Interessant stuk in The Guardian

Ik zie regelmatig van die satellieten door mijn beeldveld schieten, erg vind ik dat niet.
En lichtvervuiling door die satellieten snap ik niet , je ziet een klein stipje voorbij schieten, meer niet.

Ik denk dat het vooral subjectief is. Ik kan me best ergeren aan een enkele windturbine of een hoogspanningsmast in een verder ongerept gebied (zoals afgelopen winter in Noorwegen). Een compleet bos van de dingen hier in Nederland gaat me al minder op de koffie. Schijnbaar is mijn tolerantie flexibel. Dan is het verder ook nog een kwestie van de hoeveelheid: zo nu en dan een stipje is acceptabel voor mij, maar hele wolken van die stipjes waarvan sommige ook nog flink helder (ik denk aan Blue Walker), is wel wat anders. Hoe dan ook staat het op deze wijze, dus voor private winst, gebruiken van een gemeenschappelijke ruimte me tegen.

Ik zie regelmatig van die satellieten door mijn beeldveld schieten, erg vind ik dat niet.
En lichtvervuiling door die satellieten snap ik niet , je ziet een klein stipje voorbij schieten, meer niet.
Zowel amateur astrofotografen als professionele astronomen ondervinden geweldig veel hinder van satellieten. Mijn collegae van Rubin Observatory maken zich er erg veel zorgen over en ikzelf mede daarom ook.

Ook voor de ruimtevaart brengt de hoeveelheid satellieten risico's met zich mee. Hoe meer, hoe groter het gevaar op botsingen.

Ja dat geloof ik graag, ik merk ook wel dat je satellieten vaker voorbij ziet komen dan toen ik 8jaar geleden begon met regelmatig waarnemen.
Zelf heb ik er dus tot nu toe weinig last van, maar dat amateur astrofotografen en professionele astronomen dat wel hebben begrijp ik wel.
Dan maar hopen dat Musk niet te veel ''op hol'' slaat, al vrees ik dat zijn plannen wel in die richting gaan.

Dan maar hopen dat Musk niet te veel ''op hol'' slaat, al vrees ik dat zijn plannen wel in die richting gaan.
Het is al lang niet meer alleen Musk. Ook Samsung, Amazon, een aantal andere privé-partijen en nu zelfs ook de EU hebben plannen voor satellietconstellaties aangekondigd.

Zelfs Hubble heeft er al last van :(
Hubble zit op ongeveer 535 km en bv Starlink uiteindelijk op ongeveer 550 km.

Zelfs Hubble heeft er al last van :(
Hubble zit op ongeveer 535 km en bv Starlink uiteindelijk op ongeveer 550 km.
Dat wordt leuk dan als die Musk dinkitoys tzt aan het einde van hun leven, opnieuw de dampkring in... Kosmische sateliet kegel spel...

Terug
Bovenaan Onderaan