Hoekafstanden sterren in Lyra

xedrox

Vesta
Ik kan nergens de Hoekafstanden tussen de sterren in Lyra vinden. Heeft iemand die zo paraat? Of een link naar die info?

Rudy

Donateur
Of zelf uitrekenen. Weet je van twee punten aan de hemel de rechte klimming en declinatie, hier een calculator. De formule hoe het werkt staat er ook bij.

Ook met andere software kun je de hoekafstand tussen sterren meten, bijv. Cartes du Ciel.
Je kunt er een levenswerk van maken, want er staan ontelbaar veel sterren in Lyra. ;)

Een paar voorbeelden:

Lyra.gif

Laatst bewerkt:

xedrox

Vesta
Ik vroeg mij af hoeveel van de hemel ik kon zien door mijn oculairs. Ik kan het werkelijk beeld nu wel berekenen. Zo kom ik met mijn kleinst vergroting (24mm SE) op een werkelijk gezichtsveld van 1.7graden.
Nu weet ik dat ik bijvoorbeeld net niet de twee onderste sterren van Lyra in 1 beeld kan vangen.

Bobbie

Ursa Majoris
Kan toch in SkySafari Plus ook heel simpel? Onder “selection“ en dan “measure from”. Ik krijg dan overigens wel iets andere uitkomsten in de Lyra voorbeelden dan wat @Fabricius hierboven aangeeft.

Rudy

Donateur
Ik krijg dan overigens wel iets andere uitkomsten in de Lyra voorbeelden dan wat @Fabricius hierboven aangeeft.

Met de calculator die ik hierboven noemde en de coördinaten geplukt van Wikipedia krijg ik voor Sheliak - Sulafat een afstand van 1,976 graden, in overeenstemming met @Fabricius .

Overigens,

Zo kom ik met mijn kleinst vergroting (24mm SE) op een werkelijk gezichtsveld van 1.7graden.

Ik lees dat je een Heritage 150p hebt, het oculair is een ES 24mm/68 graden, dacht ik? Dan lijkt me 1,7 graden wat weinig. Uit het hoofd voor de werkelijke beeldhoek, dat is:

2 * arctan ( ( veldstop/2) / focale lengte scoop )

De 24mm zou het maximale beeldveld moeten tonen voor 1.25", dan een veldstop van 27 - 28mm (Televue geeft voor hun Panoptic 24mm een waarde van 27mm). Nemen we 27mm, dan kom je uit op een werkelijke beeldhoek van 2,06 graden. Door vervorming e.d. kan het in werkelijkheid wat afwijken, maar dit verschil is toch niet zo gering.

Ik krijg dan overigens wel iets andere uitkomsten in de Lyra voorbeelden dan wat @Fabricius hierboven aangeeft.
Dat kan veroorzaakt zijn door het gebruik van een andere astrometrische catalogus in SkySafari, een andere epoch of equinox, andere basisgegevens voor de eigenbeweging of door het feit dat Beta Lyrae een meervoudige ster is.
Ik gebruikte Cartes du Ciel versie 4.2.1 met de Tycho-2 catalogus, epoch en equinox J2000 en koos de hoofdster van Beta Lyrae (TYC 2642-2929-1). Resultaat: afstand tot Gamma Lyrae is 1°58'33.8".
Kun je in SkySafari dezelfde instellingen kiezen en wat is dan het resultaat?

Laatst bewerkt:

Bobbie

Ursa Majoris
Dat is exact dezelfde afstand die SkySafari laat zien. Dat is wat anders dan in post#4 wordt aangegeven.
3917BD78-D48D-4847-9506-59D87A1900EC.png

xedrox

Vesta
Met de calculator die ik hierboven noemde en de coördinaten geplukt van Wikipedia krijg ik voor Sheliak - Sulafat een afstand van 1,976 graden, in overeenstemming met @Fabricius .

Overigens,

Ik lees dat je een Heritage 150p hebt, het oculair is een ES 24mm/68 graden, dacht ik? Dan lijkt me 1,7 graden wat weinig. Uit het hoofd voor de werkelijke beeldhoek, dat is:

2 * arctan ( ( veldstop/2) / focale lengte scoop )

De 24mm zou het maximale beeldveld moeten tonen voor 1.25", dan een veldstop van 27 - 28mm (Televue geeft voor hun Panoptic 24mm een waarde van 27mm). Nemen we 27mm, dan kom je uit op een werkelijke beeldhoek van 2,06 graden. Door vervorming e.d. kan het in werkelijkheid wat afwijken, maar dit verschil is toch niet zo gering.
Sorry, verkeerde waarde gebruikt. 1,7 beeldhoek is voor de standaard meegeleverde 25mm 52gr oculair. De 68gr SE komt op 2,2 graden volgens mijn berekening.
Ik bereken het trouwens anders:

Werkelijk gezichtsveld=schijnbaar gezichtsveld oculair / vergroting
68gr / 31x = 2,2

Wat is een veldstop? Dan kan ik jouw methode ook uitproberen

Rudy

Donateur
De veldstop, of in het Engels field stop, ik laat Televue even aan het woord:

"The field stop is the metal ring inside the eyepiece barrel that limits the field size. It's projected by the eyepiece so that it appears as a circle out in space when you look through the eyepiece."

Op die pagina ook een andere, simpele formule voor de ware beeldhoek wat een benadering is, maar in de praktijk vrijwel overeenkomt met die ik noemde. De formule die jij noemt is ook een benadering, in de praktijk kan het iets afwijken.

Hier de specificaties van oculairen gemaakt door Televue, je ziet dat zowel de 32mm Plossl en de 24mm Panoptic (ook 68 graden) beide een veldstop hebben van 27mm. Dat is zo ongeveer wat maximaal mogelijk is voor 1.25" oculairen, beide oculairen laten het maximale beeldveld zien wat haalbaar is met 1.25". De Plossl op een lagere vergroting in vergelijking met de Panoptic en een kleinere schijnbare beeldhoek. De 24mm/68 graden ES zal een veldstop hebben die niet veel zal afwijken van de Panoptic, mogen we verwachten. In de praktijk kan de beeldhoek om andere redenen iets afwijken van wat we hier op theoretische gronden uitrekenen, maar heel groot zal het ook niet zijn. Fabrikanten geven trouwens niet altijd de veldstop in hun specificaties, zoals Televue dat wel doet.

xedrox

Vesta
De veldstop, of in het Engels field stop, ik laat Televue even aan het woord:

"The field stop is the metal ring inside the eyepiece barrel that limits the field size. It's projected by the eyepiece so that it appears as a circle out in space when you look through the eyepiece."

Op die pagina ook een andere, simpele formule voor de ware beeldhoek wat een benadering is, maar in de praktijk vrijwel overeenkomt met die ik noemde. De formule die jij noemt is ook een benadering, in de praktijk kan het iets afwijken.

Hier de specificaties van oculairen gemaakt door Televue, je ziet dat zowel de 32mm Plossl en de 24mm Panoptic (ook 68 graden) beide een veldstop hebben van 27mm. Dat is zo ongeveer wat maximaal mogelijk is voor 1.25" oculairen, beide oculairen laten het maximale beeldveld zien wat haalbaar is met 1.25". De Plossl op een lagere vergroting in vergelijking met de Panoptic en een kleinere schijnbare beeldhoek. De 24mm/68 graden ES zal een veldstop hebben die niet veel zal afwijken van de Panoptic, mogen we verwachten. In de praktijk kan de beeldhoek om andere redenen iets afwijken van wat we hier op theoretische gronden uitrekenen, maar heel groot zal het ook niet zijn. Fabrikanten geven trouwens niet altijd de veldstop in hun specificaties, zoals Televue dat wel doet.
Bedankt voor de uitleg.
Op de website van ES: Field Stop Diameter 27.2mm. Dus dat klopt.

Ik heb nog geprobeerd om jouw formule te gebruiken, maar kom op 2,54 uit. Ik doe vast wat verkeerd, maar dat maakt niet uit. De formule die de benadering aangeeft is voor mij ook voldoende.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Rudy

Donateur
Ik heb nog geprobeerd om jouw formule te gebruiken, maar kom op 2,54 uit. Ik doe vast wat verkeerd, maar dat maakt niet uit. De formule die de benadering aangeeft is voor mij ook voldoende.

Het komt op bijna hetzelfde uit: (27,2 / 750) * 57,3 = 2,07808 en 2 * arctan( (27,2/2) / 750 ) = 2,077699...

Edit: trouwens, dat getal van 57,3 is ook een benadering, nl. van 180 / pi. Als je de laatste gebruikt is het verschil nog kleiner. :D Maar goed, getalsmatig wellicht een beetje interessant, in de praktijk zal die eenvoudige benadering vrijwel altijd meer dan voldoende zijn.

Laatst bewerkt:

Bobbie

Ursa Majoris
1°58'33.8" = 1,976056 graden. In post #4 had ik die waarde afgerond naar 1,98 graden om het plaatje overzichtelijk te houden.
Ja natuurlijk. Je hebt volkomen gelijk. Ik zit kommagetallen in graden te verwarren met getallen in graden en boogminuten. Stom, excuus voor de verwarring.
Beide meetsystemen kloppen dus👍

Bovenaan Onderaan