Ik ga het doen: OTA rebuild Orion 190mm f/5.3 Mak-Newt

Arlestron

Donateur
Beste mensen, astroforummers, ATM'ers en mede astronomen,

Bijna de knoop doorgehakt. De spiegels en correctorplaat zijn redelijk vies. Ik wil deze dus gaan reinigen en van de gelegenheid gebruik maken overige verbeteringen te doen aan mijn setup. De rebuild van de montering https://www.astroforum.nl/threads/eq6-pro-rebuild.1471307/ ook lang over getwijfeld, maar nu alleen nog profijt van. Hier zie ik wat meer tegen op, dus eerst alles maar is op een rijtje zetten en de juiste adviezen inwinnen. Hiervoor vraag ik (wederom) jullie zeer gewaardeerde hulp. Zoals de rebuild van de mount wil ik dit maar 1 keer doen, zodat ik de komende 15 jaar weer vooruit kan. Alle tips/tricks en aanvullingen zijn dus welkom. Hieronder het todo / wensen / verberteringen / werk lijstje. Deze post word gaandeweg bijgewerkt.

1. Demontage (voltooid):

Voor het demonteren is het belangrijk de positie van de corrector en hoofdspiegel te bepalen. Ik heb dit gedaan door tape te plakken. Omdat tape los kan gaan het ook gedaan door op de telescoopbuis en de 2 uiteinde een markering te plaatsen met watervaste stift en een dun krasje.
Image 2023-03-11 at 19.08.17.jpeg

De demontage is daarna gemakkelijk. Losschroeven en in onderstaande volgorde gedemonteerd. De spiegel en correctorplaat zaten behoorlijk geklemd in de buis. Met een plastic wiggetje en een klein hamertje voorzichtig los getikt.
  • Correctorplaat
  • Hoofdspiegel
  • Vangspiegel
  • Focusser
2. Reinigen:

3. Verbeteringen / wensen:

• Nieuwe focusser
Plaatsen adapter voor de moonlite focusser die ik in dit draadje heb gereviseerd. Ik had gehoopt dat de oude gaten op de juiste plek zaten, maar helaas.
Bepalen nieuwe gaten door middel van een malletje die ik onderop de adapter heb geplakt. Met een stokje de gaatjes geprikt. Het malletje op de telescoopbuis geplaatst en de gaatjes afgetekend:
Image 2023-03-18 at 10.41.51.jpeg Image 2023-03-18 at 10.41.52.jpeg

Aan de onderkant van de adapter plakvelours geplakt voor een nette afdichting op de telescoopbuis. Later heb ik dit nog helemaal afgeplakt omdat ik het aan de binnenkant niet netjes uit vond zien.
Image 2023-03-18 at 10.41.53.jpeg

Als laatste de adapter bevestigd. Hier en daar nog wat afwerken. Maar hij zit.
Image 2023-03-18 at 10.41.54.jpeg Image 2023-03-18 at 11.03.21.jpeg
  • Nette montage ZWO EAF
  • Hoofdspiegel houder
    • Het kurk wat onder de spiegel zit vervangen en beter onder de spiegelklemmen geplaatst
    • Vilt vervangen. Hierdoor kan de spiegel niet meer heen en weer.
    • Al het binnendraad "opgefrist" met een draadtapper

• Flocken / verven OTA
Na het openhalen van de buis was goed zichtbaar dat langs de baffles openingen zaten. Hoe dit precies is gekomen is mij een raadsel, misschien vanaf de fabriek al. Het eerste idee was om de randen dicht te kitten om vervolgens met schoolbordverf weer zwart te maken. Echter gaf de verf te veel lichtreflectie, waardoor besloten aan de binnenkant plakvelours aan te brengen.

Probleem baffles en eerste oplossing:

Image 2023-03-12 at 10.25.08.jpeg Image 2023-03-15 at 12.16.56.jpeg Image 2023-03-15 at 16.06.09.jpeg

Het plakvelours in stroken van ongeveer 10 cm geknipt en tussen de baffles geplakt. Hierbij heb ik tegen de baffles aan het velours ingeknipt om zo netjes rond tegen de baffles aan te plakken. De eerste strook heb ik langs de lasnaad aan de binnenkant gelegd, zodat deze zo recht mogelijk ligt. Het spul is makkelijk te verwerken en zit niet direct vast. Even loshalen en goed plakken is dus geen probleem. De opstaande randen heb ik met een schaartje terug geknipt rond de baffles. Met een (oude) soldeerbout de baffle randen afgewerkt (pluisjes en niet niet goed geknipte stukjes). 2 rolletjes van de Hornbach waren voldoende.

Image 2023-03-17 at 13.23.03.jpeg
Door het knippen dan het velours langs de baffle randen was het metaal wat bloot komen te liggen. Dit is aangestipt met wat schoolbordverf.
  • Herstelen kantelvijsjes. Het probleem herstellen wat Sixela in deze post beschrijft.
    • Nog geen idee hoe dit aan te pakken en/of te verbeteren.
    • Hoe bescherm ik de vangspiegel tijdens de werkzaamheden?
  • In focus zowel fotografisch als visueel, zonder verlenghulpen.
    • Adapterset voor de moonlite focusser is onderweg.
    • Dit moet te behalen zijn. Het focuspunt ligt tussen de 13,5 en 15,6 cm.
  • Nagenoeg perfecte collimatie behalen en behouden.
  • Setup weer in balans.
    • Onderzoek mogelijkheden verlichten OTA. Ik zie hier nog geen mogelijkheden voor, maar misschien dat er ideeën zijn?
    • Verlengen shaft of verzwaren met extra gewicht?
  • Tips voor overige verbeteringen meer dan welkom.
4. Montage:

De belangrijkste stap van alles, de boel weer in elkaar. Hoe zorg ik ervoor dat ik geen andere problemen introduceer door een onjuiste montage?
  • Focusser
  • Vangspiegel
  • Correctorplaat
  • Hoofdspiegel

Hopend op een succesvol projectje,

Chris

Laatst bewerkt:
Over die vangspiegelcollimatie: als de collimatieboutjes met een vlak uiteinde tegen de vangspiegelhouder drukken, krijg je het probleem dat je in dat andere topic beschreef.

Als je een los aluminium plaatje tussen de boutjes en de houde legt, en de boutjes spits maakt (punt wel centrisch), ben je die problemen kwijt. Putjes komen dan in dat plaatje, maar die zorgen ervoor dat het plaatje op z’n plaats blijft. Vangspiegel kun je wel roteren.

Ik heb dit al jaaaren op mijn 13” zo, en het werkt nog steeds perfect.

Ik heb ook deze kijker, waar ik overigens enorm blij mee ben, het presteert (optisch) fantastisch! Toch denk ik ook dat er hier en daar (mechanisch) iets beter kan ;)
Ik ga je verhaal daarom graag volgen.

Ik denk dat de tube behoorlijk goed gebaffeld is en daar niet heel veel beter aan kan. Eventueel iets tegenover de focus buis nog wat donkerder maken.
Gewicht weghalen is wat lastig, de buis is vrij dikwandig aluminium en de hoofdspiegel & meniscus corrector zijn zware elementen. De meniscushouder en hoofdspiegelcel zouden evt iets lichter kunnen, wellicht 1 kg in totaal kan er af, mits je echt een nieuwe constructie ontwerpt en freest.
Zo heb ik wel een ontwerp gemaakt voor een hoofdspiegelcel, maar heb nu geen toegang meer tot een cnc freesbank.
Wellicht interessant om eens samen wat te (laten) maken?

Ik gebruik mijn setup uitsluitend fotografisch, heb de buitenkant dubbel geisoleerd met radiatorfolie en gebruik een verwarmde dauwkap, die mooi donker gevilt is aan de binnenkant. Achteraan heb ik een 80 mm ventilator geplaatst, met daar overheen een stof filter. Deze blaast lucht de buis in om zodoende de binnenkant iets vlotter te laten afkoelen.

Wellicht interessant om eens samen wat te (laten) maken?
Het was niet mijn bedoeling om ze ver te gaan. Als ik mij niet vergis zijn de hoofdspiegel en de corrector op elkaar afgesteld, roterend. Maar als daar andere ideeën over zijn wil ik het misschien overwegen. Ben wel benieuwd naar je ontwerp.

Baader Optical Wonder is perfect. Maar wel eerst de stof (met korreltjes zand!) wegdoen voordat je de corrector schoonwrijft.

Ik zou dat denaturisatie additief niet graag over mijn telescoop hebben.
Eigenlijk is IPA (isopropylalcohol) de betere keuze.
Let op dat ze beide behoorlijk hygroscopisch zijn en naar verloop van tijd water gaan bevatten. Dat verdampt dan minder goed en zou evt droogsporen kunnen achterlaten?
Zelf zou ik steeds hele kleine beetjes ipa kopen, dan heb je altijd verse.

Het zal allemaal wel meevallen hoeveel invloed dat heeft, maar als je de keuze hebt...

Ook als het verdund wordt toegepast? Kan het verder kwaad? Ik heb hier nu een fles van en wilde het eigenlijk proberen.

Mijn eerste linkje was dus eigen lijk het juiste "Isopropanol - Isopropyl - Alcohol - IPA - 99,9%"

Ja goeie. Bij gebrek aan beter denk ik. Bedankt in ieder geval voor de waarschuwingen. Maandag op pad voor wat beters.

Het demonteren is begonnen. Om de positie van de spiegel en de corrector te bepalen de tape methodegebruikt. Omdat ik toch bang was het tape te verliezen met watervaste stift en een kleine kras ook nog "afgetekend":
Image 2023-03-11 at 19.08.17.jpeg

De spiegels vielen mee qua vuil. De hoofdspiegel laat met een waas zien:
Image 2023-03-11 at 18.57.38.jpegImage 2023-03-11 at 18.57.39.jpeg

De correctorplaat is er erger aan toe. Vettig en vuil zowel binnen als buiten.
Image 2023-03-11 at 18.57.40.jpeg

Vangspiegelhouder en collimatieboutjes:
Image 2023-03-11 at 18.57.42.jpegImage 2023-03-11 at 18.57.41.jpeg

Wat me opviel is dat de hoofspiegel wel erg los zit. Ik heb hier een filmpje van gemaakt, maar ik kan deze niet toevoegen. Een zip kan ik wel uploaden, maar niet in het bericht plaatsen. Ik kon de spiegel ook roteren, dat lijkt me niet de bedoeling?

Edit: Niet afbeeldingen worden dus automatisch in het bericht geplaatst. Zip van de video:

Bijlagen

• Video 2023-03-11 at 18.57.38.zip
    2,3 MB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Inderdaad, de spiegel mag wel een beetje 'vast' zitten. Maar een klein beetje.
Bij mijn telescoop wzaten de drie kurken opleggingen niet precies onder de 'rubber klemming', maar bijna er tussenin. Dat veroorzaakt dan 'trefoil' een soort astigmatisme, maar drievoudig.
Door de (kurken) opleggingen te verplaatsen naar precies onder de rubber klem 'vingers' is dat effect gereduceert / weggenomen.

Ook heb ik bij mijn telescoop die 'vingers' wat ingekort, zodat ze nét over het oppervlak vallen. Zeg 1 mm ipv 3 á 4 mm.
Dat reduceert dan weer het drievoudige diffractiepatroon op heldere sterren / met lange integratietijden.

Het zijn maar minimale details, maar ik zie ze terug en vind het daarom de moeite om ze te corrigeren :)

Ik zal de spiegel is uit de houder halen en bekijken. Hoe zorg ik er voor dat ik de spiegel weer op de juiste plek terugplaats? Markeren op de zijkant?

Hier staat:
"Markeer EXACT hoe de plaat ten opzichte van de buis is geplaatst. ... De plaat is namelijk gecollimeerd ten opzichte van de hoofdspiegel!!! "

Of geldt dit alleen voor de corrector?

Inderdaad, de spiegel mag wel een beetje 'vast' zitten. Maar een klein beetje.

Ik ken de exacte constructie van deze telescoop niet, maar een spiegel mag nooit geklemd zitten. De klemmen aan de voorkant mogen een spiegel niet aanraken; er moet lucht tussen zitten.

Ik zal de spiegel is uit de houder halen en bekijken. Hoe zorg ik er voor dat ik de spiegel weer op de juiste plek terugplaats? Markeren op de zijkant?

Hier staat:
"Markeer EXACT hoe de plaat ten opzichte van de buis is geplaatst. ... De plaat is namelijk gecollimeerd ten opzichte van de hoofdspiegel!!! "

Of geldt dit alleen voor de corrector?

Dit geldt voor een Schmidt Cassegrain. En het gaat dan niet om de tilt, maar om de rotatie van die drie componenten tov elkaar.

Hoe dat zit bij een Mak, weet ik niet, maar ik zou zelf dat bij deze telescoop ook doen. In het slechtste geval had het niets uitgemaakt, maar het kost je niets, dus waarom zou je het niet doen?

Check. Ik vraag me overigens af hoeveel de hoofdspiegel in de loop der jaren is gaan roteren met op en af bouwen. Bij het afbouwen had ik al het idee dat ik af en toe iets hoorde met het verplaatsen en opbergen van de OTA. Het heen en weer schuiven van de hoofdspiegel lijkt me ook niet oke. Kan ik dat met bijvoorbeeld viltjes wat meer klemmen?

Terug
Bovenaan Onderaan