Is R CrB eindelijk terug?

Zonet op de aavso-schattingen gezien dat hij eindelijk terug goed klimt. Na de gekende zeer lange verzwakking sinds 2007 heeft hij al 3 pogingen gedaan om terug te komen, 2 ervan nog kunnen waarnemen, de 3e was te moeilijk door de zon in de buurt. Dus het moet zeker nog eens opgezocht worden.
.
rcrb14en.png
.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik wist niets van de huidige opmars af, maar ik heb hem toevallig eergisteren voor het eerst in tijden weer eens waargenomen (127 mm refractor, 142x)

Ik had hem op magnitude 12,7 (blauwe kruisje) terwijl ik verwachtte dat hij eigenlijk buiten het bereik van mijn kijker zou zijn (gezien de lichtkoepels in die richting).
Anderen schatten hem nog iets helderder, maar die lijken me wel erg optimistisch gezien de moeite die ik ervoor moest doen.

R CrB.JPG

Op 1 augustus had ik nog even gezocht naar R CrB met de 15x80 verrekijker, maar _uiteraard_ niks gezien. Nog veel te zwak.
Het blijft het langste minimum uit de historie, toch?
Heeft iemand al een verklaring voor dit fenomeen gevonden?

GuusGilein

PKS 0716+71
En de helderheidstoename gaat gestaag door: gisteravond was hij gewoon weer gemakkelijk in een 127 mm kijker: magnitude 11,3

Op 29 juli 2007 - zeven jaar geleden!! - zag ik deze ster voor de laatste keer (toen nog door een klein 8x20 verrekijkertje).
Sindsdien hield hij zich schuil.
Een echte Fade-Out Star.
Maar vannacht is het eindelijk weer gelukt.
Duidelijk te zien bij vergrotingen van 75x en 200x.
Ik had moeite om geschikte vergelijkingssterren te vinden en kon daarom geen goede schatting uitvoeren. Ergens tussen 11.0 en 12.0m.

Laatst bewerkt:

GuusGilein

PKS 0716+71
Dat valt toch wel mee?

RCrB-d.png

Met de 100, 102, 107, 111 en 119 heb je op dit moment een mooi rijtje vergelijkingssterren.

Maar in elk geval gefeliciteerd met de herintrede! :)

astrosun

Pluto
Met de CCD camera en het V filter:
28/08 10.933
2/09 10.737

NMPT 68 Astrolab Iris

Laatst bewerkt:
Dat valt toch wel mee?
Nou nee.
Alle sterren die je noemt heb ik op 3-9-2014 om 20h57m UT vergeleken met R CrB.
Ik zag R duidelijk zwakker dan 100, 102, 106, 107, 111, maar helderder dan 122.
Vergelijking met 119 was lastig omdat er andere sterren omheen staan.
Achteraf zag ik dat iedereen (o.a. astrosun) R duidelijk helderder schat/meet.
Ik zal wel iets verkeerd hebben gedaan. Wel perifeer gekeken volgens het boekje.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik had hem eergisteren ook magnitude 10,6 en gisteravond 10,5.
De helderheid gaat gestaag omhoog, hij is nu zelfs met een 10cm gemakkelijk te schatten.

T CrB had ik trouwens al 2 dagen ook iets helderder dan normaal (gisteren magnitude 10,0 tegenover 10,3 normaal). Zou hij aan het rommelen zijn en aan de vooravond van een uitbarsting staan?

T CrB had ik trouwens al 2 dagen ook iets helderder dan normaal (gisteren magnitude 10,0 tegenover 10,3 normaal). Zou hij aan het rommelen zijn en aan de vooravond van een uitbarsting staan?
Moeilijk te voorspellen. T CrB varieert al jarenlang tussen 9,9 en 10,4m. Ik schatte hem afgelopen nacht op 10,2m.
Toevallig ben ik bezig alle waarnemingen van de afgelopen 125 jaar te analyseren (wordt misschien een apart topic).
Vijf jaar voor de vorige uitbarsting (1946) werd hij langzaam helderder, zwakte toen weer af en daarna volgde plotseling de uitbarsting tot magnitude 2. Hopelijk gaan we dat nog eens meemaken.

Om te antwoorden op de topic vraag: Ja!!

Toen ik hem enkele dagen geleden opzocht, vond ik hem eerst niet want ik herkende gewoon het sterrenveld niet door de 30cm. Uiteindelijk de 8x40 verrekijker er bij gehaald en geschat op magnitude 7,2!

Inderdaad een volmondig JA!
Ik had op 27 februari 2015 dezelfde ervaring (zag R CrB toen een halve magnitude helderder dan ster 74).

Zo helder is hij 8 jaar niet meer geweest.
Een extreem lang en diep minimum.

astrosun

Pluto
Hierbij onze 12 waarnemingen van R Crb.
Op 28 aug verleden jaar gestart maar vanaf begin december niet meer waargenomen omdat hij te laag stond.
op 4 april dan terug een waarneming, 7.602 met V filter.

R Crb totaal.jpg

Ja, hij wordt weer zwakker.
Ik schatte R CrB vannacht op 7,7m. Zeker een halve magnitude zwakker dan mijn vorige waarneming (27 feb).

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik had hem gisteren ook op magnitude 7,7. Het was mijn eerste waarneming van R CrB van dit jaar, dus voor mijn gevoel is hij juist een stuk helderder dan mijn vorige waarnemingen :wink:

Toch wel leuk, direct weer een heldere ster naast de vergelijkingsster van 7,4 te zien! Dat was een tijd geleden. Het blijven interessante tijden voor de variabilist, met GK Per aan het pruttelen, en eergisteren ook twee blazars met een 5" refractor kunnen schatten (PKS 0716+71 en Markarian 421, beide op magnitude 12,9)!

Bovenaan Onderaan