Hulp bij verwerking van video naar foto.

nmaharts

sky-stalker
Goedendag allemaal ik ben Martin en ik denk dat ik wel wat hulp kan gebruiken voor de verwerking van video opnames naar foto`s.
Nu heb ik een nieuwe 2ehands telescoop aangeschaft een meade lx90 10" en heb ook een mars-c II camera aangeschaft en op aanbeveling van Walter Lhelios een uv-ir cut filter aangeschaft voor de opnames.
Voorgaande jaren ben ik in het bezit geweest van een 8" telescoop en nu dus een 10" (wat een verschil zeg).
Onderstaande foto van JUPITER is voor mij denkt ik het maximale wat ik eruit kan halen en wou vragen of iemand voor mij 2 filmpjes van JUPITER en SATURNUS kan bewerken en eventueel de bewerkingstrein kan aangeven.
Voor mij heb ik dan vergelijking materiaal met eigen video beelden en weet ik wat ik eruit kan halen.
Al heel veel bewerking programma`s online bekeken maar kan door de bomen het bos niet meer zien, zal de leeftijd wel zijn....
Wie zou mij dus willen helpen om eventueel 2 filmpjes voor mij te bewerken zodat ik weet wat er zo maximaal is om uit te halen.
2 download linken toegevoegd 1 van JUPITER en 1 van SATURNUS.

https://we.tl/t-lIDLR7bXWs

https://we.tl/t-FvQYOINcZf

Alvast bedankt,
Martin.

Bijlagen

• 1 registax photoshop.jpg
    1 registax photoshop.jpg
    157,7 KB · Weergaven: 50

Extrafocaal

Donateur
Heb even naar je Jupiter opname gekeken. Aan je bewerking valt misschien niet zo heel veel te verbeteren, maar een 'grote' winst lijkt mij vooral te halen in veel meer frames.
Nu schijn je frames van 1080x720 pixels te hebben opgenomen waar voor de grootte van Jupiter en Saturnus zo'n 300x300px zeker al genoeg is (om nog wat meer ruimte te hebben voor drift tijdens het opnemen misschien 360x360px of voor enkel Saturnus 360x240px). Dit zal waarschijnlijk behoorlijk schelen in het aantal frames dat je dan per seconde kunt binnenhalen, e.g. i.p.v. de ca. 900 frames die je nu met zo'n 10fps hebt opgenomen - en dus in ca. 90s, wat mogelijk net iets te lang is i.v.m. de rotatie van Jupiter - zou je enkele duizenden frames kunnen binnen halen. Je vergroot zo je kansen met 'lucky imaging'! - ook kun je meer stapelen waardoor de SNR wordt verbeterd, i.e. je kunt wat meer nascherpen alvorens artefacten door de ruis beginnen op te spelen.

MvG,
Peter

PS Een snelle bewerking in AS!3 en RegiStax6 - afwerking in photoshop. Heb 1,5x gedrizzeld, niet omdat je opnamen 'under-sampled' zijn, maar enkel om het geheel en de effecten van bewerkingen duidelijker te maken (ruis en kleine artefacten kunnen daarna weer onderdrukt worden door terug te schalen).

ScreenShot20220731at122248_PH.jpgScreenShot20220731at122833_PH1.jpg01Jup_040146_pipp_lapl4_ap261_Drizzle15_ReS_PHed.jpg

PS2 Klopt het dat je belichtingstijden 90 à 100 ms bedroegen? In dat geval kun je natuurlijk niet meer dan 10 à 11fps bereiken. Indien mogelijk dan liever korter belichten bij meer 'gain' - zolang grofweg de helft tot driekwart van je dynamisch bereik wordt gebruikt is dit geen probleem - 100ms is sowieso te lang voor echte 'lucky imaging' (beter < 30ms).

PS3 Ik zie in een ander draadje dat @[email protected] je vergelijkbare (en nog meer) aanbevelingen m.b.t. het opnemen zelf geeft - kan deze alleen maar onderschrijven.

PS4 Ook Saturnus nog bekeken - erg veel last van atmosferische dispersie dus een ADC zou hier zeer zinvol zijn. Alternatief heb ik het rode kanaal voor de luminantie gebruikt, waardoor iets meer scherpte wordt verkregen - de kleuren zijn wat lastiger (na 1,5x drizzle weer teruggeschaald).
02Sat_013916_pipp_red_lapl4_ap71_ReS_PHed.jpg

Laatst bewerkt:

nmaharts

sky-stalker
Zelf denk ik inderdaad met een ADC aardig ver kom, foto is van gisteravond.

Bijlagen

• registax photoshop-bewerkt klaar.jpg
    registax photoshop-bewerkt klaar.jpg
    131,7 KB · Weergaven: 17
Bovenaan Onderaan