Houten (verplaatsbare) pier - demping.

BGS

Elementary
Voor m'n montering wil ik een soort tri-pier maken. Uit metaal is dat voor mij vrij makkelijk. Maar hoewel dat stijf is, heeft het een lage dempende werking.
Nu dacht ik hem eens uit hout te maken aangezien dat betere dempende eigenschappen heeft. Wellicht iets van OSB of MDF.
Het is voor een CEM70 met typisch een Maksutov Newton telescoop, redelijk wat massatraagheid dus.

Jullie idee hierover? Ervaringen? Andere manieren van demping?

wvreeven

Moderator
Ik maak gebruik van Berlebach driepoten en die zijn ook van hout. Misschien kun je eens op hun website kijken voor ideeën?

BGS

Elementary
Ha Wouter,

Ik zag je setup en die van je vriendin ook al op het INDI forum :) (ik heet daar Bart)
Dat ziet er goed stabiel uit.
Merk je verschil ten opzichte van de door iOptron bijgeleverde 'literock' statief?

BGS

Elementary
Hoi Frank, ik bedoelde de tri-pier van ioptron.

Iets -grofweg- vergelijkbaars lijkt me ook wel van hout in elkaar te kunnen klussen. :)
Gewoon om eens te zien hoeveel dat nou doet -of niet- :)

Skyheerlen

Aluminium rules!
De pijp van staal of alu en de poten van hout? Moet kunnen. Maar wel een houtsoort die tegen vocht kan, dus beter geen MDF. Misschien watervast verlijmd multiplex?

jan bonte

Pluto
Het beste hout waarvan je dit kunt maken zijn hickorie of gewoon grenenhout wat een lange vezel heeft.waarvan men masten van schepen maakt mvr gr jan bonte

Bovenaan Onderaan