Honden op jacht

Op het forum gelezen dat komeetje 20R4 nog steeds te zien is, ik zocht hem inderdaad vanavond nog eens op, hij zit in de Jachthonden, en zo wou ik nog niet stoppen en ik dacht aan een rondje gemakkelijke stelsels in dit sterrenbeeld. En dit zijn ze geworden:

NGC 4631
Starten met de gemakkelijke Whale galaxy. Het komeetje zal 6 mei immers er langs passeren, hopelijk dan nog eens. Ja, een mooie grote lange zweem. Richting oost merk je een rechte lijn sterretjes op.

NGC 4414
Met het linkervoetje net over de grens stappen in Coma. Deze is een ovaal, met heldere kern, en een kernpuntje. Ten westen zie je een boogje van 3 sterretjes.

NGC 4214
Het ziet er als een wazige ovaal uit, met een kernpuntje. Ook opvallend, ten zuid zie je sterretjes, maar ten noord is de ruimte leeg.

NGC 5005 en 5033
Al bij 40x zijn beiden te zien. Ten westen van NGC 5005 valt een 5 zoals op een dobbelsteen op, met de middenste ster als dubbeltje, en bij een hoekster zitten sterretjes als een geplooide P. Als je van NGC 5005 naar NGC 5033 gaat, kom je smalle driehoekjes tegen. NGC 5005 is een ovaaltje met kern en kernpuntje. NGC 5033 is een zwakker ovaaltje met kern, en een duidelijker kernpuntje.

NGC 4490
Ten zuid heb je een zigzag van 4 sterren. Ten noord ligt er een fijn driehoekje. NGC 4490 zelf is groot, langgerekt, wazig, wel een grote kern, en een flauw kernpuntje.

M94
Het is klein, rond, met heel helder kernpunt, en richting noord maken sterretjes een vorm dat nog het best lijkt op een gebogen beker.

M63
Ovaal, heldere kern, en een kernpuntje. Meteen ten oost ligt een haakje van 3 sterretjes. Naar het westen maken 2 koppels van sterretjes een rechte lijn.

NGC 4051
En terug met een teentje net de grens over naar Uma. Het ligt naast een ster. Het is klein, en pas perifeer een kernpuntje te ontwaren. Ten oosten valt een heldere boog van 5 sterren op.

NGC 4449
Ten NW merk je een kleine Y op, 1 pootje is zelfs een dubbeltje. Het stelsel is een heldere egale ovaal, met een niet al te duidelijk kernpuntje.

M106
Grote ovaal, een niet opvallende kern, wel een helder kernpuntje. Ten westen kijk je niet naast een helder huisje van 7 sterren. Ten noord zit er een kleine Y.

M51
En eindigen met deze klassieker. Het duo rondjes is duidelijk, en het kleine rondje heeft een opvallender kernpuntje. Ten oosten rust er een smal driehoekje waarvan 1 hoek een dubbeltje is.

Ziezo, ervan genoten, echt wel veel gemakkelijke stelsels in deze jachthondjes.

Roel

Totaal niet relevant
Dat is een mooie selectie. Dit lijstje leg ik vast klaar in de koffer voor een eventueel helder uurtje de komende week.
Wat voor kijker heb je gebruikt?

Bovenaan Onderaan