• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Hoe zit dat nou met Abell naamgeving?

meegja

Chaoot
Ikke beetje in den war war.
Ik gebruik Stellarium om doorheen te wandelen en dingen op te zoeken.
Ik kwam een groepje sterrenstelsels tegen en Stellarium duid die aan als Abell 72. Ook online met Simbad (waar Stellarium z'n dingen vandaan haalt) is het een cluster sterrenstelsels met de hoofdaanduiding van ACO 72.
Maar als ik in Google zoek, dan is Abell 72 een planetaire nevel? Of tenminste, ik krijg allemaal omschrijvingen en foto's van een licht blauw/groene planetaire nevel op o.a. Astrobin, CloudyNights, diverse observatoria, etc.
Dus, hoe zit dat met Abell naamgeving? :unsure:

svdwal

Sander - Moderator
Abell staat bekend om twee soorten objecten in de amateur-astronomie: planetaire nevels en Clusters van melkwegstelsels.

De planetaire nevels worden officieel aangeduidt met Axx, met xx een getal. De clusters worden officieel aangeduidt ACO xx en ACO S xx, met S voor de vervolgcatalogus voor het zuidelijk halfrond. Zie https://cds.u-strasbg.fr/cgi-bin/Di...&out=SIMBAD+Usage&max=Maximum+of+100+entries#

Maar Abell was de oorspronkelijke afkorting, en de meesten mensen wisten wel over welk object het ging. Professionals die aan planetaire nevels doen doen meestal niet aan clusters van melkwegstelsels, en omgekeerd.

Dat de clusters ACO zijn gaan heten is wel een beetje raar, want C(Corwin) en O(Olowin) hebben niet meegeholpen aan de Noordelijke clustercatalogus.

meegja

Chaoot
Oftewel die naamgeving heeft een soort wildgroei afhankelijk of sterrenstelsel clusters of planetaire nevels je ding zijn?
Heb gekeken op je link en naar wat ik nu begrijp is Abell 72 de cluster ACO 72 en Abell 72 de planetaire nevel PN A55 72 óf PN A66 72 ... alleen worden die dus nauwelijks herkent als je zoekt op Google maar dus wel in Stellarium (als PN A66 72).
Maar voor amateurs, is daar wel een "overeenkomst" van wat men over het algemeen met een Abell object bedoelt?

wvreeven

Moderator
Nee daar is geen overeenkomst over. In het algemeen worden door amateurs objecten met een laag Abell nummer als planetaire nevel gezien omdat van de bijna 5000 Abell clusters van sterrenstelsels er maar een handje vol interessant genoeg zijn om waargenomen te worden. Maar het kunnen dus ook clusters van sterrenstelsels zijn. En Simbad maakt een zooitje van de aanduidingen dus dat moet je zeker niet als leidraad nemen.

svdwal

Sander - Moderator
En alle Abell planetaries hebben ook een Nederlands snelwegnummer. Het is niet zo heel raar dat Google dan wat anders vind.

Bovenaan Onderaan