Er is een nieuwe fase begonnen.
R Coronae Borealis kan jarenlang dezelfde helderheid houden, rond magnitude 6,0. Op donkere plekken is de ster dan nog met het blote oog te zien. Dat is mij een paar keer gelukt op het Franse platteland. In die nachten kon ik ook M13 zien zonder kijker.
Het valt niet te voorspellen wat R CrB gaat doen. Volkomen onverwacht kan de ster veel zwakker worden. Dat lijkt nu weer te gebeuren.
De gangbare theorie is dat wolken koolstof (roet) worden uitgestoten door de ster, die af en toe - gezien vanaf de aarde - het zicht op de ster blokkeren.
Ik heb de waarnemingen van de afgelopen 15 jaar in een grafiek gezet.
Deze waarnemingen zijn gedaan door leden van de AAVSO (American Association of Variable Star Observers) en AFOEV (Association Francaise des Observateurs d'Etoiles Variables); en mijzelf.
Tussen 2007 en 2017 was er een extreem diep minimum, dat ook langer duurde dan alle eerdere minima van deze ster.
Daarna bleef de helderheid geleidelijk toenemen, tot er anderhalve week geleden een abrupt einde aan kwam.
Het lijkt op een herhaling van de situatie in 2007, maar ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
Even inzoomen.
Spectroscopisten, opgelet!
Het spectrum zou nu sterk moeten veranderen, voor het eerst sinds vele jaren.
In plaats van absorptielijnen (late G superreus met sterke koolstoflijnen, zwakke waterstoflijnen) moeten nu smalle emissielijnen van HeI, CaI en NaI verschijnen.