Huh?? Zó duur?

Sieg

Mimas
Stel ik reken 400 euro verzendkosten, tel dit op bij 4250 is 4650 en dan 21% btw hierover komt op zo'n 980 euro.
4650 + 980 is 5630 euro. Nog steeds een gat van 2370 euro met de Europese prijs van 8000. De invoerrechten moeten wel heel hoog zijn.
Heb ooit eens the States een antieke Saxofoon besteld, was toen nog in Bfr.
Omgerekend koste deze toen ongeveer 1000€, had gehoopt dat deze de douane zou passeren.
Doch werd tegengehouden en ik kreeg een rekening van 40% invoerkosten en 12% douanekosten
Dus reken maar uit als je zou beslissen om ginder iets te bestellen.

grts
Sieg

Steem

Donateur
Gewoon even wachten. Straks mag iedereen weer naar de voetbal en stappen en dan komt alles mooi op Marktplaats te staan. Verkopers zien dat ook en moeten weer wat dalen in hun prijzen. Een voordeel voor de die-hard astronoom. Maar nu even een nadeel.

sterrenboy

I have a dream....
Gewoon even wachten. Straks mag iedereen weer naar de voetbal en stappen en dan komt alles mooi op Marktplaats te staan. Verkopers zien dat ook en moeten weer wat dalen in hun prijzen. Een voordeel voor de die-hard astronoom. Maar nu even een nadeel.
Inderdaad... misschien... hopelijk!
Dan zou ik wel graag een C14 Edge willen hebben, lijkt me een te gekke kijker.

Of zullen we samen leggen met de gehele AF en een container vol bestellen vanuit de USA?

😂
.... Als dat even zou kunnen, zou lekker zijn. (Ik bedoel natuurlijk lekker om te smullen van het comavrije beeld)

svdwal

Sander - Moderator
Als je heel veel soorten sterrenkunde wilt doen, visueel, spectroscopie, fotometrie, fotografie, is een C14 bijna niet te kloppen. Alleen een nog grote Cassegrain-achtige is dan beter, en dan kom je op de Ritchey-Chretien uit.

Sieg

Mimas
Schitterend antwoord en hopelijk komt het nog uit ook, fingers crossed

grts
Sieg

Michael777

watcher of the skies
Ik zie dat de prijs van de 127 mm skywatcher Maksutov telescoop in luttele maanden van 349 euro naar 529 euro is verhoogd.
Voor mij een absolute no go om nog iets aan te schaffen. En vergeet het maar dat alles weer als vanouds zal herstellen, de olieprijs zal tegen het einde van het jaar oplopen tot 100 dollar per vat.

Rudy

Donateur
Ik zie dat de prijs van de 127 mm skywatcher Maksutov telescoop in luttele maanden van 349 euro naar 529 euro is verhoogd.
Voor mij een absolute no go om nog iets aan te schaffen. En vergeet het maar dat alles weer als vanouds zal herstellen, de olieprijs zal tegen het einde van het jaar oplopen tot 100 dollar per vat.

Mja, ik zie het ook nog niet snel weer veranderen ten goede, met lagere prijzen. Het loont nu wel om goed rond te kijken waar je iets koopt. Astroshop/Astromarket vragen nu heel snel de hoofdprijs, inderdaad 529 euro voor de Mak. Maar bij TS Express staat ie voor 439 euro op de site, wel met een onbekende levertijd. Die levertijd staat bij Astroshop/Astromarket op begin juli, ik neem aan dat het voor TS Express niet anders is, het komt hoogstwaarschijnlijk met dezelfde boot deze kant op.

Edit: ander voorbeeld, de 180mm Mak, 1490 euro bij Astroshop/Astromarket, en 1250 euro bij TS Express. En dan is deze direct leverbaar bij de laatste, niet bij de eerste. Keuze snel gemaakt. 😁

Michael777

watcher of the skies
Inderdaad inflatie, zeker nu er zo met geld gestrooid word door de EU als doekje voor het bloeden, maar dat is niet lang meer vol te houden.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Sieg

Mimas
Bijna alle astromateriaal zijn met minstens 10% gestegen de afgelopen weken
Zo kost de Esprit120 bvb nu opeens een dikke 300€ meer dan veertien dagen geleden
Wel spijtig voor degenen die een bestelling hadden lopen sedert enkele maanden, toch een meerprijs waar je niet op gerekend had

grts
Sieg

• Leuk

Rudy

Donateur
Ik zit door deze ontwikkeling wel een beetje met een dilemma, aan de ene kant (wat ik ook proef uit de woorden van @Michael777) heb je er nu niet veel trek in om iets nieuws te kopen. Maar aan de andere kant, als de prijzen nog verder blijven stijgen, krijg je straks spijt dat je nu niks hebt gekocht.

jeanpierre

keep it simple
Het probleem ligt vooral bij het tekort aan zeecontainers bij de rederijen. Door de crisis zijn we met zijn allen veel meer online gaan shoppen. Erg veel komt uit Aziatische landen, en daar profiteren rederijen nu van. In een aantal gevallen zijn de transportkosten gewoon vervijfvoudigd... Wat de telescopen betreft; neem de proef op de som en probeer maar eens een nieuwe goedkope of relatief goedkope telescoop aan te schaffen. De meeste handelaren hebben geen voorraad meer, en de nieuwe zendingen zijn pas voorzien ten vroegste begin juli. In realiteit augustus-september. Bresser verwittigde mij al eind 2020: 'stel zoveel mogelijk uit tot najaar 2021'. Ik krijg normaal gezien voor SSVI (www.ssvi.be) jaarlijks 50 tot 60 refractors Messier AR 90/900 OTA's. Probeer er nu maar eens eentje te vinden binnen Europa. Momenteel heb ik er nog 18 liggen in Gent. Meer dan alle handelaars samen denk ik :)
Ik sprak gisteren met Mike Simmons (Astronomers Without Borders): zelfde probleem in de US.
Dan zal ook het spel van vraag en aanbod spelen: prijsstijgingen van 25 procent en meer zal geen uitzondering zijn.
Kijk trouwens eens naar de automobielsector: ook daar kampen ze met leveringsproblemen wat electronica betreft.

artikel: https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...iners-coronacrisis-thuiswerken-lockdown-china

svdwal

Sander - Moderator
Opmerkelijk dat niemand inflatie noemt? Europese overheden die enorme hoeveelheden geld in de economie pompen om de boel tijdens Corona nog vlottende te houden.
Dan zouden andere consumentenprijzen ook hard moeten stijgen. Sommige zaken worden snel duurder (huizen, benzine) maar de meeste dingen niet. In ieder geval niet snel.

John Baars

Moderator
Inflatie in 2020 is laag geweest, maar sinds Maart weer stijgend. Er is natuurlijk een scala van oorzaken aan te wijzen. Enkele daarvan grijpen ineen. Ik lees hier alleen al Corona, dalend aanbod en stijgende vraag, grondstoffentekorten, ineengestorte markt, transportproblemen ( Suez, containers, stijgende kosten), olieprijs, btw, inflatie.

• Leuk
Bovenaan Onderaan