IC10 in Grandpré (12-13 september 2021) en Medendorf (8-10 oktober 2021)

Skyheerlen

Moderator
Zo. Na mijn eerste astrofotografie-avonturen heb ik weer veel geleerd tijdens die paar dagen (11-13 september 2021) in Grandpré. De belangrijkste: als ik met 0.7 reducer wil fotograferen, moet ik 'm niet vergeten ertussen te zetten (ahum). Anyhow - in de nacht van 12 op 13 september heb ik 46 lights en 7 darks succesvol geschoten, elk 4 minuten belicht en als RAW opgeslagen. Onderwerp was IC10, een dwerg in de Locale Groep.

Volgen ging over het algemeen goed, met afwijkingen tot 0.4" per as, met soms uitschieters tot 2"-3" in DEC, m.n. toen de telescoop richting zenith gericht werd (deze opnamen heb ik dus niet gebruikt). Het lijkt erop dat de instelling vd autoguider aanpassingen behoeft om minder agressief te reageren; hier moet ik dieper induiken. Zie schermafdruk autoguider; blauwe grafiek is de DEC.

4B0702AE-8D81-474E-87B7-C301B1106114.jpeg

De foto laat de opstelling nog zonder reducer zien. De C8 Edge HD is geïsoleerd met een Decathlon yogamatje om de dauwregelaar lager te kunnen zetten en de accu te sparen. Om dezelfde reden zit er een zweetbandje om het dauwlint vd volgkijker (Decathlon vaart wel bij astrofotografie).

Voor het juist richten gebruikte ik Precision GOTO van de Celestron CGE en controle via de 60mm zoeker.

Geen Bias of Flats gemaakt.

De YouTube-video van Sterren kijken in de stad heeft me goed op weg geholpen.

IMG_1483.jpeg

De gegevens:
  • Datum: 12/13 september 2021
  • Weer: helder (SQM >21), af en toe overtrekkende sluierbewolking
  • Object: dwerggalaxy IC10 in Cassiopeia
  • Telescoop: Celestron C8 Edge HD
  • Reducer: 0.7 Celestron (specifiek voor de C8 Edge HD)
  • Camera: Pentax K3 DSLR
  • ISO-waarde: 800
  • Opgeslagen format: PEF (Pentax RAWs)
  • Scherpstelling: Bathinov; hoofdspiegel geblokkeerd na scherpstelling
  • Montering: Celestron CGE
  • Pooluitlijning: dmv routine 'Polar Alignment' Celestron CGE via 2 iteraties
  • Afwijking pooluitlijning azimuth: 7'55"
  • Afwijking pooluitlijning altitude: 3'19"
  • Volgkijker: Artesky 70mm f400mm achromaat
  • Autoguider: Lacerta MGEN 3
  • Lights: 46 geslaagd; 6 mislukt (volgfouten); 240 seconden belicht
  • Darks: 7; 240 seconden belicht
  • Stapeling: DSS; 80%vd lights gebruikt
  • Bewerking: GIMP
  • Getoonde opname: crop

Ben ik tevreden? Nee, natuurlijk niet. Gaarne commentaar; ik moet nog veel leren. Als ik nog wat meer pruts met GIMP, wordt het wss beter.

Bewerking 2.png

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Ik heb vanavond wat gespeeld met GIMP, en vijf of zes versies gemaakt. Misschien is deze de beste. Wat ik in ieder geval meen te zien:
  • Uitgebrande sterren;
  • Ruis - geen idee wat er aan te doen is

Bewerking 5 crop.png

Skyheerlen

Moderator
Ik heb even vergeleken met de relevante opnamen in de ‘An Atlas of the Local Group Galaxies’ van Hodge, en er zijn idd drie of vier donkere nevels te zien, plus een groot aantal OB-associaties, en nog andere details. Ik zal het uitwerken.

Laatst bewerkt:

Maart

Quaoar
Wellicht interessant om eens de tutorial van Martin te volgen:

In de tweede helft maakt hij gebruik van Siril wat echt een uitkomst kan zijn voor beginners. Met een paar simpele handelingen zal het je hoogst waarschijnlijk een beter resultaat geven.

Skyheerlen

Moderator
Ah, geweldig! Dank! Ga ik vanavond meteen doorspitten.

(Als ik niet toch besluit aan de draaibank te gaan staan om onderdelen voor de 30” te maken - dat project loopt parallel door.)

Skyheerlen

Moderator
Daar zit wél een massa detail in seg!

Naar aanleiding daarvan heb ik de kaarten in de 'An Atlas of Local Group of Galaxies' doorgeworsteld en het volgende vastgesteld:
  • Alle donkere nevels (vier stuks) zijn zichtbaar (aangeduid met een 'D' met volgnummer);
  • Alle OB-associaties (13 stuks) zijn zichtbaar (aangeduid met 'A' met een volgnummer);
  • Geen van de HII-gebieden zijn zichtbaar (mijn camera is blijkbaar niet roodgevoelig genoeg);
  • Geen van de variabelen zijn zichtbaar (niet diep genoeg gekomen).
Toch een mooi resultaat!

Details IC10.jpg

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Overigens vind ik deze bewerking nog wat mooier dan die van afgelopen woensdag. Deze bouwt voort op eerdere bewerkingen; ik moet nog bekijken wat ik aan de ruis kan doen.

Bewerking 6 crop.png

svdwal

Sander - Moderator
Prima foto toch? De sterren zijn erg rond, en je ziet enorm veel details in het stelsel.

Ik denk dat 7 darks te weinig is, of te veel. Als darks goed helpen dan zijn 7 darks te weinig. Je wilt dan zeker zoveel darks als lights hebben, en liever nog veel meer, omdat dan de gemiddelde donkerstroom veel nauwkeuriger geschat kan worden. De complicatie is dat de temperatuur van de darks dan gelijk moet zijn aan die van de lights en dat is lastig te regelen bij dit soort camera's. Je moet minimaal de temperatuur van de chip weten.

Als darks niet goed helpen, omdat de camera al een compensatiesysteem voor eliminatie van de donkerstroom heeft, dan hebben darks erg weinig zijn, omdat ze nauwelijks nog iets te compenseren hebben.

Bij zwakke objecten zie je altijd relatief een sterkere ruis dan bij heldere objecten. Stel dat je 100 fotonen hebt vastgelegd, dan is de standaard deviatie 10 fotonen, en dat is een fout van 10%. Bij 10.000 fotonen is de standaard deviatie 100 fotonen, maar 1%. Een zwak beeld is dus van zichzelf veel ruisiger.

Ikzelf zou het laten zitten, maar je kan eens kijken of Gimp iets met een gaussian blur heeft.

Je zou ook eens kunnen kijken of je de sterkleuren terug kan krijgen. Dan zouden de OB associaties wat blauwer moeten worden, en misschien heeft IC10 ook wel rode hyperreuzen.

Edit: flats zullen iets helpen tegen ruis, omdat ze gevoeligheidsverschillen tussen de pixels onderling corrigeren. Ik denk niet dat dat verschil even groot is als de Poisson noise. Het beeld zou iets minder ruisig worden, maar niet heel veel minder.

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Txs, Sander.

Ik heb wat gespeeld met Gaussian Blur in GIMP, en merk dat je daarmee voorzichtig moet zijn. Het is zoeken naar de juiste balans: minder ruis betekent ook vervaging van details. Lastig. Maar dit is mss het beste resultaat.

Bewerking 6 GAUSS.png

De ruisonderdrukking vd K3 had ik uitgeschakeld, dus had het zin darks te schieten. De volgende keer schiet ik er veel meer. Benieuwd naar dat resultaat.

Skyheerlen

Moderator
Zo. Naar Snowview Lodge, Medendorf, 8 t/m 10 oktober 2021, in het kader van Deepieweekend XVIII van Volkssterrenwacht Urania. Ik mocht mee, nadat er een plaatsje vrij kwam. Naast visueel waarnemen (verslag volgt), ben ik weer veder gegaan met het fotograferen van IC10 met eerder genoemde opstelling.

Uiteindelijk resultaat:
  • Van 46 lights naar 130 lights;
  • Van 9 darks naar 25 darks
Wat heb ik nog meer geleerd:
De spiegelblokkering moet ik echt goed vastdraaien; 26 lights mislukten door spiegelkanteling na een meridiaanflip;
Als ik de proportionele factor in de Lacerta MGEN-3 voor de dec-as van 0.7 verlaag naar 0.4, is het hunten in de speling van de Dec-aandrijving weg en is het volgresultaat veel beter.

Anyhow - snel-en-slordig (paar uur geleden thuisgekomen), alles (resultaten van Medendorf afgelopen weekend en Grandpre midden september) gestacked in DSS en bewerkt in Gimp, en het resultaat is een stuk beter, zeker ten aanzien van kleur, ruis en detail/oplossend vermogen. Maar ik ga zeker nog wat veder prutsen.

7. Crop 3, niveau's, curves, kleurbalans.png

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Nog even wat verder bijgesneden om wat verder in te zoomen. (Maar nou is de achtergrond wel een beetje lelijk bruin. Werk aan de winkel.)

7A. Crop 4, niveau's, curves, kleurbalans.png

• Leuk
Waarderingen: Sieg

Skyheerlen

Moderator
Zo, beter. Rood in de achtergrond is weg, via Gimp.

8. Crop 3, niveau's, curves 2, kleurbalans.png

Het interessante is dus dat heel veel meer data (520 ipv 184 minuten) er niet toe leidt dat er heel veel zwakkere delen vastgelegd worden, maar dat de hoeveelheid ruis enorm vermindert en de sterren kleiner worden. Het lijkt er dus op dat er met een bepaalde telescoop snel een maximum bereikt wordt qua helderheid (zwakheid?) van te fotograferen delen.

Wat ook opvalt: de (rode) HII-gebieden zijn als zodanig niet zichtbaar op deze opname. Mijn DSLR is blijkbaar nauwelijks gevoelig voor dit rood.

Laatst bewerkt:

svdwal

Sander - Moderator
Het is eerder dat de zwakste delen niet boven de ruisdrempel uitkomen.

Langer belichten geeft meer fotonen van een zwakker deel, en een nauwkeuriger schatting van de achtergrond. Die daardoor beter af te trekken is.

Dat werkt totdat de shotnoise niet meer de limiterende factor is. Een andere factor kan bv de vlakheid van de flats zijn, of de thermische ruis van je camera, of de aannames die in de background calibration zitten, of de scatter in de correctielenzen, of tich andere factoren.

Skyheerlen

Moderator
Txs Sander.

Thermische ruis ... ik heb ooit eens gemeten aan de temperatuur van het display van de Pentax K-10D. Nadat ik een ventilator erop gezet had, daalde die temperatuur met 10 graden. Ik weet, dat is niet de temperatuur vd chip, maar heeft mss (?) wel invloed. Op mij allsky-opstelling (zelfde camera) zit sindsdien een ventilator die tegen de camera blaast. Waarschijnlijk komt hier de beperking van een standaard-DSLR om de hoek kijken.

Ja, en flats ... die heb ik niet. Flats maken en gebruiken wordt de volgende stap.

svdwal

Sander - Moderator
Je moet voor de lol eens kijken hoe de Dragonfly verwerkingspijplijn eruit ziet. Die doet van alles, en dan halen ze een surface brightness van mag 30 per boogseconde.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
heel veel meer data (520 ipv 184 minuten) er niet toe leidt dat er heel veel zwakkere delen vastgelegd worden, maar dat de hoeveelheid ruis enorm vermindert
Die twee zijn aan elkaar gelinkt: omdat je veel minder ruis hebt kun je het zwartpunt anders instellen (dus: 'meer stretchen') en daardoor kun je de zwakke delen er net uit trekken zonder dat je enkel ruis in de achtergrond gaat tonen.

Maar het werkt uiteraard nog beter (lees: sneller ten opzichte van de totale belichtingstijd) als er minder ruis is. 't Is niet voor niets dat gekoelde camera's bestaan ;-).

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan