Hulp gezocht "vastgelopen" focus 150/1800 Bosma Maksutov

Gisteravond was ik met twee mede-forumleden naar Uddel. Ik had mijn 150/1800 Maksutov mee. Alles keurig opgezet... wil ik scherpstellen, loopt de focusknop ineens enorm zwaar.
We hebben nog het een en ander geprobeerd, maar de focus zit zo goed als vast. Vooral met de klok mee draaien (naar ik aanneem de hoofdspiegel in de richting van de corrector bewegen, maar dat weet ik niet 100% zeker) wil bijna niet.

Ik zoek eigenlijk iemand die eerder een Maksutov heeft opengemaakt en bekend is met dit soort akkefietjes. Ik vind het zelf nogal spannend om de Maksutov open te maken, omdat ik denk dat de mechanische en optische uitlijning van alle componenten nogal nauw luistert.

Wie zou een keer naar mijn kijker willen kijken? Uiteraard kan ik ergens naartoe rijden met het ding!

P.S. of weet iemand meteen wat het euvel is en kan ik het toch zelf aanpakken met een "hulplijn" dan wil ik dat ook overwegen.

Alvast dank voor een reactie!

Groet,
Victor Land
Utrecht

ido.oosterveld heeft geholpen de mak open te maken (waarvoor dank!). Alles zag er goed uit. Uiteindelijk bleken de collimatie-trekschroeven los te zitten, waardoor de hele achterplaat bewoog. Simpel op te lossen door de schroeven weer vast te zetten.

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de zoekerschoen te vervangen (zodat er een SW 90-graden zoeker op kan) en de binnenkant eens goed te bekijken.

En meteen het project van Ido bekeken. Dat is pas een indrukwekkende kijker. En niet te tillen (nog steeds niet).

B58EA923-91D5-4F71-977D-D3587111DB47.jpegCA1E546F-76C0-401A-A501-5D1BB1137FD8.jpegFE6712E6-6517-4D7F-9427-8A32977E887C.jpeg

Bovenaan Onderaan