IC 5070 in Cygnus

Dag allemaal
De bekende pelikaan nevel in het sterrenbeeld Cycnus. Het zijn subs van 4 x 300 sec en 9 x 600 sec , eerst gestapeld met APP en daarna de 2 opnames wederom gestapeld met APP, bewerkt in zowel APP en PS. Geen darks en flats. De gebruikte telescope is de TS 115 mm F7 Photoline triplet met flatner, Optolong L-exstreme en de asi 2600mc in combinatie met de Asiar Pro en Losmandy G11 .
Mvg Peter

Bijlagen

• IC_5070_11_JUNI_2021.jpg
    IC_5070_11_JUNI_2021.jpg
    978,7 KB · Weergaven: 53
Ik denk dat de foto er beter uitkomt als je alle opnamen ineens verwerkt in APP in plaats van eerst 2 stacks maken en die vervolgens nog een stapelen. APP is prima in staat om de kwaliteit van iedere afzonderlijke foto te beoordelen op basis van de signaal-ruisverhouding en andere zaken zoals FWHM, excentriciteit e.d.

Rigel 4

Donateur
Beste Peter, we kennen al een poosje, ooit heb je een 130 mm APO van Ad Matthijs gekocht, ik weet het nog goed, het was een oranje 4 lenzig systeem, die had je nooit mogen verkopen. En de opname zelf: De ZWO ASI 2600 is een dure camera, en ook een dijk van een camera, ik vind het jammer dat de opname bedorven is door een foutieve afwerking. Ik weet het, de camera is nog nieuw voor jou maar je kunt er belangrijk meer uithalen. Bij de volgende gelegenheid zou ik 20 opnamen van 30 seconden maken met een gain van hoogstens 100 a 110 en wat dark frames, bias frames en wellicht ook flat field opnamen maken en dan stapelen in Deep Sky Stacker. Ik weet zeker dat hij beter uit de verf komt. Wellicht kun je de huidige frames nog stapelen in DSS en kijken hoe hij uit de bus komt. Zie mijn opname van IC 5067 in het topic een nachtje met de Epsilon 180 ED, wel een verschil, vind je niet?

Corne

Neptunus
Aan de scherpte ligt t niet aan, die is top. Persoonlijk zou ik proberen die groene zweem om te zetten naar meer blauw en dan het blauwe (en groene) kanaal wat zwakker maken Om het fletse weg te werken. Ben benieuwd hoe het er dan uit ziet!

Beste Peter, we kennen al een poosje, ooit heb je een 130 mm APO van Ad Matthijs gekocht, ik weet het nog goed, het was een oranje 4 lenzig systeem, die had je nooit mogen verkopen. En de opname zelf: De ZWO ASI 2600 is een dure camera, en ook een dijk van een camera, ik vind het jammer dat de opname bedorven is door een foutieve afwerking. Ik weet het, de camera is nog nieuw voor jou maar je kunt er belangrijk meer uithalen. Bij de volgende gelegenheid zou ik 20 opnamen van 30 seconden maken met een gain van hoogstens 100 a 110 en wat dark frames, bias frames en wellicht ook flat field opnamen maken en dan stapelen in Deep Sky Stacker. Ik weet zeker dat hij beter uit de verf komt. Wellicht kun je de huidige frames nog stapelen in DSS en kijken hoe hij uit de bus komt. Zie mijn opname van IC 5067 in het topic een nachtje met de Epsilon 180 ED, wel een verschil, vind je niet?
Dag Hans, 1 die Astrea 130 mm was zo zwaar met z'n 4 lenzen dat de scope niet te balanceren was en ik moest er een klomp ijzer bij de focuser doen om het in balans te krijgen en jouw kennende zou jij de Astrea zeer snel verkocht hebben want je had dat ook niet genomen/gewild. 2 aanstaande zaterdag op zondag geven ze weer helder weer op en zal subs maken welk jij aangeeft. 3 is zeker een mooie opname vd 5070.

Aan de scherpte ligt t niet aan, die is top. Persoonlijk zou ik proberen die groene zweem om te zetten naar meer blauw en dan het blauwe (en groene) kanaal wat zwakker maken Om het fletse weg te werken. Ben benieuwd hoe het er dan uit ziet!
Zal eens kijken Corne, wellicht bij de volgende opname.

Rigel 4

Donateur
Dag Peter, leuk om te lezen hoe de bewuste lenzenkijker was bevallen, voor mij is hetzelfde met de TOA 130 die is ook veel te zwaar aan de voor kant vanwege het triplet objectief maar daar heb ik wat op gevonden, een balanceer inrichting op de tubus geplaatst met een gewicht van 3 kg en zo is het zaakje perfect in balans, ook ideaal om een zware camera achter te hangen. Het beeld in de TOA is perfect en je hebt geen flat field flattener nodig, over het hele beeldveld zijn de sterren scherp zonder enige vertekening. Dat is TAKAHASHI, de perfecte kijker. Alle andere APO"s hebben er een nodig. Het brengt extra werk mee omdat er flat field opnamen nodig zijn. Leuk om te lezen dat je de opnamen van IC 5067 probeert te stacken met DSS. Ik zie graag het resultaat. Veel succes er mee en als je hulp nodig hebt kun je me een PM zenden.

Huubke

Uranus
Dit is 9 x 600 sec en 4 x 300 sec en gestapeld in APP, bewerkt in APP en PS. Hoe is ie nu?
Hij is iets contrastrijker en lijkt beter. Ik heb wel ondervonden dat APP niet zo goed is in de post-processing. Daarvoor is Pixinsight beter maar dat is natuurlijk duurder. Heb je SIRL al geprobeerd? Er lijken op AF toch heel wat fotografen dat te gebruiken met een goed resultaat.

Huubke

Uranus
Peter, ik ben zo vrij geweest om de curves en kleuren wat aan te passen. Ruis heb ik zo gelaten maar je kan zeker je originele opname kleurrijker maken. Natuurlijk voor wie het graag ziet.

Bijlagen

• IC_5070_ALLES_GESTAPELD_2021 (1).jpg
    IC_5070_ALLES_GESTAPELD_2021 (1).jpg
    2,1 MB · Weergaven: 18
  • IC_5070_ALLES_GESTAPELD_2021.jpg
    IC_5070_ALLES_GESTAPELD_2021.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 18
Peter, ik ben zo vrij geweest om de curves en kleuren wat aan te passen. Ruis heb ik zo gelaten maar je kan zeker je originele opname kleurrijker maken. Natuurlijk voor wie het graag ziet.
De rechter ziet er mooier uit en zal eens kijken om Sirl op de pc te zetten en kan dat erbij gebruiken.

wvreeven

Moderator
De rechter ziet er mooier uit en zal eens kijken om Sirl op de pc te zetten en kan dat erbij gebruiken.
Je hebt daar Siril niet voor nodig. Het kan ook in APP. Ik zou er eerst eens in APP een remove lightpollution slag over halen om de zweem in de achtergrond weg te krijgen. Daarna kun je met de kleuren spelen. Dat laatste kan zowel in APP als in PS. In APP is lastiger want de controls zijn niet erg intuitief.

Je hebt daar Siril niet voor nodig. Het kan ook in APP. Ik zou er eerst eens in APP een remove lightpollution slag over halen om de zweem in de achtergrond weg te krijgen. Daarna kun je met de kleuren spelen. Dat laatste kan zowel in APP als in PS. In APP is lastiger want de controls zijn niet erg intuitief.
Heb Lightpollution voorbij zien komen in APP en zal dat ook eens toepassen bij de opnames. In PS wil ik het ook wel gebruiken maar waar staat dat?

wvreeven

Moderator
En als je de ruwe stack zoals APP die gemaakt heeft ergens neerzet wil ik er wel even naar kijken. Of je komt naar het APP forum, dan kan ik je daar helpen ;)

Huubke

Uranus
Ik heb een full license voor APP maar ik krijg er kop noch staart aan. Het is inderdaad niet echt duidelijk. Zo krijg ik in PI veel mooiere kleuren. Ik wacht dus nog steeds op een goede manual ;)

Rigel 4

Donateur
Huubke, ik ook. Ik heb APP ook gedownload maar kon er ook niets uit wijs worden. De software leverancier schreef dat ik naar de video's moest kijken hoe het een en ander in zijn werk ging. Maar dat ging allemaal zo snel. Ik heb toen gevraagd naar een geschreven handleiding in PDF formaat. dat was 2 jaar geleden. Hij zou er een maken maar tot op heden heb ik niets gezien. Peter, zie mijn versie, ik heb Wouter zijn adviezen opgevolgd. Het vreemde komt mij over dat IC 5067 een aantal gedeelten mist. Die zijn schijnbaar verloren gegaan. Het is jammer van zo'n dure camera. Zie mijn versie en kijk maar of hij bevalt.
IC_5070_ALLES_GESTAPELD_2021.jpg

Bovenaan Onderaan