Hulp bij collimeren Newton gevraagd

Hoi,

Ik heb mijn newton 150/750 skywatcher nu enkele maanden in bezit en al meerdere nachten van de nachthemel genoten. Maar nu moet ik een keer collimeren. Niet dat ik denk dat de spiegels niet goed staan, meer omdat ik de telescoop mee wil nemen op vakantie. Ik wil dan wel kunnen collimeren, anders kan ik de telescoop misschien beter thuis laten.
Ik woon in Enschede, is er wellicht iemand in een straal van pak ‘m beet 50 km die mij face to face zou kunnen uitleggen / voordoen hoe het precies werkt. Ik heb natuurlijk al wel e.e.a. op intenet gelezen en bekeken en lees daar telkens dat een F5 lastiger te collimeren is. Ik wil het daarom liever eerst met toezicht en hulp van een expert leren.

Groet, Nathalie

Wild-duck-11

Meteoriet
Nathalie,
Het is heus niet zo lastig, kwestie van wat oefenen, geduld en het juiste gerief. Met behulp van de pagina: Astrowiki en andere draadjes hier op het forum kom je een heel eind.
Ik neem aan dat de eerste maal lastig zal zijn. Maar neem je tijd, trek er minstens één regenachtige namiddag voor uit. Een geschikte tool is bvb: Dit !
Na een paar keer oefenen, is het maar een kwestie van minuutjes...
Veel succes en wees geduldig...

vugth02

Henk
Ik heb een paar jaar geleden de workshop collimeren gevolgd bij de sterrenwacht in Almere. Na een goede uitleg volgt een praktijkoefening met een instructeur. Zeer leerzaam, weet alleen niet wanneer deze workshop weer wordt gegeven.

Hyperion

Moderator
Alle prima reacties ten spijt, Nathalie komt er blijkbaar niet goed uit met het doorlezen van artikelen, etc. Ik weet dat ik hetzelfde had toen ik nog nooit gecollimeerd had. Één keer gezien op een astrokamp en ik snapte het meteen. Wellicht dat dit voor Nathalie ook geldt. Ik herhaal haar vraag daarom, is er iemand in haar buurt die het een keertje wil uitleggen. Ikzelf woon in Groningen anders had ik het wel gedaan.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
En ik woon in Boechout. Maar ze kan wel altijd ook bij één van ons langs…

Rudy

Donateur
De reflector inruilen voor een mooie refractor kan natuurlijk ook. ;)

Maar serieus, als het nu even lastig is om het face-to-face te organiseren, het kan misschien al helpen om op afstand te begeleiden? Via Zoom, Facetime, hoe het allemaal ook mag heten. Ideaal is het niet, maar lijkt me toch beter dan het helemaal zelf moeten uitzoeken.

Bovenaan Onderaan