Hulp gevraagd

Kluns

Atoom
Ik heb voor mijn zoon (24), die zijn eerste stappen zet als 'amateur astronoom', een tweedehands telescoop gekocht. Het is een Newton 30 cm F4.8 van Orion Optics UK, in een Dobsonopstelling maar met vaste tubus. Ik heb me tot die aankoop laten verleiden omdat die firma een vrij goede reputatie heeft. De spiegel zou reserach grade (1/10de peak to valley) moeten zijn, maar we hebben hem nog niet naar behoren kunnen testen omdat ik hem niet gecollimeerd, krijg. Zowel de ophanging van de vangspiegel als (wellicht) de veren onder de hoofdspiegel laten te wensen over (versleten). Het geheel is meer dan 10 jaar oud en onlangs is gebleken dat we al de vierde eigenaar zijn. Maar ik ken de tweede eigenaar persoonlijk en die heeft me bezworen dat het een excellente spiegel is waarmee hij jaren aan astrofotografie heeft gedaan. Hij heeft de telescoop weggedaan om hem te vervangen door een groter exemplaar van dezelfde firma.

Het mechanische gedeelte (ophanging van vangspiegel en van hoofdspiegel) zou moeten gereviseerd worden. Wellicht mogen de hoofdspiegel en de vangspiegel (zo die nog OK is) na al die jaren ook eens gereinigd worden. Onder aan de hoofdspiegel had ik graag andere schroeven gehad, groter en zachter, zodat ik ze met de hand makkelijk kan draaien. De telescoop kan niet in de achtertuin, dus we moeten er telkens mee op stap over hobbelige landwegjes en een makkelijke en perfecte collimatie in het veld is dus een absolute vereiste.

Aangezien ik thuis over geen enkel technisch gereedschap beschik en weinig vertrouwen heb in mijn eigen kunnen, zoek ik iemand met veel ervaring voor wie nazicht, reiniging en verbetering van de ophanging vertrouwde ingrepen zijn en die deze telescoop tegen een redelijke vergoeding opnieuw tot een perfect werkend instrument kan herstellen. Zijn er hier mensen die dat zien zitten of die kunnen doorverwijzen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jurgen Vandebotermet (Herne), 0491 59 18 85

Bovenaan Onderaan