering. Magnitude 9,3.

Sinds 2 september 2015 (13,0m) zie ik hem elke keer helderder worden. Als dat zo door blijft gaan, gaat het langste en diepste minimum uit de historie eindigen in 2017. Dan heeft het 10 jaar geduurd.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik dacht er gisteren net op tijd aan (ik had mijn telescoop al opgeruimd) om R CrB waar te nemen. Zelfs met een 6,5x32mm verrekijker was hij goed te schatten: magnitude 7,7.
Dat is een tijd geleden dat ik hem met een verrekijker heb gezien!

Huubke

Uranus
Ik heb R CrB zopas om 21.45 UT geschat op 7.6. Vergelijksterren 74 en 81. Schatting gebeurde met een 7x42 verrekijker.

Huubke

Uranus
Gisterenavond trok de hemel open en heb ik R CrB met mijn 12x70 op 7.7 geschat. Hij blijft duidelijk hangen.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik had hem gisteravond zowaar ook waargenomen, wat een eensgezindheid! :)

Met de 50mm TS-zoeker en een 20mm Vixen oculair 910x) twijfelde ik tussen 7,6 en 7,7. Ik heb uiteindelijk 7,6 opgeschreven.

De nabijgelegen T CrB vond ik trouwens ook best wel helder, die had ik magnitude 9,6.

De nabijgelegen T CrB vond ik trouwens ook best wel helder, die had ik magnitude 9,6.
Die bekijk ik ook altijd vlak vóór of na R CrB.
Deze keer schatte ik T CrB op 9,7 à 9,8m. Die ster heeft een eigen topic.

We hebben toch niet hetzelfde rondje langs de hemel gemaakt?
Ik ga altijd van west naar oost.
In de schemering was SY Cnc voor mij niet te zien. Blijkbaar in het minimum.
R Leo is in het maximum. Dieporanje. Lastig te schatten.
Dan naar een exotisch object dat wel een eigen topic, maar nog steeds geen handige naam heeft: MASTER OT J095310.04+335352.8 .
Daarna S LMi, R LMi, TU LMi, TX CVn, R Boo, R CrB, T CrB, W Her, AG Dra, KID 3644542 en SY Her (kon ik niet zien, omdat de maan ging storen).
Toen was het te laat om ook nog komeet Johnson op te zoeken. Zelfs Jupiter niet bekeken deze nacht, omdat de oculairs begonnen te beslaan.

Laatst bewerkt:

Huubke

Uranus
Tja, ik denk dat de meeste variabilisten die mirasterren en de bekenste CV's waarnemen hetzelfde toertje aan de hemel afleggen :)

GuusGilein

PKS 0716+71
We hebben toch niet hetzelfde rondje langs de hemel gemaakt?
Ik ga altijd van west naar oost.
Nee, verder waren het allemaal andere sterren. Ik ben begonnen met een rondje in het noorden (Z UMi, R Cam, S, T, V en U UMi, gekeken of X UMi alweer zichtbaar was (niet dus), R UMi, AG Dra en R Dra, Z Cam (in uitbarsting), de twee blazars PKS 0716+71 en MRK 421 (op het randje in mijn 15 cm refractor) en als laatste R CrB en T CrB.

Ik begin vrijwel altijd noord en ga dan net als jou van west naar oost. Maar na de 2 CrB's was ik te moe om nog verder te gaan. Ik wilde eigenlijk (tegen mijn natuur in) verder gaan in het oosten met een paar in Boo en CrB en nog wat in UMa.

Afgelopen nacht zag ik R CrB helderder dan in de afgelopen tien(!!) jaar.
In juli 2007 begon het langste en diepste minimum in de historie.
Af en toe leek de ster weer terug te keren naar de oorspronkelijke helderheid, bijv. in 2015, maar daarna zwakte hij toch weer af.
Het lijkt erop dat het einde nu toch in zicht is.

Ik schatte de ster vannacht op 6,9m.
Het is nu geen telescopisch object meer.
Een verrekijker is noodzakelijk om geschikte vergelijkingssterren in beeld te krijgen.

GuusGilein

PKS 0716+71
Inderdaad leuk om hem gewoon met een kleine verrekijker weer te kunnen zien.
Ik had hem dezelfde avond op magnitude 7,0. We blijven het aardig eens met elkaar!

Sinds april 2016 bleef R CrB in helderheid toenemen.
Het afgelopen jaar was de ster gemakkelijk te zien in de zoeker.
Maar gisteren zag ik tot mijn verrassing dat hij zwakker is geworden. Mijn schatting: magnitude 6,8.
Vanavond weer kijken, want nu kan hij snel onzichtbaar worden.

Er is een nieuwe fase begonnen.

R Coronae Borealis kan jarenlang dezelfde helderheid houden, rond magnitude 6,0. Op donkere plekken is de ster dan nog met het blote oog te zien. Dat is mij een paar keer gelukt op het Franse platteland. In die nachten kon ik ook M13 zien zonder kijker.

Het valt niet te voorspellen wat R CrB gaat doen. Volkomen onverwacht kan de ster veel zwakker worden. Dat lijkt nu weer te gebeuren.
De gangbare theorie is dat wolken koolstof (roet) worden uitgestoten door de ster, die af en toe - gezien vanaf de aarde - het zicht op de ster blokkeren.

Ik heb de waarnemingen van de afgelopen 15 jaar in een grafiek gezet.

R CrB 2004-2020.png - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: R CrB 2004-2020.png views: 0 grootte: 41,3 KB id: 1430109

Deze waarnemingen zijn gedaan door leden van de AAVSO (American Association of Variable Star Observers) en AFOEV (Association Francaise des Observateurs d'Etoiles Variables); en mijzelf.
Tussen 2007 en 2017 was er een extreem diep minimum, dat ook langer duurde dan alle eerdere minima van deze ster.
Daarna bleef de helderheid geleidelijk toenemen, tot er anderhalve week geleden een abrupt einde aan kwam.
Het lijkt op een herhaling van de situatie in 2007, maar ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...

Even inzoomen.
R CrB 2006-2007.png - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: R CrB 2006-2007.png views: 0 grootte: 13,7 KB id: 1430110

R CrB 2018-2019.png - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: R CrB 2018-2019.png views: 0 grootte: 14,4 KB id: 1430111

Spectroscopisten, opgelet!

Het spectrum zou nu sterk moeten veranderen, voor het eerst sinds vele jaren.
In plaats van absorptielijnen (late G superreus met sterke koolstoflijnen, zwakke waterstoflijnen) moeten nu smalle emissielijnen van HeI, CaI en NaI verschijnen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan