Iemand bekend met dit probleem, Mars-C II player one.

nmaharts

sky-stalker
Wie o wie kan mij als verwoekerd atro amateur helpen ???
Sinds kort een upgrade gedaan van meade 8inch naar meade 10 inch en gelijk een player one camera erbij.

Video opnames gemaakt van Saturnus met een svbony 305 en mars-C II camera, meade 10inch en 2x barlow.
Valt mij op dat de beelden van de svbony camera er redelijk goed uiziet, zie ringen om Saturnus.
Beelden van de mars-C camera niet zo.
2x voorgaande sessies hetzelfde, dus hulp vragen op het forum.
Beide video`s zijn gemaakt in shapcap.
Video`s zijn gestackt in autostakkert en een snelle bewerking in registax gedaan.
Wat opvalt beelden van de svbony camera in registax bij de RGB align na de estemate de kleuren rgb precies op mekaar vallen en bij de mars c niet.
Wie o wie kan me adviseren, hieronder wat foto`s toegevoegd en ook de opname txt files.

Bijlagen

• mars c camera 2.jpg
    mars c camera 2.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 19
  • mars c camera registax 2.jpg
    mars c camera registax 2.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 18
  • svbony 305 2.jpg
    svbony 305 2.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 18
  • svbony 305 registax 2.jpg
    svbony 305 registax 2.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 18
  • 00_53_09.CameraSettings svbony.txt
    935 bytes · Weergaven: 6

nmaharts

sky-stalker
hier de opname txt file van de mars c.

Bijlagen

• 01_56_17.CameraSettings mars c.txt
    973 bytes · Weergaven: 7
HALLO,
kan je iets meer vertellen over je image train. bvb heb je een uv ir cut filter gebruikt voor de mars c II.
De mars CII heeft een imx 462 aan boord , deze is zeer gevoelig in IR zeker boven de 800nm. ZonderUV-IR cut geeft dit ontscherpe resultaten.
Maar met een 850nm pass filter zou je mooie IR opnames van de planeten kunnen maken.
Je svbony heeft een imx290 die is daar minder gevoelig en als ik het goed heb houdt het raampje voor de chip licht boven 650nm tegen.

nmaharts

sky-stalker
@[email protected] , bedankt voor uw reactie, bij gevoegd wat foto`s van het filmpje in pipp laten bewerken in gesplitste rgb.
De mars camera open gemaakt en zag dat het ronde bescherm glaasje niet meer recht voor de sensor zat, waarschijnlijk met transport uit china verschoven.
Op de foto is rood goed, groen niet zo en blauw ook niet zo goed, hopelijk doordat het glaasje weer goed is dat het nu goed is anders een UR-IR cut filter aanschaven.
Nogmaals bedankt voor uw reactie,
Martin.

Bijlagen

• 20220721_201516.jpg
    20220721_201516.jpg
    975,7 KB · Weergaven: 5
  • rood.jpg
    rood.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 3
  • groen.jpg
    groen.jpg
    106,5 KB · Weergaven: 5
  • blauw.jpg
    blauw.jpg
    102,3 KB · Weergaven: 5
Heb mij een mars c besteld om vooral in IR en Jupiter in de CH4(900 nm) band te fotograferen.
Is goed om weten om dat 'glaasje' te controleren maar pas op dat je geen stofjes op de chip krijgt dat geeft zwarte plekken om je opnames; ik kan er van meespreken.(zie bijlage)
Als je met een OSC cam rgb opnames maakt is een uv ir cut filter onontbeerlijk zonder ga je altijd vervuiling hebben van uv en ir en krijg je die opnames niet goed.
Rood zal altijd wat beter zijn dan groen en blauw. Hoe groter de golflengte hoe minder last van de atmosfeer . Maar wel iets minder resolutie.
De planeten staan momenteel nog laag aan de hemel, zeker Saturnus. De atmosferische dispersie zorgt ervoor dat je R, G en B beeld opschuiven tov elkaar.
De opname kanalen splitsen en achteraf manueel terug samenvoegen ( met eventuele histogram correcties) is een beter idee dan te vertrouwen op de functie in RegiStax.
Heb wel een foutje gemaakt jouw mars c II is de imx662 en niet de imx462. In bijlage ook de QE-curves van de twee cam's. daar zie je goed dat de pixels (rgb) gevoelig zijn voor het IR.
De ghost op je blauw beeld is waarschijnlijk het IR beeld dat door de atm disp is opgeschoven.
Om die dispersie op voorhand sterk te verminderen wordt een ADC gebruikt. Een eventuele volgende stap als je verder wil met planeten fotografie.
Walter

Bijlagen

• jup.jpg
    jup.jpg
    16,6 KB · Weergaven: 8
  • IMX662-QE.jpg
    IMX662-QE.jpg
    161,4 KB · Weergaven: 8
  • Mars-C-IMX462-QE.jpg
    Mars-C-IMX462-QE.jpg
    28,1 KB · Weergaven: 8
De ghost op je blauw beeld is waarschijnlijk het IR beeld dat door de atm disp is opgeschoven.
Oeps, dat moet andersom vermits de dispersie blauw boven plaatst. Dus die ghost is je echt blauw beeld en heldere onderste deel is het IR beeld dat zo helder is omdat de IR gevoeligheid zo hoog is.natuurlijk zit er ook veel IR in je groen en rood kanaal maar door de kleinere dispersie hoek zie dit niet duidelijk maar het maakt de beelden wel onscherp. Niet twijfelen en een uv-ir cut filter aanschaffen voor je kleuren opnames.

Mooie eerste vind ik.
Er valt me wel een oranje lijn op over heel Jupiter (door de rode vlek denk ik) die niet parallel is met de wolkenbanden, dat is raar.
Heb gezien dat je een oproep hebt gedaan ivm met bewerking.
Ik ga je filmpjes zeker eens bekijken, vraag me af van waar die lijn komt.
Zijn de camera instellingen dezelfde als bij je eerste opnames (dewelke je gedeeld hebt).
Die belichtingstijd van 300.0 ms is veel te lang, maar 3 beeldjes per sec(fps)
Ik zou je willen aanraden om een ROI in te stellen van bvb 640x480 of zo, dan de gain in te stellen(bvb:240 om de read noise tot 1e te beperken), hieraan je belichtingstijd aanpassen om zo een fps van 100 of meer te halen.
Door de kleine ROI beperk je ook de grootte van je file.
Verder voor Jupiter, maak verschillende filmpjes van 45sec. Pakweg 5 of 10 zoiets. Saturnus mag wat langer eventueel.
Ook heb je voor de combinatie van de cam en je kijker geen barlow nodig, je sampling is ok zonder barlow.
Daarna bewerken: bvb stacken met AS3, ( in PIPP voorsorteren indien nodig), registax wavelets en nu (misschien nieuw voor je) WINJUPOS om de verschillende stacks te deroteren en samen te voegen. Met dat resultaat kan je naar Photoshop voor verdere bewerking.
In principe kan je uit 1 filmpje al een resultaat halen, door meerdere te deroteren zal het geheel oppervlak beter worden.
Waarom de instellingen en opname tijden, dit alles om de atmosferische invloeden te omzeilen, en te verhinderen dat de rotatie van Jupiter het oplossend vermogen van je kijker beinvloed.
Maar hoe dan ook een goede seeing zal altijd een beter resultaat leveren.

Bovenaan Onderaan