Hulp nodig met mozaïek M31 Pixinsight

Jan L

Quaoar
Beste lezer,

Het lukt mij na veel proberen niet om een goed mozaïek te maken van M31 met 4 panelen. Gedurende twee nachten heb ik per paneel zo'n 2 uur en 40 minuten aan beeldmateriaal verworven. Het probleem is dat elke keer als ik het mozaïek na het samenvoegen non-lineair probeer te maken, de verschillende kleuren in de achtergrond van de 4 panelen zichtbaar blijven. Ook valt het me op dat in het paneel rechtsonder een donkere gloed tevoorschijn komt.

De werkwijze ziet er als volgt uit:
- de 4 gestackte panelen in Pixinsight laden en een dynamic crop uitvoeren
- dan ABE
- dan de 4 panelen door image analysis om te plate solven
- dan mosaic by coordinates
- dan trim mosaic tile
dan photometric mosaic (meerdere keren geprobeerd met verschillende instellingen het samenvoegen te verbeteren)

Ik stuur een link mee naar een map met de verschillende panelen, een lineaire foto en non-lineair om te laten zien wat ik bedoel.

Is er iemand die hier verstand van heeft en mij ermee zou kunnen helpen? Alvast dank.

Mooie data, maar je zit met gradiënten. Kan je de 4 panelen ook eens toevoegen aan de map, zonder toepassing van ABE?

Deze dataset is echt wel lastig omdat het heldere centrum van M31 precies op de naad zit.

- Crop elk paneel met DynamicCrop
- Dan elk paneel met een manuele DBE behandeld ipv ABE, waarbij de sample points zorgvuldig op de achtergrond geplaatst werden en niet op het sterrenstelsel.
- Daarna Image solve + PCC
- Via pixelmath de helderheid van de achtergrond gelijk getrokken aan die van het helderste paneel [ $T*med(Autosave1)/med($T) ]
- MosaicByCoordinates gaf registratiefouten, dus een synthetisch sterrenveld gemaakt via CatalogStarGenerator en dan elk paneel uitgelijnd ten opzichte van deze referentie.
- Photometric mosaic: Ik heb gespeeld met de 'scale' parameter. Overlap smoothness: 2.0, Gradient smoothness: 2.0

AdjustScale_before.PNGAdjustScale_after.PNG

Resultaat uit je eerste post:

linear_registered.jpg

Mijn resultaat is iets beter, maar het blijft lastig!
Paneel 1 (links boven) heeft iets mindere SNR en dat valt in de ruwe data nog een beetje op.

Mosaic.jpg

• Leuk
Waarderingen: Sieg
Daarnaast kan je de achtergrond via StarnetV2 nog wat vlakker trekken.

- StarnetV2 op de linear data
- DBE
- Stars terug toevoegen via PixelMath
- Stretch

starless_lin.jpg

starless_lin_DBE.jpg

starless_lin_DBE_stars_HT.jpg

Dank voor de hulp en de moeite. Ik ga dit eens proberen. Het ziet er inderdaad nu een stuk beter uit!

En gebruik je de standaard instellinen in DBE? Want ik heb ook DBE met standaard instellingen geprobeerd en er bleef toch een donkere gloed met name in het paneel rechtsonder en rechtsboven over en ook in beide panelen een rood/rozige gloed.

Later heb ik de background extraction in Siril uitgevoerd, eerst op de losse panelen en later na het samenvoegen ook op het geheel, omdat er weer zo’n rood/rozige gloed was ontstaan. Dit hielp uitstekend.

Is het ook mogelijk om jouw resultaat (in tif- of xisf-formaat) in die map te zetten die ik heb opengesteld?

DBE is een -dynamisch- proces, het werkt het beste wanneer je de instellingen aanpast op basis van je data. Ik heb voor elk paneel een aantal datapunten automatisch laten plaatsen, en deze vervolgens bijgewerkt zodat ze niet op heldere sterren staan. Ook voldoende afstand gehouden van de gloed van M31. De Tolerance kan in dat geval goed hoog gezet worden. Smoothing verhoogd tot 0.8 zodat voornamelijk een vlakke lichtvervuilingsgradiënt gemodelleerd wordt ipv de lokale variaties. EDIT: moet hier wel even bij zeggen dat je data erg proper is, je woont precies onder een redelijk donkere hemel!

Op de drive heb ik 2 lineaire bestanden geplaatst:
1) mozaïek na photometric mosaic
2) mozaïek plus toepassing van DBE met sterverwijdering, zoals getoond in post #5.

De resolutie heb ik wel gehalveerd want de data was sterk oversampled. Ik vermoed dat je met 2X drizzle gestacked hebt? Op 50% resolutie meet ik 3 pixels FWHM.

1695141642029.png

• Leuk
Waarderingen: Sieg
DBE is een -dynamisch- proces, het werkt het beste wanneer je de instellingen aanpast op basis van je data. Ik heb voor elk paneel een aantal datapunten automatisch laten plaatsen, en deze vervolgens bijgewerkt zodat ze niet op heldere sterren staan. Ook voldoende afstand gehouden van de gloed van M31. De Tolerance kan in dat geval goed hoog gezet worden. Smoothing verhoogd tot 0.8 zodat voornamelijk een vlakke lichtvervuilingsgradiënt gemodelleerd wordt ipv de lokale variaties. EDIT: moet hier wel even bij zeggen dat je data erg proper is, je woont precies onder een redelijk donkere hemel!

Op de drive heb ik 2 lineaire bestanden geplaatst:
1) mozaïek na photometric mosaic
2) mozaïek plus toepassing van DBE met sterverwijdering, zoals getoond in post #5.

De resolutie heb ik wel gehalveerd want de data was sterk oversampled. Ik vermoed dat je met 2X drizzle gestacked hebt? Op 50% resolutie meet ik 3 pixels FWHM.

Bekijk bijlage 1499862
Top dankjewel voor de info en de bestanden.

Ik heb inderdaad standaard 2x drizzle aanstaan in DeepSkyStacker, omdat astronomy.tools aangaf dat de zwo 533mc i.c.m. de redcat 51 tor sterke undersampling leidt. Bedoel je met de sterke oversampling dat de 2x drizzle niet aan had gehoeven? En is het verstandig dat ik ook de resolutie halveer in de versie waar ik al mee bezig was?

Volgens astronomy.tools is de resolutie van je setup 3.1"/pixel. In theorie is dat undersampled, en kan je dus best met 2X drizzle stacken. Maar als ik in de praktijk naar je drizzled data kijk dan zijn de sterren vrij groot en kan deze dataset gerust verkleind worden zonder scherpteverlies. Misschien was de scherpstelling niet optimaal (lijkt me onwaarschijnlijk), of had je heel slechte seeing?

Standaard zou ik 1x Bayer Drizzle gebruiken met je setup en de sterren dan eens van dichtbij beoordelen. Kan je veel computertijd en schijfruimte besparen.

1695154765336.png

Als de sterren echt undersampled zijn, zien ze er als vierkante blokjes uit.
Hieronder een extreem voorbeeld van mijn 50mm lens en ASI1600MM-C (15"/pixel).
Van links naar rechts: normale stack, 2x uitvergroot, en met 2X drizzle.

1695155405326.png

Laatst bewerkt:
Dankjewel dat is duidelijk. Dan heb ik nog één vraag.Waar in PI kan ik de data verkleinen?

C421D068-D7FF-44B5-894F-2791F361EC55.jpeg

Dit is het resultaat geworden. Niet helemaal tevreden mee, maar dit is het beste wat ik er van kon maken. Nogmaals dank voor de hulp, heb weer veel geleerd de afgelopen dagen.

Ik heb eerder in PixInsight eens een mozaïek van 3 panelen aan elkaar gezet m.b.v. het script "Mosaic". Dat bestaat uit 4 stappen: het doorrekenen van de panelen op een complete mozaïek en plaatsen van de aparte panelen op een "compleet" canvas, het bijsnijden van de randen van ieder paneel en vervolgens het aan elkaar plakken van de panelen. Het is best een klus, maar hier staat een hele goed uitleg. Mijn ervaring is dat je het beste de aparte stacks eerst kunt bewerken met DBE voordat je begint met dit script. Eventuele verschillen tussen de panelen v.w.b. helderheid en omvang worden door het script opgelost.

Terug
Bovenaan Onderaan