hulp nodig bij uitzoeken LiFePo4 powerpack

Ermanno

Mercurius
Hallo,

ik ben op zoek naar een LiFePo4 powerpack om mijn setup te voeden. Mijn setup bestaat uit een zwo am5 icm asiair plus. Aan de asiar, zijn verbonden een asi533mc pro, 2 dauwlinten en de zwo EAF.
Als ik kijk naar wat de asiar totaal verbruikt is dat max 2A op 12 V ( 24 Watt), de am5 verbruikt max 2 A, bij slewen en is dus ook 12V*2A 24 Watt voor elke uur. In totaal zal mijn setup ca 50Watt voor elke uur verbruiken. Als ik nu een powerpack koop die 307 Watt uur (12V 26A) kan leveren, houdt dat dan in dat ik mijn setup het (307/50) ongeveer 6 uur van stroom kan voorzien? zie ik dat goed? of moet ik de stroom adap[ter van de am5 kiezen als uitgangspunt (12V 5A is 60 Watt voor elke uur) kiezen? dan kom ik uit op 307/60 is ca 5 uur stroom voorziening. Wat denken jullie zie ik goed met mijn berekening of zie ik wat over het hoofd want rekenen en electriciteit zijn nooit mijn ding geweest.

(Mijn oog is namelijk gevallen op de omegon https://www.astroshop.be/batterijen...n-pro-powerbank-96k-lifepo4-307wh-12v/p,69823 , maar ik weet niet of ik het goed uitgerekend hebt)

grt

Neen, en dat is vrij ruim bemeten, in mijn ervaring. Je slewt namelijk niet de hele nacht, en de dauwlinten regel je ook niet altijd op de maximumstand (alhoewel, op Maksutov-Cassegrains wel, blijkbaar, weet ik van iemand die de mijne eens geleend heeft).

Ik heb zelf een spotgoedkope [email protected] LiFePO4 (268 Wh) en dat gaat heus wel lang mee. Zou me niet verwonderen dat die ook een nacht meegaat.

Een 35Ah of 40Ah kost ook niet zo veel en dan heb je een pak meer "wiggle room".

De lader is wel maar zo-zo (als het 30° is dan wilt die wel eens te heet worden en de geest geven), je wilt op termijn echt wel een 10 A lader met een ventilator:

Zoals Sixela al zegt slew je niet de hele nacht en dauwlinten moeten ook niet continu maximaal geven. Ik heb onlangs de Omegon 154kw gekocht en na mijn laatste sessie van ca. 3u was de powerbank nog ongeveer halfvol. Daar hangt een cpc1100 en dauwring van celestron aan. Wel met een celestron dew heater controller, die past continu het vermogen aan dus dat scheelt waarschijnlijk wel wat. Ik denk dat je met 307wh makkelijk 6-8u moet kunnen doen en waarschijnlijk meer ook.

Ik heb zelf een powerpack gemaakt met twee afzonderlijke LiFePo4 accu's, een 24Ah voor de zware verbruikers (dauwlinten en gekoelde camera) en een 12Ah . De afgelopen twee weken heb ik mijn setup (AM5, Asiair, ASI 294MM, ASI 120MM mini, filterwiel en EAF) meerdere nachten kunnen laten draaien. Aan het einde van elke nacht had ik op de grote accu nog 40% tot 30% capaciteit over. Dat was echter zonder dauwlinten, mét is het verbruik uiteraard hoger dus de 35-40 Ah die Sixela noemt lijkt me een goede keuze.

Jarno

Laatst bewerkt:
Ik heb de omegon waar je naar linkt. Goede bouwkwaliteit en tot nu toe probleemloos. Misschien wat overkill, maar persoonlijk vind ik dat wel een prettig idee voor de stroomvoorziening. Ook wel fijn als je er meer dan één nachtje mee kunt doen. Ik kan 'm dus aanraden.

dank heren(y)(y)(y), ja ik heb het wel te ruim gemeten, slewen doe je nauwelijks en dauwlinten staan niet de hele nacht op 80 % .... mijn keuze is de omegon 307 Wh geworden

Ik lees dat je al een keuze hebt gemaakt, anders had ik je de Bluetti EB3 nog kunnen aanraden. Is maar 238Wh, beetje aan de krappe kant om een hele nacht met dauwlinten, gekoelde camera, mini pc etc. door te komen. Wel geregelde 12V uitgangen, dus exact 12V van 100% tot 1%. En daarnaast ook nog USB en 220V uitgangen.

Als ik zelf nog een keer zou moeten kiezen zou ik één maatje groter nemen.

Terug
Bovenaan Onderaan