Ik ga het doen: OTA rebuild Orion 190mm f/5.3 Mak-Newt

Arlestron

Donateur
Weer een stapje verder. De adapter voor de Moonlite focusser geplaatst. In de eerste post de werkwijze uitgeschreven onder punt 3.

Image 2023-03-18 at 10.41.54.jpeg Image 2023-03-18 at 11.03.21.jpeg

De baffle randen ook aangestipt met schoolbord verf, dus dat is ook gedaan.

Arlestron

Donateur
Voor het bevestigen van de EAF in de adapter plaat 2 gaatjes geboord en schroefdraad in getapt. Het inkorten van de bevestiging doe ik zodra ik weet hoe hoog de focusser komt.

Image 2023-03-18 at 14.28.27.jpeg

Arlestron

Donateur
Ik zit met een dilemma. Het plan is om zowel visueel als fotografisch focus te bereiken (zonder verlengstukken in de focusser). Dat betekend dat ik met de huidige standaard verlengstukken van de focusser nog +- 2 cm omhoog moet. Dit natuurlijk om hangen / buigen zo veel mogelijk te voorkomen.

Is het het waard om dit op te lossen? Hoe ga ik dan de extra 2 cm bereiken? Of de focusser omlaag brengen en altijd de verlengadapter gebruiken?

WhatsApp Image 2023-03-18 at 11.32.20.jpeg

Skyheerlen

Moderator
Dat hangt helemaal af van de kwaliteit van de verlengstukken die je mogelijk gebruikt. Hangt dat door; heeft dat te veel speling?

Arlestron

Donateur
Ik heb nu een standaard 50mm extension tube van TS. Ik zat alleen meer aan de kant van de focusser te denken. Hoe verder je van de focusser af komt, hoe meer krachten er daar op komen te staan. De base is behoorlijk solide, dus ik dacht dat het beter zou zijn om daar te verlengen.

Skyheerlen

Moderator
Maar wat moet er nu? Normalitair moet je om te kunnen fotograferen, de focuser een heel eind indraaien tov visueel waarnemen. Heb je daarmee rekening gehouden?

Arlestron

Donateur
Zeker. Met de dslr moets ik inderdaad de verlenger verwijderen. Met de 294MC hoeft dat niet. het focus punt, visueel en fotografisch, ligt nu tussen de 13,5 en 15,6 cm. Ik heb dit na de laatste sessie gemeten op de maan en alle mogelijke combinaties getest inclusief de 5x barlow voor planeet opnames.

Skyheerlen

Moderator
Als de focuser 20mm naar buiten moet, zou ik ‘m 20mm hoger zetten.

Was het een gewone Newton, dan zou ik de vangspiegel en focuser 20mm verder van de hoofdspiegel af zetten, zodat het 100% verlicht deel, groter wordt, maar bij een Mak is dat niet verstandig.

Arlestron

Donateur
Ik ga is kijken of ik wat kan laten printen om de focusser hoger te krijgen.

Even terugkomen om het onderstaande:
Als je een los aluminium plaatje tussen de boutjes en de houde legt, en de boutjes spits maakt (punt wel centrisch), ben je die problemen kwijt. Putjes komen dan in dat plaatje, maar die zorgen ervoor dat het plaatje op z’n plaats blijft. Vangspiegel kun je wel roteren.

Ik zou er dus ook gewoon een ring tussen kunnen plaatsen?

Skyheerlen

Moderator
Vooropgesteld dat je dan nog in focus komt met alles.

Maar eigenlijk stel je nu een vraag die niet zonder meer te beantwoorden is. Hoe past de grootte vd vangspiegel binnen dit alles? Geen idee; we kennen de details van jouw specs niet.

En iets laten printen? Een stuk kunststof? Dat klinkt niet erg vertrouwenwekkend als het gaan om nul tilt (dat is toch wat je wil bereiken): hoe stijf is zo’n stuk kunststof als je er een zware (?) camera aan hangt.

En een andere vraag: als je alles zo ver van de buis gaat hangen, ga je een groter moment op de buis zetten. Wat gebeurt er dan; vervormt de buis dan misschien, zodat je tilt en de-collimatie-problemen krijgt?

Maw: je bent nu dingen aan het doen die je eigenlijk alleen dan kunt doen als je helemaal doorziet wat de gevolgen zijn van je handelen. En op afstand, met gebrek aan kennis van alle specs, is dat lastig te beoordelen.

Laatst bewerkt:

Arlestron

Donateur
Bedankt voor je antwoord en vragen @Skyheerlen. Dat zet me aan het denken. De quote hierboven ging over de vangspiegel en het rotatie probleem.

De oude focusser had merkbaar en zichtbaar tilt. De moonlite focusser is een stuk meer solide. Maar ik snap even iets niet. In feite veranderd er niks. Of ik plaats de focusser naar buiten, of ik gebruik een extension tube. Met een extension tube ga je meer momentum op de focusser zetten. Het eventueel vervormen van de buis (wat ik me haast niet voor kan stellen), zou ik dan nu ook al last van moeten hebben.

Als voetnoot. Als ik zie wat andere ATM'ers hier doen, ben ik inderdaad aan het "knutselen" en overzie ik misschien niet alles. Daarom ook blij dat ik mijn vragen hier kan stellen.

Welke info zou er dan nodig zijn om er wel wat zinnigs op te zeggen?

Skyheerlen

Moderator
Ok. Je vervangt oud door nieuw. Dan zou ik, in jouw situatie, een stijve spacer plaatsen.

Vervormen van de buis? Dat is niet heel veeemd; het komt vaker voor bij Newtons met een relatief slappe, dunwandige stalen buis.

Arlestron

Donateur
Weer een stapje verder. De spiegelhouder schoongemaakt van stof. Al het binnendraad "opgefrist" met een draadtapper. Er zat behoorlijk wat vettig vuil hier en daar. De oude kurkjes brokkelde wat dus vervangen en beter onder de spiegel klemmen geplaatst. Het oude filt wat rondom zat (4 lagen?) was versleten, plat en kaal. Dit ook vervangen met 2 laagjes velours wat ik over had. De spiegel past nu netjes en heeft nagenoeg geen speling meer heen en weer.

Image 2023-03-20 at 19.34.07.jpeg

Arlestron

Donateur
Weer wat vorderingen gemaakt. De spiegelhouder weer teruggeplaatst. Alle schroeven vervangen voor nieuwe met inbus. De oude waren maar van slechte kwaliteit.
Image 2023-03-24 at 14.52.34.jpeg Image 2023-03-24 at 14.52.35.jpeg

De hoofdspiegel schoon gemaakt. Hij is netjes opgedroogd. Er lijkt wel een "waas" o.i.d. achter te blijven. Dit was ook al te zien voor het schoonmaken. Is dat nog te verwijderen?
Voor: Image 2023-03-24 at 14.52.36.jpeg Na: Image 2023-03-24 at 14.52.39.jpeg

Het is maar moeilijk te zien. De waas:
Image 2023-03-24 at 14.52.38.jpeg

Op de achterkant van de spiegel staan een aantal markeringen. Weet iemand wat dit inhoudt? Heeft dat misschien te maken hoe de spiegel t.o.v. de correctorplaat moet staan?
Image 2023-03-24 at 14.52.37.jpeg

Arlestron

Donateur
Helaas kan je in een post maar maximaal 10 foto's invoegen. Ik kan de eerste post dus niet meer uitbreiden met foto's. Ik heb deze in tekst wel verder aangevuld.

Neo

Donateur
...of een nummer: 071

Je hebt vast wel het draadje op CN gezien waarin ook iemand zijn 190MN onder handen neemt en alles uitvoerig met foto's beschrijft.

---
edit: Het was niet op CN maar op stargazerslounge.com.

Laatst bewerkt:

Arlestron

Donateur
Dat "draadje" kende ik nog niet. Dank daarvoor. Ga ik morgen is even aandachtig doornemen. Wel er even doorheen gegaan, maar zag zo snel geen foto van de achterkant van de spiegel. Hij gaat wel een stukje verder. Goeie post!

Bovenaan Onderaan