Hoeveel Ha tov. RGB?

marcieow

Vesta
Beste medeforummers, ik heb een vraagje wat betreft mijn IC5070 projectje, oftewel mijn pelikaan (https://www.astroforum.nl/threads/weer-een-pelikaan.1470016/#post-1495868 ).

Ik heb eerst twee nachtjes normaal geschoten met mijn 500D, gemod, zonder filters. In totaal 86 goede subs van 180 seconden op iso 800.
Daarnaast nog een nachtje met een 7nm Ha filter geschoten, 16 goede subs van 600 seconden per stuk. dikke 4 uur aan RGB, en 2,7 uur aan Ha. Bijgaand nog een gestretchte foto van het Ha singaal. Mijn grote vraag is nu, zou nog een nachtje ha het er beter uit laten komen, of zou nog een nachtje RGB veel verbetering brengen? Ik vind nu persoonlijk de ha nog niet echt uit springen. Ik zie en merk wel dat het overal signaal beter wordt, een duidelijkere foto, maar geen echt wezenlijk verschil in bijvoorbeeld de nek van mijn pelikaan.

Ik doe het nu samenvoegen in APP met tab 9, combine RGB, maar mocht iemand nog een betere of andere bewerking in APP of Gimp hebben, ik hoor het graag :p

Bijlagen

• IC5070-17-7-Ha-16x600ISO1600-Hydrogen-alpha-reg-norm.jpg
    IC5070-17-7-Ha-16x600ISO1600-Hydrogen-alpha-reg-norm.jpg
    658,2 KB · Weergaven: 24

MGralike

Donateur
Weet niet of er echte richtlijnen voor zijn. Je moet ook gewoon even kijken wat realistisch is en wat jezelf leuk vind. Ik kijk vaak ter vergelijking op astrobin, wat anderen doen met welke apparatuur. Initieel zat ik Ha te schieten met een kleuren camera. Velen vonden/vinden dat verloren moeite. Tegenwoordig met als die bi-tri-filter in 1 oplossingen vind men het minder ongebruikelijk. Ik vond het met mijn destijds enige (kleuren) camera een prima oplossing om toch iets te doen met volle /bijna volle maan.

Natuurlijk is het ook van belang wat je er mee wil, Ha inzetten als L info voor een L-RGB waarbij je Ha signaal met L spiked... of misschien toch HaRGB / HaLRGB... Vind je eigen weg zou ik zeggen en kijk naar voorbeelden die je wel wat lijken op Astrobin...

Een poging / leerproces van (al weer) bijna 3 jaar geleden... 😉

Laatst bewerkt:

marcieow

Vesta
@MGralike Bedankt voor de tip, want ik had er zelf nog niet aan gedacht om de ha data als L te gebruiken. Weer een weetje, en een deur die opengaat probeersels in APP haha. Is volgens snel googlezoeken wel beter om te doen bij objecten met veel ha, bij bijvoorbeeld stelsels beter van niet. Maar goed, dit vergt weer wat speur en leerwerk, en wat uurtjes puzzelen in app, bedankt! 😋 (y)

MGralike

Donateur
Je kunt het zo gek maken als je eigen fantasie toelaat. "True colors" is een behoorlijk discussie stuk...

Bovenaan Onderaan