iOptron CEG120EC2

RobRob

Donateur
Zoals eerder gemeld in het draadje over de OGEM/Trident heb ik ongeveeer 1,5 maand geleden na het cancellen van de bestelling van de OGEM mount bij Robtics de iOptron CEG120EC2 besteld. Waarom deze mount? Omdat na een kort onderzoek bleek dat deze (op papier) aan al mijn eisen en wensen qua prijs, minimale draadkracht, nauwkeurigheid, kabelmanagement en absolute encoders bovenaan het lijstje kwam te staan.

Daarnaast ben ik bij een collega astronoom wezen kijken naar de encoder-loze versie van deze mount om een indruk te krijgen van de bouwkwaliteit, werking en ervaringen (zowel in gebruik alsmede qua geboden after sales service door iOptron). Op het internet vond ik in de beginperiode wat discussies over kinderziektes van deze mount maar gedurende de laatste ja(a)r(en) waren deze grotendeels verstomd dus heb ik de knoop doorgehakt en de mount bij Robtics aanbetaald. Nu weer geduld hebben...

Dat betekende niet dat je helemaal niks kan doen natuurlijk. Er kan uiteraard het een en ander worden voorbereid zodat, als de mount binnenkomt, deze direct op de pier kan worden gemonteerd. In de manual van de iOptron is op pagina 15 een duidelijke blauwdruk weergegeven van de voet waarmee eenvoudig een adapterplaat voor de montering kan worden afgeleid. Mijn collega astronoom Nicolàs heeft even geholpen hier een 3D plaatjes voor te ontwerpen die past op de 6 gaten in mijn pier die vervolgens kon worden besteld bij 24hTailorSteel die de plaat op hun CNC snijder uiterst nauwkeurig uitsnijdt.

Knipsel.PNG
Na een ongeveer een weekje wachten, en het demonteren van de adapterplaat die eerder voor de OGEM/Trident was vervaardigd, arriveerde de nieuwe, vers uitgesneden adapterplaat. Keurig op maat vervaardigd uit 12mm staal. Met nog wat hulp van Nicolàs werden het benodigde M12 en M8 draad getapt in alle gaten zodat de plaat via zes M12 draadeinden op de pier te plaatsen is.

26f9a3b9-8bac-40ec-9682-a7c74e874f15.jpg
Vervolgens werd de plaat met thinner ontvet en met de, door mij geliefde Rust-Oleum spuitlak (die ik ook in mijn andere Corvette restauratie hobby veel gebruik) geprimed en vervolgens netjes zwart gespoten. Hierna kon de plaat met behulp van de zes M12 draadeinden en een zakje vol moeren en veerringen op de pier worden gemonteerd.

d6434958-17d4-4637-b323-3d4abe6a1553.jpg
Alles staat klaar, het sterrenhok staat weer vers in de verf, het dak loopt - letterlijk - op rolletjes, dus laat die iOptron mount nu maar komen!

Laatst bewerkt door een moderator:

Skyheerlen

Moderator
Ziet er puik uit! Zo’n mount verdient idd een vaste opstelling.

Wanneer ga je ‘m (volgens de voorspellingen) ontvangen?

RobRob

Donateur
Het is nog onduidelijk wanneer hij arriveert. Robtics kon hier ook geen duidelijkheid in geven. Het wereldwijde transport gaat momenteel heel moeizaam (en is ook erg kostbaar geworden). Mijn handen beginnen wel te jeuken om, na 2 jaar afwezigheid weer met de hobby aan de slag te kunnen gaan...

Yoda

Donateur
@RobRob :mooie zuil.Ik verwacht binnen 5 weken mijn vaste zuil van ASToptics bij Astromarket.Mag ik vragen wat jouw draagvermogen is van jouw zuil?
Deze vraag hoort hier misschien niet thuis maar zou je eventueel kunnen zeggen hoe je de zuil geplaatst hebt?
Ik ben al enkele weken aan het voorbereiden met de nodige informatie van het plaatsen van een vaste zuil,vandaar.
De Ioptron zal er alvast puik opstaan👍

RobRob

Donateur
Waarom heb je eigenlijk die EQ8 weg gedaan?
omdat:

1) Mark steeds overtuigende beloofde dat de OGEM/Trident echt binnen enkele weken zou worden geleverd (bijna 2 jaar geleden).
2) de EQ8 niet altijd trefzeker naar zijn home positie ging en ik daar niet tegen kan (ik wil daarop blind kunnen vertrouwen)...

RobRob

Donateur
@RobRob :mooie zuil.Ik verwacht binnen 5 weken mijn vaste zuil van ASToptics bij Astromarket.Mag ik vragen wat jouw draagvermogen is van jouw zuil?
Deze vraag hoort hier misschien niet thuis maar zou je eventueel kunnen zeggen hoe je de zuil geplaatst hebt?
Ik ben al enkele weken aan het voorbereiden met de nodige informatie van het plaatsen van een vaste zuil,vandaar.
De Ioptron zal er alvast puik opstaan👍
Ik heb hem niet gekocht (met specs) maar zelf ontworpen en ik schat in dat hij wel minimaal 200kg moet kunnen dragen (de zes M12 draadeinden schat ik als zwakste schakel in dezer)...

Daarnaast staat de zuil op een stuk beton van 60 x 60 x 60cm op een wit zandlaag; ons huis is ook niet geheid omdat we hier op zandgrond zitten (zeebodem) in Limmen (NH)...

• Leuk
Waarderingen: Yoda

BGS

Elementary
Hoi Rob, ik zou je willen aanraden om die plaat zo direct mogelijk op de zuil te monteren.
Ook al zijn het er 6 en zijn ze sterk, die M12 tapeinden bieden extra flexibiliteit en kans op oscillaties in dat systeem. het zou zonde zijn als zoiets simpels de beeldkwaliteit verminderd.
Hier wordt er ook over gesproken:

Het is overigens niet nodig om de montering waterpas te zetten. Zolang je kunt pooluitlijnen is alles helemaal perfect.

Schitterende montering trouwens.
Ik werk met het kleine broertje, de cem70 en ben daar heel tevreden mee!

RobRob

Donateur
Er zijn andere redenen om de setup te maken zoals deze nu is (dus niet alleen voor het waterpas afstellen van de adapterplaat):

- als je de adapterplaat direct op de pier last trekt deze door de hitte tijdens het lassen en de hierdoor gegenereerde spanningen die ontstaan na afkoeling gegarandeerd krom (was bij mij ook zo met de bovenplaat). Hierdoor loop je de kans dat je de montering ook krom trekt als je deze op de plaat monteert. Dat was voor mij de voornaamste reden om er toch zes M12 draadeinden tussen te zetten.

- daarnaast won ik met deze setup nog ong. 12 cm hoogte die ik goed kon gebruiken om de telescoop zo hoog mogelijk in mijn sterrenwacht te plaatsen (zodat het dag nog net dicht kan als de mount in de park-positie staat om met de telescopen zover mogelijk over de rand van het sterrenhok te kunnen kijken...

PS dank voor het delen van het filmpje, toch weer het een en ander geleerd!

BGS

Elementary
Om dat kromtrekken van de montering met monteren te voorkomen zou die eigenlijk eerst op drie punten gemonteerd moeten worden, met shims van 1 mm bijvoorbeeld en dan de vierde bevestiging uitvullen met shims of een verstelbare oplegging.

Drie montagepunten zijn niet overbepaald en trekt daarmee praktisch niet krom.
Vergelijk het maar met een driepoot en een vierpoot krukje op een at oneffen vloer.

Kan me goed voorstellen dat je wat hoogte extra kunt gebruiken trouwens.

Sieg

Rhea
Mooi werk (y)
Doch denk ik dat ikzelf voor kortere bouten had gekozen, ben je niet bang voor trillingen op deze lengte bouten ?

grts
Sieg

RobRob

Donateur
Mooi werk (y)
Doch denk ik dat ikzelf voor kortere bouten had gekozen, ben je niet bang voor trillingen op deze lengte bouten ?

grts
Sieg
Nog niet maar we gaan het meemaken. Mocht het een probleem worden kan ik ze altijd nog opvullen met extra moeren of alsnog inkorten....

hugo52

Mercurius
Het ziet er goed uit en van de 120 zal je veel plezeir hebben maar ik denk dat er toch nog iets aangepast moet worden
Mooi werk (y)
Ik denk ook dat dit anders moet. je gaat een super stabiele pier koppelen aan een zware mount en telescoop.
In het midden zal dan het zwakke punt blijven zitten.
Geef bv een een tik met een hamertje op de bovenste en onderste plaat, ik denk dat het geluid wat je hoort representatief zal zijn voor de stabilitieit.
Hier ben ik het mee eens korter en evt dikker.
Bij mijn opstelling (CEM60 met C11) op een zware pijp 16 cm en dikke grondplaat en zitten er geen bouten tussen, hij staat waterpas (laser waterpas).
En toch, als ik sterk uitvergroot dan zie je toch nog een klein zwiebeltje als je met hoge snelheid een correctie maakt.
Groet Hugo

Ik blijf me verwonderen waarom steeds als het over monteringen gaat dat waterpas staan aan de orde komt. Er worden voorzieningen getroffen die soms grote afbreuk doen aan de stabiliteit omdat te bereiken terwijl dat waterpas staan totaal geen item is. Want waarom moet er bij een montering wat dan ook waterpas staan. Zoals hier al eerder opgemerkt is dat totaal niet van belang. Het enigste waar het om gaat is dat de uuras naar de pool wijst en waarop of hoe de montering gemonteerd is van geen enkel belang.
De eis dat een montering op ( vrijwel) elke plaats op de wereld opgesteld kan worden zorgt er voor dat hoe de grondplaat ook staat de uuras op de pool kan worden gericht. Dus ook als die 10° uit het lood staat kan je nog steeds de uuras op de pool richten.
Ik ben het dan ook met BGS eens dat elke voorziening die daarvoor getroffen wordt een nadelige invloed heeft op de stabiliteit van de setup en dus beter achterwege kan blijven.
Dit Is hier al meerdere keren aan de orde geweest zoals hier

hugo52

Mercurius
Nou,,, toch is er een klein voordeel als hij waterpas is.
de CEM heeft een zero search, hoewel je die kan corrigeren in de setup, is het toch wel handig als hij redelijk goed staat.
De nodige correcties zijn dan klein.
Maar, inderdaad Jbrosens, ik ben het zeker met je eens dat dit niet zo precies hoeft.

Laatst bewerkt:

PaulVolman

Donateur
Wel of niet waterpas zetten van de grondplaat is vaker ter discussie gekomen, maar ook waterpas is niet waterpas. Verder maakt het voor het afstellen van de mount wel makkelijker als de plaat 'waterpas' staat. Dit heb ik zelf ook ondervonden. Wat voor @RobRob van belang is, is dat de montering zo hoog mogelijk komt om over de rand van de sterrenwacht te kunnen komen. Zeker als je verschillende telescopen hebt en niet iedere keer de zuid wilt afzagen op aanlassen. Ook ik heb hier mee te maken gehad en wil dat mijn telescoop zo hoog mogelijk onder het dak kan komen om in mijn situatie de zuidelijke hemel te kunnen waarnemen. Een paar centimeter hoger met de mount betekende voor mij net of ik wel of niet 1 maand per jaar Orion kan zie of niet ;-)

Voor @RobRob geldt dit ook hij wil zo hoog mogelijk komen en dan kun je ook gelijk de grondplaat waterpas zetten of dit nu nodig is of niet. Wat hij wel kan doe in eventueel tussen de tapeinden 1 of 2 platen zetten om de zaak wat stabieler te maken. Dat heeft bij mij ook geholpen. zie foto hieronder.

PaulDSC00713-small.jpg

BGS

Elementary
Nog (torsie)stijver, en ook makkelijk, is om er een plaat aan de zijkant tegenaan te schroeven.
Hoeft helemaal niet dik te zijn oom. 1 5 á 2 mm is voldoende. Wel goed vastschroeven.

Bovenaan Onderaan